Opleidingstraject KIK

Opleidingstraject Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium

Erfgoed Challenge

Jaarlijks organiseert het Belgische Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) de Erfgoed Challenge. Bij die campagne mag iedereen een stem uitbrengen voor zijn of haar favoriete erfgoedschat uit een aantal genomineerde monumenten of kunstwerken. Uiteindelijk kiest een speciale commissie, zich baserend op het aantal uitgebrachte stemmen, één project als hoofdwinnaar. Deze winnaar wordt een jaar lang door het KIK ondersteund in communicatie en fondsenwerving om een conservatie-restauratiebehandeling te kunnen laten uitvoeren in hun ateliers.

Nadat Mindwize al eerder de leadgeneratie en opvolging van stemmers voor de Erfgoed Challenge met succes voor het KIK had verzorgd, werd nu een verzoek gedaan om een opleidingstraject te ontwikkelen opdat het KIK zelf de campagne rond de Erfgoed Challenge zou kunnen uitvoeren.

Opleidingstraject
Het opleidingstraject bestond uit verschillende stappen:

Adviesrol

Tijdens het gehele traject bleek het belang van de adviesrol van Mindwize. Zo bestrijkt de campagneperiode voor de Erfgoed Challenge zo’n vier maanden, een vrij lange periode om de spanningsboog van (potentiële) stemmers vast te houden. Mindwize signaleerde dan ook dat de kosten per lead via de paid social advertenties na enige tijd stegen. Hieruit volgde het advies om de advertentiecampagne tijdelijk te stoppen. Het was inmiddels november, de uitgelezen periode om een fondsenwervingscampagne te doen in de aanloop naar kerst. Mindwize ondersteunde het KIK bij het opzetten van hun ‘Sterrencampagne’. Hierbij kon men een ster op het plafond van de Antwerpse Sint-Jacobskerk adopteren. Het was een zeer succesvolle campagne, die resulteerde in meer dan 70 geadopteerde sterren, elk ter waarde van €1.000,- ten voordele van het Belgische erfgoed.

In januari ging vervolgens het tweede deel van de Erfgoed Challenge-campagne via paid social advertenties van start, waarbij de nadruk werd gelegd op de urgentie om snel te stemmen omdat de stemperiode bijna voorbij was.

Resultaten
De nieuwe campagnestrategie, twee kortere periodes om de stemcampagne in de kijker te zetten in plaats van één langere, bleek zeer succesvol. Vooraf had het KIK zich ten doel gesteld om minimaal 20.000 stemmen te verzamelen, maar uiteindelijk ontvingen ze maar liefst 28.883 stemmen (+44%). Bovendien resulteerde de Sterrencampagne in €70.000 aan donaties.

“Dankzij de begeleiding van Mindwize hebben we onze skills op het vlak van online marketing kunnen opschalen. Het was een grote meerwaarde om wekelijks ondersteund te worden en altijd met onze vragen bij ervaren experts van Mindwize terecht te kunnen.”

Floortje Clerix, Communicatie & Development bij KIK (Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium).

Over het KIK
Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) is een federale non-profit instelling die zorg draagt voor het Belgisch erfgoed: kunst, gebouwen en betekenisvolle objecten uit het verleden. Hierbij streeft het KIK naar de hoogste vormen van onderzoek en conservatie-restauratie om zo vele toekomstige generaties te kunnen laten genieten van hún erfgoed. Daarnaast zorgt het KIK voor brede kennisdeling over kunst en erfgoed en de technologie van onderzoek en conservatie-restauratie.

Download online leadgeneratie whitepaper

Ontdek andere succesvolle campagnes om te groeien


Stel een vraag
?

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.