Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs
Verhalen zijn hét middel om van lezers, donateurs te maken. Onderzoek laat zien dat onze hersenen niet in actie komen bij cijfers en statistieken. Maar met goed vertelde verhalen voelen we mee en dat zet ons aan om in actie te komen. Het goede nieuws: non-profitorganisaties hebben de beste verhalen in de wereld!
Hier een aantal tips die helpen om je verhaal beter te kunnen vertellen.
Vertel over één project. Vertel één verhaal. En vertel dat goed. Hoe specifieker je kunt beschrijven waar je geld voor nodig hebt, des te sneller raken donateurs geïnspireerd om te geven. Wat voor verschil maakt mijn 15 euro voor iemand anders?
Mensen geven vanuit emotie. Raak je donateur, raak zijn hart door een mooi verhaal te vertellen over echte mensen. Dat lukt niet met emotieloze en zakelijke teksten, statistieken en grote getallen.
Schrijf over je donateur. Schrijf over hoe zijn of haar donatie echte mensen helpt. Help je donateur om een probleem op te lossen.
Gebruik ‘ik’ en ‘mijn’ in plaats van ‘wij’ en ‘onze’.
Tip: tel alle keren dat er ‘u’ in de brief staat. Tel daarna alle keren dat ‘ons’, ‘wij’, ‘onze organisatie’ en ‘ik’ in je brief staat. Staat je donateur centraal?
Mensen geven uit emotie. Zodra er cijfers of moeilijke termen in het spel komen, gaat de rationele hersenhelft aan het werk. En daalt de respons. “People give to people to help people.” (Algemene fondsenwervingswijsheid)
Mensen zijn dol op verhalen. Het goede nieuws: als fondsenwerver heb je de beste verhalen om te vertellen.
Door vragen te stellen betrek je de lezer bij je verhaal. “Wist u dat er elke minuut een kind ernstig ziek wordt van malaria?”
Mensen houden van een goede deal, ook in fondsenwerving. Laat zien dat hun 15 euro niet alleen schoolspullen koopt, maar ook een toekomst, een nieuw leven.
We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Download de 99 tips en lees meer over:
Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!
Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs