Onze tips voor de perfecte bedankbrief

Voor veel donateurs is een van de belangrijkste motieven om te geven om een zelf een goed gevoel te krijgen. De bedankbrief is daarmee een van de belangrijkste onderdelen van jouw fondsenwervende strategie. 

1. Stuur je bedankbrief snel

Heb je een donatie ontvangen? Hoe eerder je bedankt, hoe beter. Stuur je bedankbrief bij voorkeur binnen 48 uur. Donateurs willen niet alleen het gevoel krijgen dat hun gift wordt gewaardeerd, ze willen ook zeker weten dat hun donatie is aangekomen.

2. Wees vriendelijk

Schrijf de bedankbrief op een manier alsof je met een vriend communiceert. Je hoeft geen perfecte zinnen te schrijven of lang na te denken over de inhoud. Schrijf wat in je opkomt. Het laatste wat je wilt, is dat je brief overkomt alsof hij in grote aantallen uit de printer is gekomen.

3. Wees persoonlijk

”Beste donateur” is een verkeerde aanhef bij een bedankbrief voor donaties. Gebruik de naam van degene die heeft gegeven en herhaal het bedrag dat hij heeft gegeven. Daarmee krijgt de donateur het gevoel dat de brief voor hem is bedoeld en niet voor een willekeurige donateur.

4. Zorg voor continuïteit in de bedankbrief

Zorg ervoor dat je bedankbrief over hetzelfde onderwerp gaat als waar de donateur voor heeft gegeven. En bevestig hoeveel de gift voor dat specifieke doel betekent. Dus als je hebt gevraagd om geld voor een malaria net, laat dan in je bedankbrief zien wat de aanschaf van de netten betekent.

Wil je meer tips over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

5. Wees dankbaar

Dit klinkt als een open deur, maar zorg ervoor dat jouw donateur weet dat zijn gift een essentiële rol speelt om jouw werk te doen. En dat jouw werk alleen kan bestaan dankzij gulle gevers zoals jouw donateurs.

6. Vertel je donateurs wat je met het geld doet

Vertel je donateur wat je met zijn geld doet. Maak duidelijk dat het wordt gebruikt voor het doel waarvoor hij heeft gegeven. Een foto meesturen om te laten zien waarvoor de donatie wordt gebruikt kan ervoor zorgen dat je donateur nog eens geeft.

7. Maak de bedankbrief authentiek

Zorg dat je bedankbrief is ondertekend (met een echte handtekening) door iemand uit je organisatie die je donateurs kennen. Gebruik echte postzegels op je envelop. Een handgeschreven briefje toevoegen zal het effect van je bedankt brief verder versterken.

8. Nodig je donateur uit

De thank you brief is een uitstekend middel om de donateur aan je te binden. Nodig hem uit om jouw organisatie te volgen via social media (Twitter, Facebook) of vraag hem zich in te schrijven voor je digitale nieuwsbrief (als hij dat al niet heeft gedaan). Nodig hem uit om je te bellen of te bezoeken.

Lees hier onze 5 tips voor een succesvolle nieuwsbrief! 

Wij houden van resultaat

Mindwize is een fondsenwerving bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat.  Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Tips voor meer donaties

We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

99 tip voor meer donaties

Download de 99 tips en lees meer over: 

  • Tips voor een succesvolle nieuwsbrief
  • Tips voor een goed verhaal
  • Tips voor het testen van je fondsenwervingsprogramma
  • Tips voor je envelop
  • En nog veel meer…

Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!

Download het boek 

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Meer fondsenwervingstips