De uitdaging
Hoe kun je meer donaties ophalen met je e-mailcampagnes? Er zijn altijd manieren om (nog) succesvoller te werven. Dat doe je natuurlijk niet met eenmalige acties, wel met een lange-termijnstrategie.
KiKa wilde de e-mailcampagnes optimaliseren, ook al was de betrokkenheid van donateurs al groot. De stichting wilde:
- bestaande donateurs meer betrekken, zodat ze vaker en meer gaan geven
- oude donateurs terugwinnen
Bij alles wat we doen is het belangrijk dat we donateurs niet overvragen en het krachtige imago van KiKa in stand houden.
Onze strategie
Je kunt online donaties verhogen met slimme strategieën voor je e-mailmarketing. Denk aan gepersonaliseerde mails en berichten op basis van geefgedrag. En je kunt zorgen dat elke donateur op het juiste moment de juiste boodschap ontvangt. Daarvoor werken we met een marketing automation platform van Deployteq. Zo kunnen we:
- gepersonaliseerd mailen
- datagestuurd werken
- segmenteren op basis van donateursgedrag (zoals geeffrequentie en hoogte van donaties)
Voor KiKa stelden we 16 doelgroepsegmenten samen. We optimaliseerden de geefvraag in de e-mailnieuwsbrieven zodat deze aansloot op de behoefte van de donateur.
Het resultaat
In plaats van hetzelfde donatieverzoek ontvangt elke donateur nu:
- gepersonaliseerde content (gebaseerd op de geefhistorie)
- berichten op belangrijke momenten in de donateursreis (dat vergroot de betrokkenheid)
Dat resulteert in 2024 in een stijging van 35% aan online donaties ten opzichte van 2023:
In 2023 — 15.990 donateurs — €1,3 miljoen
In 2024 — 21.676 donateurs — €1,5 miljoen
Je ziet: de respons verbetert aanzienlijk als je segmenteert, je boodschap afstemt op het gedrag van donateurs en donateurs benadert met relevante content.
De vervolgstappen
Wij blijven testen en verbeteren. Je fondsenwervingsresultaten optimaliseren is immers een continu proces van herhalen, testen en verbeteren.
Over KiKa en Mindwize
Mindwize werkt sinds 2019 met Kika samen om de online strategie te optimaliseren. Eerst alleen door het versturen van e-mails. Vervolgens ontwikkelden we een nieuwe e-mailstrategie. En daarna hebben we ook de landingspagina’s en e-mailjourneys aangepakt. Zo maken we de online strategie samen steeds effectiever.
KiKa is het enige goede doel in Nederland dat onderzoek financiert naar álle vormen van kinderkanker.