Zijn de geefmotieven van een grote gever anders dan die van jou en mij?

Nederlandse Tech-miljardair schenkt miljoen aan campagne D66, en tonnen aan PvdD

Groot nieuws deze week in de krant.  Een Nederlandse miljardair – Steven Schuurman – geeft meer dan een miljoen aan de verkiezingscampagne van D66.

De kranten waren vooral geïnteresseerd in de invloed van zo’n grote gever op het beleid van de partij. En of we Amerikaanse toestanden achterna gingen. Ik was vooral geïnteresseerd in de geefmotieven van deze grote gever.

Zijn die echt zo anders dan die van jou en mij? Het interview met miljardair Steven Schuurman geeft ons een inkijkje in zijn motieven.

Hier wat citaten uit het interview in de Trouw van afgelopen donderdag 4 maart.

“Het komt voort uit persoonlijke betrokkenheid en bezorgdheid. De klimaatcrisis is een van de grootste issues die op de mensheid afkomen. Er is haast bij goed klimaatbeleid.”

Het was urgentie die Steven Schuurman aanzette om in actie te komen. Urgentie is een belangrijke pijler in fondsenwerving. Of het nu de klimaatcrisis is of een kindje dat snel een levensreddende operatie nodig heeft.

“Als je meer geld hebt dan je nodig hebt, ligt er een opdracht iets terug te doen, vind ik.”

Iets terugdoen. Deze motivatie hoor je ook vaak bij donateurs, en dan met name donateurs die nadenken over een goed doel opnemen in hun testament. De ‘terugdoen’-motivatie is bij de particuliere donateur vaak ingegeven door de leeftijd. De doelgroep is ouder en zit in een levensfase waarin nagedacht wordt over wat men nog wil in de jaren die er nog zijn: “Wat wil ik nalaten? Hoe wil ik onthouden worden? Ik heb het best goed, wat kan ik terugdoen?”

“… uiteindelijk heb ik dezelfde motivatie als iemand die een bedrag van een paar tientjes doneert. Ik wil dat er een echte oplossing komt voor de klimaatcrisis.”

Ah kijk, onze miljardair zegt het hier zelf. Geen vage voorstellen, hoop, ingewikkelde plannen, maar concrete oplossingen. Waar je je iets bij kunt voorstellen. Of zoals Jeff Brooks het zegt: “Kun je het fotograferen?”

Maak niet de fout te denken dat je grote gever op zoek is naar grootse plannen, ingewikkelde beleidsstukken. Grote vergezichten. Hoe concreter, tastbaarder, emotioneler en beeldender de plannen zijn, hoe eerder donateurs – groot of klein – hun geld aan je toevertrouwen.

“Ik daag de partijen die ik steun uit. Nu moet je het echt bewijzen.“

Een van de belangrijkste redenen waarom donateurs stoppen met steunen is dat ze geen antwoord krijgen op de vraag: “Wat heb je met mijn geld gedaan?” Dit geldt zowel voor grote als kleine donateurs.

“Geef aan onze organisatie en wij zorgen ervoor dat het goedkomt” is niet (meer) voldoende.  Vragen – Bedanken – Rapporteren. Zo bind je een donateur aan je.

 Groot of klein.

Bas van Breemen
Creatief Strateeg 

Tips voor meer donaties

We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

99 tip voor meer donaties

Download de 99 tips en lees meer over: 

  • Tips voor een succesvolle nieuwsbrief
  • Tips voor een goed verhaal
  • Tips voor het testen van je fondsenwervingsprogramma
  • Tips voor je envelop
  • En nog veel meer…

Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!

Download het boek 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs

Meer fondsenwervings-blogs