3 problemen die senioren ervaren bij online doneren en hoe je die oplost

Uit wereldwijde fondsenwervingsdata komt elke keer weer dezelfde conclusie naar voren: fondsenwerving is seniorenmarketing. Het is daarom belangrijk dat je donatiepagina ingericht is voor senioren. Zeker nu de acceptgiro weg is gevallen en online doneren nog belangrijker is. Maar waar loopt de senior tegenaan bij het doen van een online donatie? En hoe vang je deze problemen op?

1. “Ik kan de donatiepagina niet lezen”

Vanaf 45 jaar gaan je ogen achteruit. Het is daarom niet gek dat veel senioren moeite hebben met het lezen van teksten op websites. De schermpjes van een telefoon of tablet zijn al niet zo groot en men maakt gebruik van een klein lettertype.

Het wordt nog moeilijker als websites werken met een slecht contrast. Voor veel senioren is dat een drempel bij het doen van online donaties.

Hoe los je dat op?

Zorg dat ouderen jouw donatiepagina kunnen lezen.

  • Maak daarom gebruik van een corpsgrootte van ten minste 14.
  • Zorg voor veel witruimte rondom de tekst en tussen de regels. Dat maakt het lezen makkelijker.
  • Gebruik contrast tussen tekst en achtergrond. Maar pas op met gekleurde tekstvakken en drukke afbeeldingen als achtergrond. Een donkere tekst op een lichte, rustige achtergrond leest het prettigst.

2. “Kan ik deze donatiepagina vertrouwen?”

Veel senioren zijn bezorgd over de veiligheid van online transacties en het delen van persoonlijke gegevens. Ze zijn voorzichtig met alles wat online gebeurt en de internet-angst is groot.

KCOB deed hier in 2023 onderzoek naar en kwam tot de conclusie dat 4 van de 10 senioren bang zijn om gehackt te worden. Bovendien is een kwart van hen bang om een verkeerde link aan te klikken.

Door deze internet-angst zijn ouderen terughoudend om hun (betaal)gegevens online in te voeren.

Hoe los je dat op?

Jouw donatiepagina moet betrouwbaar aanvoelen voor de doelgroep.

  • Laat keurmerken van je certificeringen, zoals ANBI of CBF, zien op jouw website.
  • Gebruik foto’s en quotes van echte mensen op je website. De donateur zal je daardoor meer gaan vertrouwen.
  • Heeft de donateur een vraag? Dan wil ze graag weten wie haar kan helpen. Zet dus prominent een telefoonnummer in beeld. Het liefste met een foto van diegene die ze aan de lijn krijgt.

Wil je nog meer betrouwbaarheid uitstralen? Maak dan gebruik van social proof. Laat aan de donateur zien dat anderen haar voorgegaan zijn. Als ze ziet dat anderen de website vertrouwen, dan zal de donateur eerder geneigd zijn dat ook te doen.

3. “Ik snap niks van het internet”

De acceptgiro is weggevallen, dus de oudere donateurs moeten nu ineens gebruikmaken van het internet wanneer zij een donatie willen doen. Dat is een enge stap.

Veel senioren hebben nog weinig ervaring met technologie. Daardoor kan het navigeren op een website erg lastig voor ze zijn. Ook kunnen ze het als een drempel ervaren als ze een online formulier moeten invullen. Bovendien zijn online betalingsprocessen niet altijd even begrijpelijk, die bevatten vaak ingewikkelde en tijdrovende stappen die ouderen ontmoedigen om te doneren.

Hoe los je dat op?

  • Het is belangrijk dat je werkt met donatieformulieren waarbij de donateur zo min mogelijk persoonlijke gegevens hoeft in te vullen. Stel jezelf daarom steeds de vraag: heb ik deze gegevens echt nodig om vandaag een donatie te krijgen? Vaak kun je later alsnog meer gegevens bij je donateur opvragen door haar bijvoorbeeld te bellen of een e-mail te sturen.
  • Help je donateur met visuele aanwijzingen bij het invullen van het formulier. Verdeel je formulier bijvoorbeeld in 3 stappen en geef per stap aan wat er van de donateur verwacht wordt.
    • In stap 1 moet de donateur aangeven wat voor soort donatie zij wil doen (bedrag en/of frequentie).
    • In stap 2 moet zij haar gegevens invullen.
    • In stap 3 wil je weten hoe zij de donatie gaat betalen. In deze stap is het belangrijk dat je in ieder geval de optie iDeal aanbiedt.
  • Bij een online betaling hechten senioren de meeste waarde aan iDeal. Dat voelt vertrouwd en houdt de drempel tot doneren dus laag.

Hoe kan Mindwize helpen bij online doneren?

Het is dus belangrijk dat je veel aandacht geeft aan je donatiepagina, zodat die past bij de behoeftes van je donateur. Let erop dat het leesbaar is, vertrouwen uitstraalt en niet te ingewikkeld is.

We hebben voor jou een checklist gemaakt met alle adviezen uit dit blog op een rij.

Download de checklist nu

Neem contact met ons op

Meer fondsenwervingstips

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.