Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Wil je meer tips ontvangen over het werven en behouden van donateurs?
In dit blog onthullen we 9 trends voor succesvolle fondsenwerving in 2024. En je krijgt antwoord op de vraag: moet ik als fondsenwerver ook op de AI-trein springen?
De woorden ChatGPT en AI vallen tegenwoordig bijna in elke vergadering. En waarom ook niet? Je kunt grote of herhalende dingen van je werk lekker aan AI overlaten. In 2024 zullen we ook steeds meer stabiele producten voor fondsenwerving zien die met AI zijn ontwikkeld. Met name op het gebied van data (analyse, voorspelling, segmentaties, selecties).
Het lijkt soms wel of AI alles overneemt en dat je niets meer zelf hoeft te doen. Maar het is veel slimmer om AI in ons vak vooral in te zetten als assistent.
Want hoe mooi en glimmend het nieuwe speeltje ook lijkt, jij moet nog steeds zelf kunnen beoordelen of de output van AI goed genoeg is. Juist met de komst van AI moet je investeren in je vakkennis.
“Wat zonder inspanning is geschreven, wordt over het algemeen zonder interesse gelezen” – Dr. Samuel Johnson
Echt effectieve en persoonlijke fondsenwerving vraagt kennis van:
Veel werkt nog steeds hetzelfde als 10 jaar geleden, we weten nu alleen meer dankzij neurowetenschap en psychologie.
Verdiep je dus in direct-responstechnieken. Verdiep je in de doelgroep. Hoe deze mensen lezen, wat ze beweegt. Hoe je responsgerichte copy schrijft en beoordeelt. En leer je data analyseren, zodat je zelf ziet wat werkt om donaties op te halen en wat niet. Leer wat werkt. Doe wat werkt. En kijk pas dán hoe AI – of het volgende nieuwe, glimmende object – je daarbij kan helpen in plaats van andersom.
Veel mensen binnen organisaties zijn al flink aan het ‘spelen’ met ChatGPT en Midjourney. Binnen jouw organisatie ongetwijfeld ook. En dat is prima.
Maar je kunt er niet op vertrouwen dat de bedrijven die AI-producten maken zich heel erg bezighouden met de ethische vraagstukken, zoals databescherming, privacy en copyright. Ook kan AI bevooroordeeld zijn. AI-ontwikkelaars zijn alleen bezig met meer en snellere producten maken. Ze moeten zo snel mogelijk hun investering terugverdienen om winst te maken voor aandeelhouders.
Maar in de goede-doelenwereld is onze enige houvast: vertrouwen.
Vertrouwen van onze donateurs dat hun data goed beschermd zijn.
Vertrouwen dat wij niet liegen tegen onze donateurs.
Vertrouwen dat wij niet discrimineren.
En vertrouwen dat we geen misbruik maken van mensen die geen toestemming hebben gegeven dat hun foto of teksten worden gebruikt om AI-beeld of -tekst te genereren.
Wees dus voorzichtig. Zelfs Disney maakt geen reclames met AI-beelden totdat duidelijk is hoe het zit met copyright. En in onze sector moeten we nog honderd keer zo voorzichtig zijn.
Resonsible AI: maak je eigen AI-protocol
Nu ChatGPT zijn eerste volle kalenderjaar erop heeft zitten, is het tijd om pas op de plaats te maken. Om na te denken over hoe je ChatGPT en andere AI al dan niet inzet voor het goede doel.
Wie verstandig is, maakt in 2024 beleid. Je gaat de term Resonsible AI dan ook steeds vaker horen. Hoe gebruikt jouw organisatie AI op een verantwoorde manier?
Bepaal hoe je als organisatie omgaat met AI:
Op het platform fundraising.ai vind je een framework voor Responsible AI. Daarmee kun je een protocol opstellen voor je organisatie.
We krijgen in ons dagelijks leven steeds meer chatbots, geautomatiseerde teksten en AI voorgeschoteld. Maar communicatie – zeker in fondsenwerving – is een menselijk proces.
Wij verwachten dat persoonlijke communicatie in 2024 juist daarom steeds belangrijker wordt.
Een handgeschreven kaartje.
Een telefoontje om te bedanken.
Een persoonlijke e-mail.
Je donateur zal het waarderen én onthouden. Want hoe meer geautomatiseerde communicatie, hoe meer dat op elkaar gaat lijken en hoe minder dat opvalt. En daardoor valt een persoonlijke brief des te meer op.
Meer aandacht van je donateur = meer kans op een donatie.
Tips voor het schrijven van de perfecte bedankbrief vind je hier!
Sinds de acceptgiro is afgeschaft, heeft de QR-code een comeback gemaakt.
We zien een stijging in het aantal online donaties via een QR-code. Uit ons eigen onderzoek weten we dat 65+’ers het meest vertrouwen hebben in doneren via hun eigen bankomgeving. Dus de iDeal QR-code werkt het beste.
Het mooie van een QR-code is dat je er heel veel informatie in kunt stoppen. Doneert een direct-maildonateur bijvoorbeeld via een QR-code, kun je ervoor zorgen dat naam, adres en geefsuggestie per persoon al ingevuld is.
Een insert is een mailing die je meestuurt met een magazine of een krant. Dat was jaren een succesvolle groeistrategie. Tot de banken geen adresgegevens meer meestuurden met een acceptgiro-donatie.
Maar dankzij de introductie van ‘Mijn eenmalige gift’ biedt inserting weer nieuwe kansen om donateurs te vinden.
Het grote voordeel?
Je betaalt geen portokosten.
En de gemiddelde gift ligt vaak wat hoger.
Geheime tip: een brief in een envelop werkt beter dan een losse brief of kaart.
Juist nu nieuwe donateurs werven steeds moeilijker wordt, is het slim om meer aandacht te geven aan je bestaande donateurs: om ze te behouden en de relatie te laten groeien.
Staar je niet alleen blind op werven. Er ligt veel meer geld te wachten bij je bestaande donateurs.
En wist je dat het vele malen goedkoper is om een gestopte donateur terug te winnen dan om een nieuwe te zoeken?
De nieuwste kennis op het gebied van fondsenwerven komt van de wetenschap op het gebied van Filantropische Psychologie.
We wisten al dat mensen niet geven omdat ze jou zo leuk vinden, maar om iemand te helpen. De laatste wetenschap laat zien dat mensen geven vanuit een van hun identiteiten.
Hoe werkt dat?
De ene keer geef je bijvoorbeeld als moeder, de andere keer als christen, dan als een Nederlander of als iemand die van honden houdt.
Achterhaal vanuit welke identiteit iemand geeft, dan begrijp je haar drijfveren om te doneren. Je kunt bijvoorbeeld een vraag in je donatieformulier opnemen: “Wat is voor u de reden om te geven?” Of je stelt die vraag in je jaarlijkse donateursvragenlijst. En dan kun je je campagne en teksten daarop aanpassen. Zo verbeter je de relatie sterk en gaat het geefgedrag omhoog.
Een zeer interessant nieuw vakgebied. Daar gaan we zeker nog meer over delen.
Cookie-wetgeving, spamfilter, striktere regels van Apple en Google. Het is meer dan voorheen een uitdaging om campagnes online onder de aandacht te brengen bij een nieuw publiek.
We zien dat organisaties meer gebruik gaan maken van de eigen online data. Denk aan je Facebook-volgers, websitebezoekers, mensen die je video bekijken. En vooral: je eigen e-maillijst.
Die data kun je in combinatie met direct mail inzetten voor meer impact. Of doe een leadgeneratie-campagne.
Een voorbeeld.
Via sociale media kunnen mensen een interessante brochure aanvragen. Ze krijgen die brochure en daarna een aantal welkom-e-mails. En dan doe je een giftverzoek. Dat kan via e-mail, maar het werkt nog beter als je belt, omdat je dan meteen een vaste donateur kunt werven.
Je zult zelf ook wel merken dat het steeds lastiger wordt om online aandacht te krijgen en geld te verdienen. Gelukkig blijft direct mail zijn kracht houden. Niet voor niets maken online bedrijven als Google, Hello Fresh, Uber, Amazon en Bol.com steeds meer gebruik van direct mail om aan leads en sales te komen.
Malcolm Aud noemt direct mail in zijn boek ‘de nieuwe online disruptor’. Direct mail blijft je geheime wapen in het digitale tijdperk.
De data laten zien dat direct mail nog steeds een zeer effectief middel is om donaties te werven, relaties te bouwen en giften in testament te krijgen. En combineer je dat met e-mail en social media, dan gaat je effectiviteit omhoog.
Direct mail wint zelfs aan kracht onder jongeren als het is geïntegreerd in een multichannel-strategie. Zo’n strategie bestaat bijvoorbeeld uit een
Daarmee maak je je direct mail tot wel 30% effectiever.
Stel je donateur in de gelegenheid om goed te doen. En maak haar blij.
Hoe blijer je donateur, hoe beter de relatie met jouw goede doel en hoe meer donaties je krijgt.
Succes met dit mooie vak.
Bas van Breemen
Senior Strateeg
Wil je meer tips ontvangen over het werven en behouden van donateurs?