Waarom geven mensen?

Op zondagochtend geniet ik altijd van mijn krant (de kinderen zijn even rustig, want op zondagochtend mogen ze altijd even tv kijken. Iedereen blij).

Zo kwam ik in de weekendbijlage van Trouw een interessant interview tegen met Filmregisseur Jos Stelling. (Een mooi interview trouwens, van een nuchter en evenwichtig mens).

Daarin las ik hét antwoord op de vraag:

Waarom geven mensen?

Jos vertelde over zijn veertigjarige relatie met zijn geliefde. Een relatie die vriendschap als basis heeft- misschien wel de meest haalbare vorm van liefde – aldus onze geïnterviewde. Maar Jos ging verder over liefde en zei toen iets wat een les is voor alle fondsenwervers:

“Alle andere daden die liefdevol lijken, hebben vaak een bijbedoeling. Ik liep pas een stuk terug om een bedelaar twee euro te geven. Dat klinkt grootmoedig, maar dat is het helemaal niet, het geeft mij een goed gevoel om die bedelaar te helpen. Puur eigenbelang. “

Mensen doneren vooral om zichzelf een goed gevoel te geven.

Dit is wat ik in mijn workshops en trainingen over fondsenwerving duidelijk wil maken aan collega’s uit het vak. Ik had deze universele regel in fondsenwerving niet beter kunnen verwoorden, dan hoe Jos dat deed.

“Puur eigenbelang“

Jouw taak als fondsenwerver

Ik mijn workshops schets ik mijn cursisten vervolgens de rol die ze als fondsenwerver hebben: het goede gevoel opwekken bij je donateurs. Maar hoe doe je dat? Belangrijk is dat je de volgende formule volgt:

Vragen – bedanken – rapporteren

  • Goed vragen doe je door donateurs een probleem te laten zien dat ZIJ kunnen oplossen, niet jouw organisatie. Een ander leven dat zij ten goede kunnen veranderen.
  • De donateur bedanken doe je SNEL en vooral persoonlijk en warmhartig.
  • En door terug te rapporteren laat je het VERSCHIL zien dat de donateur daadwerkelijk in het leven van iemand anders heeft gemaakt (ook hier weer: niet het verschil dat jouw organisatie maakt, maar de donateur).

“Wauw! Iemand heeft een beter leven dankzij mij.”

Maak je donateur de held van je verhaal en geef je donateur een goed gevoel, dan zal zij bereid zijn om meer te geven.

Win-win situatie

Ik sluit mijn workshops altijd af met een slide met een smiley. De tekst erbij luidt:

“You are in the business of selling happiness to your donors.”
(met dank aan Michal Ann Strahilevitz voor deze quote).

Je baan klinkt toch veel leuker zo?

Vervul deze rol en je zult vele malen succesvoller worden als fondsenwerver.
Veel plezier met het verkopen van geluk.

PS: Voor iedere fondsenwerver die ook geluk wil verkopen aan zijn of haar donateurs, heb ik gratis een Smiley button klaarliggen. Stuur me even een e-mail met je adresgegevens en ik stuur je graag (gratis) een glimlach button. Draag hem met trots!

 

 

Lees hier het artikel in de trouw.

En hier het wetenschappelijke bewijs.

Over Ons - Bas van Breemen Creatief Directeur Mindwize

Bas van Breemen Creatief Directeur

Hij vindt het leuk om zijn kennis en ervaring met je te delen.
Je kunt 'm bereiken op het volgende nummer

Bel 023 - 567 7000

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close