Als iemand 15 euro doneert is dat een magisch moment!

Lessen over fondsenwerving krijg ik op de meest onverwachte plekken. Soms in een krantenbericht, soms zelfs in een liedje of in dit geval bijvoorbeeld in een boek over Barack Obama: “Beste Obama, Ontwapenende briefwisselingen met de 44ste president”. In dit boek kwam ik een brief aan Obama tegen die heel mooi liet zien hoe bijzonder het eigenlijk is als iemand besluit te doneren. De brief begint zo:

In deze twee zinnen zit al zoveel opgesloten. Mensen willen echt iets goeds doen voor anderen, zelfs al gaat dat ten koste van hun eigen leven. Doneren is voor de meeste mensen niet zomaar iets. Het raakt hun ziel.
De brief gaat verder:

15 euro. Als je het opschrijft in je brief, e-mail of landingspagina, lijkt het niet veel. Een klein bedrag dat iedereen toch wel kan missen? Maar vergeet dan niet dat doneren een zeer onbaatzuchtige actie is.
Anders dan het kopen van een pizza of verse groenten, krijg je voor een donatie niets tastbaars terug. En dan is elke euro een keuze tussen iets voor jezelf kopen en iets aan een ander geven.

Stel dat je op straat loopt en een onbekende komt naar je toe en vraagt je om 15, 25 of misschien wel 50 euro. Vervolgens zegt de persoon: “Vertrouw me maar, ik ga er wat goeds mee doen.”

Zou jij afstand doen van je 15 euro?

Waarschijnlijk niet. Toch is dat hoe het vaak in campagnes wordt gevraagd. Realiseer je dat het voor een donateur niet zomaar 15 euro is. Dat je haar het gevoel moet geven dat die 15 euro ook echt levens beter maakt. Laat zien hoe zij iemand anders kan helpen, een dier kan redden, de wereld een betere plek kan maken. Geef je ontvanger een goed gevoel. Maak je lezer de held.

Je bent het verplicht naar je donateur toe.

“15 euro is tegenwoordig niet niks en daar mag even bij worden stilgestaan.”

Bas van Breemen
Senior Strateeg

Hulp nodig?

We geven je graag advies hoe je het beste je donateurs kunt benaderen. We helpen je graag!
Vul hier je naam en e-mail-adres in en we nemen z.s.m. contact met je op.

Meer fondsenwervings-blogs

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.