Invalshoeken voor enveloppen die opengaan

We doen heel veel online. Maar direct mail is nog steeds een effectief gereedschap dat elke fondsenwerver in zijn arsenaal moet hebben.

En een effectieve direct mail campagne begint bij de envelop.

Je envelop heeft maar 1 doel: geopend worden!

“Als de envelop niet geopend wordt,
maakt het niet uit wat je verder nog voor briljants hebt verzonnen.”

Er zijn een aantal knoppen waar we aan kunnen draaien.

Maar de grootste les is toch wel: Less is more. In plaats van te kijken wat je allemaal kan toevoegen. Kijk vooral wat je allemaal kunt weglaten. De aanbieding of de geefvraag al weggeven op de envelop is meestal niet de beste ingang voor meer respons.

Hier zes ingangen voor een effectieve envelop.

Invalshoeken die werken

1. Mysterie

Je beste kans om een envelop geopend te krijgen.
De grootste les die wij aan fondsenwervers kunnen meegeven is: Less is more.
In plaats van te kijken wat je allemaal kan toevoegen. Kijk vooral wat je allemaal kunt weglaten. De aanbieding of de geefvraag al weggeven op de envelop is meestal niet de beste ingang voor meer respons.
Niet veel weggeven dus, maar wel soms slechts een woord zoals: [Onderzoek], [Urgent], [Persoonlijk]. Of de grootste mysterie van alles: een witte envelop.
In de meerderheid van de testen wint een blanco envelop het van een envelop met opdruk.
Je grootste mysterie: een blanco envelop.
Begin met een witte envelop: alleen als je iets beters weet te verzinnen voeg je iets toe.

2. Persoonlijk

Iets dat voor mij is gaat open.
Denk aan handgeschreven adresgegevens. Getypte tekst. Handgeschreven omcirkeling, tekstjes. Alles wat lijkt alsof het er persoonlijk is opgezet. En alles wat lijkt op persoonlijke post voor mij.

3. Een goede deal

Mensen houden van een aanbieding. Denk aan matching gift (uw gift wordt verdubbeld). Waardevolle medicijnen die verstuurd kunnen worden. Een bord eten voor slechts € 1,99.

4. Belangrijk

Post die belangrijk is wordt niet genegeerd.
Een envelop van een wetenschapper. Een envelop met een ‘belangrijk’ design, ‘Express enveloppen’. Teksjes als: ‘Bestemd voor’. ‘Persoonlijke uitnodiging voor’.

5. Verras

Regelmaat leidt tot lagere respons. Als er bij mensen gewenning optreedt, wordt het makkelijker voor ze om te negeren. Wissel dus af in je enveloppen en stuur niet elke campagne dezelfde envelop. Verras. Wissel af in formaat, kleur, design, poststempel en soort papier.

Invalshoeken voor enveloppen die opengaan

6. Maak het niet te mooi

Te veel design wint het meestal niet van een rustige envelop met alleen copy. Ik denk dat dit komt omdat mensen gewend zijn al zoveel designpost te krijgen van commerciële partijen. Een envelop met te veel design valt dan al snel in het potje: reclame. En veel design is vaak ook een indicatie van veel uitleg.
Tot slot de direct marketing disclaimer.
Uitzonderingen bevestigen deze regels. En door te testen kom je dit te weten.
Succes met je fondsenwerving!

Handtekening Team Mindwize

Team Mindwize

P.S. Wil je nog meer tips voor enveloppen? Ontdek ze hier!

Tips voor meer donaties

We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

99 tip voor meer donaties

Download de 99 tips en lees meer over: 

  • Tips voor een succesvolle nieuwsbrief
  • Tips voor een goed verhaal
  • Tips voor het testen van je fondsenwervingsprogramma
  • Tips voor je envelop
  • En nog veel meer…

Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!

Download het boek 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Meer fondsenwervingstips