Donateurswervingscampagne voor Destiny Rescue
Campagne ‘Kindermisbruik is niet OK’
Destiny Rescue wilde het aantal maandelijks geworven donateurs substantieel en duurzaam verhogen, om zo meer programma’s te kunnen financieren om kinderuitbuiting een halt toe te roepen. We ontwikkelden voor hen een wervingscampagne die bestaat uit 2 stappen.
De aanpak: 2-staps donateurswerving
Met het 2-stapsmodel voor donateurswerving hebben we al veel organisaties geholpen om hun wervingsprogramma uit te breiden en diverser te maken. Dat model bestaat uit:
- Stap 1 – Online leadgeneratie. Verzamel leads met een actie die past bij het goede doel of het project. Denk aan een petitie, enquête, quiz of download.
- Stap 2 – (Telefonische) conversie. Maak van leads toegewijde donateurs door met hen in gesprek te gaan, telefonisch en online.
Bij elke stap is het belangrijk dat je zorgt voor een goede supporter-journey.
Destiny Rescue was al actief op digitale kanalen, maar de wervingsresultaten konden beter.
De campagne: hoe effectief
Als goed doel wil je natuurlijk maximaal rendement op je investering (ROI) en zo min mogelijk risico. Het is beter om niet meteen al je investeringen in één campagne-idee te steken, maar eerst te testen wat het meest effectief is.
Een brainstorm met Destiny Rescue leverde meer dan 50 ideeën op. We selecteerden een top 3 en werkten die alle drie uit voor een testcampagne. Zo ontdekten we welk campagne-idee het beste aansloeg bij de doelgroep.
Als je test, krijg je data. En op basis van die data kun je beslissen welk idee je verder uitrolt en hoe.
De testcampagne liet een duidelijke winnaar zien: de campagne ‘Not OK’.