10 tips voor een envelop

10 tips voor een envelop – om gelijk toe te passen

Fondsenwerving is direct marketing. En in direct marketing heeft de envelop maar 1 doel: dat hij geopend wordt. Hier 10 tips om je envelop sneller open te krijgen.

 

1. Begin met een envelop zonder boodschap

Zeker bij bestaande donateurs geeft dit prima resultaten. En regel is: gebruik een blanco envelop, tenzij je iets beters kunt verzinnen om de envelop open te krijgen.

 

2. Maak nieuwsgierig

Een tekst op de envelop die nieuwsgierig maakt vraagt om geopend te worden. Een heel bekende is deze voor een psychologisch tijdschrift:

“Do you close the bathroom door, even if you’re the only one at home?”

Envelop Simavi HM3 – 5 maart 2020

 

3. Zet één boodschap op je envelop

Het enige doel van je envelop is om geopend te worden. Probeer niet het hele verhaal al op je envelop te zetten. Daag uit, stel een vraag, maak nieuwsgierig, geef een opvallend feit, een sterke quote.

 

4. Gebruik alle kanten van de envelop

Er is 50% kans dat je envelop met de achterkant op de mat valt.

 

5. Laat je premium zien

Heb je een premium, beeld dat dan af op de envelop. Of gebruik een extra venster. Grotere kans dat hij opengaat.

Envelop Simavi HM9 – 15 oktober 2020 – Premium: kerstkaarten

 

6. Stuur een premium mee dat je kunt voelen

De aloude bobbel in de envelop. Het werkt. Nog steeds.

Envelop Stichting Maryknoll zusters van St. Dominicus HM5 2020 – Premium: 3 kaarten en een pen

 

7. Wissel af

Stuur niet elke keer dezelfde envelop, maar val op. Groot, klein, meerdere vensters, kleuren. Ander papier. Andere boodschap.

Envelop Simavi HM3 – 5 maart 2020

 

8. Lopen je resultaten terug op je wervingsmailing?

Pas eerst de envelop aan. Alleen al een andere kleur kan de respons weer een boost geven.

 

9. Gebruik een driedimensionale mailing

Een doos gaat altijd open. Maar kijk uit met de vorm (bijvoorbeeld een koker), de brief moet wel makkelijk uit het pakket te halen zijn en leesbaar blijven.

 

10. Maak je envelop persoonlijk

Post die eruitziet alsof die door een echt persoon is gestuurd, komt op de leesstapel en niet op de reclamestapel. Gebruik bijvoorbeeld een handschriftlettertype of een typemachinelettertype, postzegels. Een dichte envelop. Het helpt allemaal om je mailing persoonlijker te maken.

Tips voor meer donaties

We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

Op basis van onze meer dan 25 jaar ervaring hebben we een praktische handleiding geschreven voor fondsenwervers. Op heldere wijze vertellen wij welke technieken de respons positief beïnvloeden.

In al deze jaren hebben we veel direct mailingen verstuurd, waar we
veel van geleerd hebben. We hebben geleerd welke technieken de respons in grote en in kleine mate kunnen verhogen. Een aantal van die technieken hebben wij voor je verpakt in 99 tips – en 10 extra! – voor direct mail, e-mail en landingspagina. Tips die je meteen na het lezen al kunt toepassen. Wij hopen dat ze je helpen in je dagelijkse werk en dat je respons op je eerstvolgende fondsenwervingsactie daardoor hoger is.

99 tips voor meer donaties

Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!

Download het boek 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs

Meer fondsenwervingstips