Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Wil je meer tips ontvangen over het werven en behouden van donateurs?
Door James Herlihy, Senior Digital Consultant, Mindwize
Je bent een goede fondsenwerver en haalt veel geld op voor je goede doel, via direct mail, telemarketing en legacy-campagnes. Maar hoe haal je zulke resultaten ook online?
Hier 5 tips voor een succesvolle online fondsenwervingscampagne.
Je e-mail zit goed in elkaar, je website is inspirerend en je donatie-funnel effectief. Je hebt hoge conversieratio’s.
Maar wees eerlijk, als je weinig nieuwsbrief-abonnees en weinig websitebezoekers hebt, haal je er ook weinig inkomsten uit.
Je moet dan meer mensen bereiken.
Want natuurlijk is de kwaliteit van je communicatie belangrijk. Maar je hebt ook de aantallen nodig.
Daarom moet je online voortdurend nieuwe doelgroepen aantrekken en opnemen in je community:
Van daaruit kun je ze geleidelijk omzetten naar donateurs.
Heb je minder dan 5.000 e-mailabonnees? Dan moet je eerst je lijst laten groeien. Leads genereren. Deze video van 10 minuten laat zien wat leadgeneratie is en hoe je die inzet voor jouw organisatie.
Bekijk de video (10 minuten): Digital Lead Generation for Nonprofits and Charities
Wat past bij jouw organisatievorm en jouw specifieke doelstellingen? Als je de fundamenten kent van peer-to-peer, 2-staps leadgeneratiecampagnes en andere online fondsenwervingsstrategieën, kun je beslissen welke mix jij moet maken.
Je kunt een peer-to-peer fondsenwervingsevenement organiseren. Denk aan Steptember, Great Cycle Challenge en Movember. Het is een goede strategie voor allerlei goede doelen, van dierenwelzijn tot rechten en milieu. Maar het meest succesvol zijn goede doelen in de gezondheidszorg. Want zij hebben een community die rechtstreeks profiteert van hun diensten en onderzoek.
Zulke evenementen kunnen enorme geldbedragen opleveren. Maar het is een hoop werk en ze leiden meestal niet tot meer vaste donateurs.
Met leadgeneratie kun je constant donateurs werven als je dat in 2 stappen doet:
In de video zie je ook dat er veel verschillende typen leadgeneratiecampagnes zijn, zoal petities, enquêtes en waarde-uitwisseling.
Elke organisatie kan daarmee succes hebben, vooral organisaties die:
Je donatieformulier is een cruciaal onderdeel in de donateursreis.
Je kunt nog zoveel verkeer naar je donatiepagina genereren, het levert je niks op als die pagina potentiële donateurs verwart, als het ze te veel tijd kost of als het ze geen goed gevoel geeft.
Maak voor elke campagne een aparte donatiepagina die naadloos aansluit op de advertentie, het blog of een andere plek waar je potentiële donateur vandaan komt. Dan herkent ze het en weet ze dat ze goed zit.
Direct mail is nog steeds de belangrijkste manier om fondsen te werven. Maar steeds meer mensen doen hun donatie vervolgens via je website. Sommigen scannen de QR-code of typen de URL in (die je daarom makkelijk moet maken, bijvoorbeeld: naamvanjeorganisatie.nl/plasticvrij). Zij komen op je campagne-donatiepagina.
Maar meer dan 90% van de mensen die op je website komen, komen via een zoekactie op Google. Ze typen: naamvanjeorganiatie doneren. Dat leidt hen niet naar je campagne-donatiepagina, maar naar een andere pagina of je homepage.
Zorg daarom dat ze daar herkenbare beelden en teksten zien, zodat ze weten dat ze op de goede plek zitten. Gebruik door je hele website beelden, teksten en de call-to-action van je direct-mailcampagne.
Maak de donateursreis consistent, want anders gaat dat ten koste van de conversie.
Maak de kans dat je potentiële donateur je boodschap onder ogen krijgt en erop reageert, zo groot mogelijk. Want mensen moeten je boodschap of call-to-action soms meerdere keren zien, voordat zij erop ingaan. Ook weet je niet of je potentiële donateur je brief of e-mail wel opent en leest, of dat zij die dag op Facebook komt. Herhaal je campagneboodschap en oproep om te doneren dus op al je kanalen: in je direct mailing, in je e-mail en op je social media.
Goede online fondsenwerving maakt deel uit van een breder programma om supporters te inspireren en hen te betrekken bij het gesprek.
En er zijn mensen die je bereikt via video of een blog, anderen ondertekenen liever een petitie of doen graag mee aan een poll. Bij voorkeur bied je de verschillende communicatietypes iets van waarde én vraag je ze om een donatie.
Zo kan dat eruitzien in je e-mailkanaal:
Wil je hier meer over lezen?
Dit is een gedetailleerd artikel op sofii.org.
———
Het is belangrijk dat de tijd en het geld die je in je campagne investeert in verhouding staan tot de omvang van je e-mail-lijst. Heb je minder dan 5.000 e-mailabonnees? Ga dan vooral aan de slag met tip 1. Naarmate je lijst groeit, kun je meer investeren.
Wil je hulp of meer weten?
Vandaag bekijk je een video op Facebook over dierenleed. Morgen zie je een advertentie van een goed doel voor dierenrechten om een petitie te tekenen, brochure te downloaden of een quiz te doen – iets waarmee de organisatie aan jouw contactgegevens kan komen. Hiermee ben jij een lead geworden. Het goede doel kan jou bereiken. Met een vraag, een aanbod of een dienst.
Wil je meer tips ontvangen over het werven en behouden van donateurs?