Nieuwe donateurs werven via Facebook en Instagram
Ken jij deze gratis tools voor nieuwe donateurs werven via Facebook en Instagram al?
Zo verzamel je geld in en vergroot je je naamsbekendheid
In dit artikel ontdek je dat Facebook gratis tools heeft ontwikkeld waarmee je
- Donaties inzamelt.
- Supporters in staat stelt inzamelingsacties te houden voor jouw stichting.
- Je naamsbekendheid vergroot.
Hoe zamel ik geld in via Facebook?
Na je registratie kun je rechtstreeks vanaf je Facebook-pagina geld inzamelen op vier manieren:
1. Donatieknop
De donatieknop is een snelle manier voor mensen om te doneren aan je organisatie zonder Facebook te hoeven verlaten. Voeg de donatieknop toe aan je pagina, berichten en live video’s, waardoor het eenvoudiger wordt voor supporters om in enkele klikken een bijdrage te leveren. Donateurs kunnen kiezen uit een eenmalige of maandelijks terugkerende donatie.
2. Pagina-inzamelacties
Of je nu wilt reageren op een actuele gebeurtenis, geld wilt inzamelen voor een specifiek programma of algemene steun voor je goede doel wilt genereren, je supporters kunnen rechtstreeks op Facebook in slechts enkele stappen aan je inzamelingsactie doneren.
3. Inzamelingssticker
De inzamelingssticker voor Facebook Stories maakt het mogelijk voor non-profits en hun supporters om geld in te zamelen via Facebook Stories.
4. Doneren in live video
Steeds meer mensen gaan live op Facebook om hun ervaringen te delen. Voeg een donatieknop toe aan live video’s op Facebook. Geef mensen een kijkje in je organisatie en laat in real time zien welke impact je organisatie maakt.
Hoe kan ik geld inzamelen via Instagram?
Via Instagram kun je op drie manieren je supporters aansporen om rechtstreeks aan je goede doel te doneren:
1. Instagram Live-donaties
Zamel geld in op Instagram Live door een inzamelingsactie aan te maken waarmee je een donatieknop aan je live video toevoegt. Zodra je live uitzending met donatieknop van start gaat, kun je in realtime zien hoeveel mensen je inzamelingsactie steunen en hoeveel geld er al is ingezameld.
2. Instagram Stories donatiesticker
Instagram Stories wordt dagelijks gebruikt door meer dan 500 miljoen mensen. Gebruik de donatiesticker in Stories om een inzamelingsactie te maken waarmee je je supporters kunt aansporen rechtstreeks op Instagram aan je goede doel te doneren.
3. Donatieknop voor Instagram-bedrijfsaccounts
Met de donatieknop op Instagram kun je rechtstreeks vanaf je Instagram-bedrijfsaccount geld inzamelen.
Wat zijn de kosten?
Wanneer je gebruikmaakt van het betalingsplatform van Facebook om donaties te verwerken betaal je geen kosten. De volledige donaties gaan naar jouw stichting.
Wat voor rapportages kan ik uitdraaien?
Je hebt toegang tot de volgende rapporten:
1.Transactierapport voor meerdere dagen
In het transactierapport voor meerdere dagen vind je:
- Informatie over elke donatie die aan jouw organisatie is gedaan door donateurs op Facebook, via de knop Doneren of via een inzamelingsactie.
- De voornaam en achternaam, het donatiebedrag en het e-mailadres van de donateur (als de donateur dit wil delen).
- Regelmatig bijgewerkte informatie. Een donatie die bijvoorbeeld op 1 januari wordt gedaan, wordt pas na 3 januari weergegeven in een downloadbaar rapport.
2. Uitbetalingsrapport
In het uitbetalingsrapport vind je:
- Informatie over welke bedragen worden overgeschreven naar de rekening van jouw stichting met het bedrag en de donatiedatum.
Hoe registreer ik mijn organisatie?
Registreer je hier voor de tools voor Facebook-inzamelingsacties.
Let op: de beoordeling van je registratie kan 2 tot 3 weken in beslag nemen en zorg dat je de volgende documenten paraat hebt. Je moet de registratie in 1 keer voltooien.
- Verificatiedocumentatie van de liefdadigheidsinstelling
- Actuele bankgegevens
- Informatie over je leiderschapsteam
- Identiteitsbewijzen van personen met bepaalde functies