30 tips voor een direct mail brief

Ben jij bezig met je direct mail campagne en weet je niet zo goed hoe je moet beginnen met je brief? Lees deze 30 tips over hoe je een geslaagde brief maakt voor je direct mail campagne.

Deze tips zijn afkomstig van het whitepaper “99 tips voor meer donaties”. Deze whitepaper is geschreven op basis van ons onderzoek rondom fondsenwervingscampagnes. Lees ze en pas ze direct toe voor jouw fondsenwerving!

1. Gebruik urgentie

Mensen geven sneller aan iemand in een noodsituatie dan aan structurele hulp. “Waarom stuur je mij vandaag deze brief?”. Kun je deze vraag beantwoorden?

2. Wees specifiek

Vertel over één project. Vertel één verhaal. En vertel dat goed. Hoe specifieker je kunt beschrijven waar je geld voor nodig hebt, des te sneller raken donateurs geïnspireerd om te geven. Wat voor verschil maakt mijn 15 euro voor iemand anders?

3. Gebruik emotie

Mensen geven vanuit emotie. Raak je donateur, raak zijn hart door een mooi verhaal te vertellen over echte mensen. Dat lukt niet met emotieloze en zakelijke teksten, statistieken en grote getallen.

4. Betrek de lezer

Schrijf over je donateur. Schrijf over hoe zijn of haar donatie echte mensen helpt. Help je donateur om een probleem op te lossen.

5. Gebruik altijd een brief

Bij reclamebureau Ogilvy (de bekende reclamegoeroe) heeft men het eens uitgezocht: de brief is het meest belangrijke onderdeel van een mailing dat zorgt voor respons. Een folder is voor de ratio. De brief is voor de emotie.

6. Laat de brief klinken als een brief

De brief is een persoonlijk verhaal van de afzender aan de lezer. Hierin passen geen moeilijke termen en zakelijke woorden. Schrijf zoals je praat. Wees persoonlijk, emotioneel, intiem, eerlijk.

7. Schrijf vanuit één persoon

Gebruik ‘ik’ en ‘mijn’ in plaats van ‘wij’ en ‘onze’.

8. De brief draait om je donateur

Tip: tel alle keren dat er ‘u’ in de brief staat. Tel daarna alle keren dat ‘ons’, ‘wij’, ‘onze organisatie’ en ‘ik’ in uw brief staat. Staat uw donateur centraal?

9. Praat over mensen, niet over statistieken

Mensen geven uit emotie. Zodra er cijfers of moeilijke termen in het spel komen, gaat de rationele hersenhelft aan het werk. En daalt de respons.

“People give to people to help people.” (Algemene fondsenwervingwijsheid)

10. Vertel een verhaal

Mensen zijn dol op verhalen. Het goede nieuws: als fondsenwerver heb je de beste verhalen om te vertellen.

11. Begin je brief met een korte, sterke openingszin

Zet de eerste zin los.

Zie het als een eerste introductie wanneer je iemand voor het eerst ontmoet. Dan begin je ook niet meteen met een waterval van woorden.

12. Vraag op meerdere plekken om een donatie

Mensen geven omdat het ze gevraagd worden. Als je niet vraagt, krijg je niets. Mensen scannen je brief, dus als je op meerdere plek – ken vraagt, heb je grotere kans dat mensen het lezen. Meteen in het begin, in het midden en op het einde.

13. Stel vragen

Zo betrek je de lezer bij je verhaal. ‘Wist u dat er elke minuut een kind ernstig ziek wordt van malaria?’

14. Bedenk lezersvragen

Maak een lijstje met mogelijke vragen die de lezer van je brief kan hebben en beantwoord deze vragen in je brief. Vragen zoals: ‘Van wie is het?’, ‘Is het voor mij?’, ‘Waarom schrijf je mij?’, ‘Waarom moet ik nu reageren?’, ‘Komt mijn geld wel op de goede plek terecht?’, ‘Wat voor verschil maakt mijn donatie?’.

15. Gebruik een ‘cliffhanger’

Bij een ‘cliffhanger’ breek je de laatste zin op de eerste pagina af op een spannende plek. Zo dwing je de lezer om door te lezen: “Dankzij uw steun heeft Jawi kans op een goede…”.

16. Gebruik meerdere pagina’s

Hoe lang moet een brief zijn? De eeuwige vraag. Het antwoord: zo lang als nodig is. Maar over het algemeen blijkt, vooral bij een prospect, dat een langere brief het wint van een kortere brief.

17. Gebruik een andere ondertekenaar

Schrijf de brief eens vanuit een ander perspectief dan de directeur. Gebruik een vrijwilliger, de moeder, echtgenoot.

18. Gebruik een kopzin

De kopzin wordt altijd gelezen. Draait je kopzin om de donateur?

19. Gebruik een P.S.

De P.S. wordt net als de kopzin, altijd gelezen. Vertel iets nieuws in de P.S., herhaal de aanbieding, speel met een deadline. Wees persoonlijk.
P.S. Gebruik altijd een P.S.

20. Geef de lezer een goede deal

Mensen houden van een goede deal, ook in fondsenwerving. Laat zien dat hun 15 euro niet alleen schoolspullen koopt, maar ook een toekomst, een nieuw leven.

21. Gebruik de seizoenen

Maak je brieven nog persoonlijker, wens je donateur een prettige kerst, een gelukkig Nieuwjaar. Kijk terug in januari, kijk vooruit in januari.

22. Gebruik belangrijke data

Wereld AIDS-dag, Dag Van De Vluchtelingen, Dierendag, Wereld Parkinson-dag. Je lift mee op het nieuws.

23. Laat anderen het vertellen

Quote donateurs in je mailing als bewijs. Vertel hoeveel mensen al mee hebben gedaan aan de campagne.

24. Laat de brief er uit zien als een brief

Een brief moet er uit zien als een persoonlijk verhaal van één persoon aan een ander persoon. Te veel opmaak, plaatjes, kleuren en kaders maken het onpersoonlijk, zoals een brochure.

25. Lelijk werkt

Een mailing moet opvallen, verrassen. Een ‘lelijke’ mailing kan dat beter dan een sterk gestileerde, mooie brief in de huisstijl.

26. Gebruik een ‘liftnote’

Een ‘liftnote’ is een extra brief die de respons lift, vandaar de naam.
Vaak heeft het een ander formaat dan de gewone brief.

Meestal bevat het een extra oproep van een ander persoon dan de ondertekenaar van de brief.
Bijvoorbeeld iemand in het veld, een moeder, een donateur.

27. Gebruik een lettertype met een ‘schreef ’ (horizontale pootjes)

Let er maar eens op in boeken en kranten. Ze gebruiken allemaal een letter met een ‘schreef’, omdat deze beter leesbaar is.
Een voorbeeld: de Arial is een letter zonder schreef, de Times is een lettertype met ‘schreef’.

28. Maak je font groot genoeg

Fondsenwerving brieven worden vooral gelezen door senioren. Zorg dat je tekst leesbaar is. Liever twee kantjes corps 12, in plaats van corps 9 op één kantje proppen.

29. Let op de kijkfase en de leesfase

Mensen lezen je brief niet van a tot z. In eerste instantie scannen ze je brief, e-mail, landing page. Dit is de kijkfase. En die duurt maar enkele seconden. Daarna beslist de lezer pas of hij of zij door gaat lezen. Ziet jouw brief er aantrekkelijk uit om te lezen?

30. Gebruik een post-it

Het valt op en is een ideale manier om nog even een persoonlijke boodschap kwijt te kunnen.

Tips voor meer donaties

We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

99 tips voor meer donaties

Download de 99 tips en lees meer over: 

  • Tips voor een succesvolle nieuwsbrief
  • Tips voor een goed verhaal
  • Tips voor het testen van je fondsenwervingsprogramma
  • Tips voor je envelop
  • En nog veel meer…

Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!

Download het boek 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Meer fondsenwervingstips