Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs
Nederlandse Tech-miljardair schenkt miljoen aan campagne D66, en tonnen aan PvdD
Groot nieuws deze week in de krant. Een Nederlandse miljardair – Steven Schuurman – geeft meer dan een miljoen aan de verkiezingscampagne van D66.
De kranten waren vooral geïnteresseerd in de invloed van zo’n grote gever op het beleid van de partij. En of we Amerikaanse toestanden achterna gingen. Ik was vooral geïnteresseerd in de geefmotieven van deze grote gever.
Zijn die echt zo anders dan die van jou en mij? Het interview met miljardair Steven Schuurman geeft ons een inkijkje in zijn motieven.
Hier wat citaten uit het interview in de Trouw van afgelopen donderdag 4 maart.
Het was urgentie die Steven Schuurman aanzette om in actie te komen. Urgentie is een belangrijke pijler in fondsenwerving. Of het nu de klimaatcrisis is of een kindje dat snel een levensreddende operatie nodig heeft.
Iets terugdoen. Deze motivatie hoor je ook vaak bij donateurs, en dan met name donateurs die nadenken over een goed doel opnemen in hun testament. De ‘terugdoen’-motivatie is bij de particuliere donateur vaak ingegeven door de leeftijd. De doelgroep is ouder en zit in een levensfase waarin nagedacht wordt over wat men nog wil in de jaren die er nog zijn: “Wat wil ik nalaten? Hoe wil ik onthouden worden? Ik heb het best goed, wat kan ik terugdoen?”
Ah kijk, onze miljardair zegt het hier zelf. Geen vage voorstellen, hoop, ingewikkelde plannen, maar concrete oplossingen. Waar je je iets bij kunt voorstellen. Of zoals Jeff Brooks het zegt: “Kun je het fotograferen?”
Maak niet de fout te denken dat je grote gever op zoek is naar grootse plannen, ingewikkelde beleidsstukken. Grote vergezichten. Hoe concreter, tastbaarder, emotioneler en beeldender de plannen zijn, hoe eerder donateurs – groot of klein – hun geld aan je toevertrouwen.
Een van de belangrijkste redenen waarom donateurs stoppen met steunen is dat ze geen antwoord krijgen op de vraag: “Wat heb je met mijn geld gedaan?” Dit geldt zowel voor grote als kleine donateurs.
Bas van Breemen
Creatief Strateeg
We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Download de 99 tips en lees meer over:
Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!
Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs