De uitdaging
Om een warme relatie met je supporters op te bouwen, is het van belang om een goed systeem te hebben waarin je je database nauwgezet kunt beheren en waarmee je je supporters zo persoonlijk mogelijk kunt benaderen. Om op een toepasselijke en tijdige manier aan te kunnen sluiten bij haar supporters, vroeg Kika ons hiervoor om hulp .
Doelgroepsegmentatie
Wanneer je als organisatie een grote doelgroep wilt bereiken, heb je niet zomaar één manier van communiceren ter beschikking die voor iedereen werkt. Wij gebruiken Deployteq om optimale doelgroepsegmentatie en personalisatie toe te kunnen passen:
- Personalisatie: we stemmen de inhoud van e-mails af op de kenmerken van de supporter
- Segmentatie: we verdelen de doelgroepen onder in verschillende segmenten, waardoor je per segment e-mails kunt toesturen. Allemaal in lijn met de kenmerken van de supporter
- Personalisatie & segmentatie: het effect is positief, namelijk hogere open rates en betere click-through rates.
Ons systeem biedt de mogelijkheid om e-mailcampagnes te ontwikkelen voor subgroepen die aansluiten op verschillende trajecten. Denk aan leads, e-maillist-growth-programma’s, welcome-of- onboarding-journeys en diverse campagnes.
Onze strategie
We hebben voor Kika een e-mailstrategie uitgewerkt en in vijf stappen een passend systeem opgezet.
Stap 1 – Data-integratie van verschillende platforms
Eerst hebben we KiKa’s account gemigreerd naar de Mindwize Deployteq portal. Daarna volgden synchronisaties en updates van o.a. Facebook-leads. We gebruiken Deployteq als systeem om data te ordenen en met elkaar te verbinden. Dit systeem stemt alle communicatie via e-mail, mobile app, sms, landingspagina’s, social media, print en meer op elkaar af.
Stap 2 – Automatisering formulieren
We willen het invullen van een formulier zo makkelijk en persoonlijk mogelijk maken. Alle formulieren van de KiKa-website zijn daarom overgezet op het Campaign Control Center, ons gecentraliseerde systeem voor het inrichten en monitoren van fondsenwervingscampagnes.. De pagina’s hebben een directe link met het KiKa Deployteq-account. Zo krijgt iedereen een pagina te zien met gegevens op maat, gevoed door de Deployteq-database. De algemene gegevens van de bezoeker zijn daardoor al ingevuld. Dit verlaagt de drempel voor mensen om formulieren in te sturen en verhoogt dus de conversie.
Stap 3 – Koppelingen leggen voor optimale klantbenadering
Om te zorgen dat we aansluiten bij de klantreis is het nodig om alle data te verbinden. Daarom hebben we koppelingen gelegd tussen de platformen Facebook (leads), Deployteq (e-mail), Prosperus (database), Campaign Control Center (website- formulieren) en de KiKa-website. Een hele lijst, maar het gaat dan ook om heel veel data.
Stap 4 – Personalisatie en segmentatie toepassen
In Deployteq stellen we e-mail-journeys op maat in. Voor de een betekent dit dat er een bevestigingsmail klaarstaat en voor een ander een berichtje om te bedanken. De e-mail-automation zorgt voor een goede follow-up in de klantreis en bouwt zo mee aan de relatie met de supporter.
Stap 5 – Herkenbaarheid door design
Bij de ontwikkeling van alle onderdelen hebben we op eenduidige wijze het herkenbare design van Kika toegepast. Dus hoewel de formulieren in het Campaign Control Center staan en via een redirect vanaf de KiKa website zijn te bezoeken, merkt de bezoeker niet dat hij de website van KiKa verlaat. Dit is omdat de pagina’s naadloos aansluiten op het design van de KiKa-website. Dit zorgt voor continuïteit in de journey en verhoogt de conversieratio.
Het resultaat
Bij elke stap in het proces zijn we op tijd en betrokken. Als voorbeeld van hoe een klantreis nu via e-mail verloopt, pakken we de aanvraag voor informatie voor een spreekbeurt erbij:
Op de site vraag je een pakket voor je spreekbeurt aan. Je kunt kiezen tussen het pakket digitaal of per post ontvangen. Na de aanvraag kom je in de volgende journey terecht:
- Een mail met “dank je wel en wat leuk” na aanvraag
- 1 dag voor de spreekbeurt wensen we veel succes per mail
- 1 dag na de spreekbeurt vragen we nog even hoe het is gegaan
De content en data sluiten aan bij de ontvanger. Zo zorgen we voor een fijne persoonlijke ervaring en natuurlijk ook voor een betere betrokkenheid en conversie.
Zo ziet de klantreis van Kika’s e-mailnieuwsbrief er nu uit:
Over KiKa
Jaarlijks krijgen bijna 600 kinderen in Nederland kanker. Op dit moment geneest 81% van deze kinderen. Dat moet en dat kán beter. Kika’s doel is om dit percentage te verhogen naar 100%. KiKa werft fondsen voor vernieuwend onderzoek en andere activiteiten op het gebied van kinderkanker, gericht op minder pijn tijdens behandelingen, meer genezing en een hogere kwaliteit van leven op latere leeftijd.
KiKa is het enige goede doel in Nederland dat onderzoek financiert naar álle vormen van kinderkanker.
Mindwize werkt sinds 2019 met Kika samen om de online strategie te verbeteren. Eerst alleen door het versturen van e-mails op de ‘oude’ manier, vervolgens hebben we een nieuwe e-mail-template voor ze gemaakt en daarna alle landingspagina’s overgenomen. We pakken zo samen stap-voor-stap de online strategie aan.
Download de brochure over de Mindwize CRM-database