De uitdaging
UNHCR maakte zich grote zorgen om mensen uit Oekraïne die op de vlucht zijn. “Als mensen het land in dit tempo blijven ontvluchten, dan wordt dit de grootste Europese vluchtelingencrisis sinds de Tweede Wereldoorlog.” UNHCR is sinds 1994 actief in Oekraïne en de regio. Hierdoor konden zij de hulp direct opschalen voor mensen in nood. Maar als het conflict niet onmiddellijk stopt, dan is de verwachting dat er miljoenen mensen afhankelijk raken van humanitaire hulp. Meer hulp is daarom dringend nodig. En daarvoor vroegen ze onze hulp.
UNHCR realiseerde zich dat zichtbaarheid hiervoor cruciaal was. Echter, hun budget liet het niet toe om een grote advertentiecampagne te bekostigen.
Onze strategie
We stelden voor om een stopperadvertentiecampagne in te zetten. Als goed doel kun je via Stopperadvertenties.nl tegen zeer scherpe tarieven publiciteit genereren in de gedrukte media. Kranten, huis-aan-huisbladen en tijdschriften publiceren onze kant-en-klaar opgemaakte stopperadvertenties om lege plaatsen in hun krant op te vullen én tegelijk een bijdrage te leveren aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Win-win dus.
Als je een stopperadvertentiecampagne via Stopperadvertenties.nl wilt doen, dan verloopt dit via een abonnement. Hiervoor wordt je veel uit handen genomen: van campagneadvies tot opgemaakte advertenties die voldoen aan de aanleverspecificaties van elke uitgever. Zo zorgen we ervoor dat maar liefst 3000 uitgeverijen, bladen en kranten jouw advertenties kunnen downloaden. Je hebt keuze uit een jaarabonnement, seizoensabonnement (2-6 maanden) of een actie-abonnement (tot 2 maanden).
Om UNHCR en hun hulp aan de Oekraïense vluchtelingen te steunen, hebben we een gratis abonnement aangeboden. We stelden de advertenties zoals altijd in de juiste formaten beschikbaar aan uitgeverijen, magazines, kranten, vakbladen en freelance dtp’ers, zodat zij deze konden downloaden. Daarnaast hebben we de campagne nog eens extra gepromoot in onze kwartaal-e-mailnieuwsbrief.
Het resultaat
Uit onderzoek blijkt dat via Stopperadvertenties gemiddeld 73 advertenties per campagne per maand worden geplaatst. De campagne van UNHCR telde maar liefst 90 plaatsingen in één maand, met een totale oplage van ruim 1,8 miljoen en een advertentiewaarde van € 11.352.
Over UNHCR
UNHCR (United Nations High Commissioner for Refugees) is de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties. Al 70 jaar leiden en coördineren zij over de hele wereld hulpacties om vluchtelingen te beschermen en oplossingen te zoeken voor de vluchtelingensituatie.