
De uitdaging
Er is een groep donateurs in je bestand die eigenlijk te veel geven voor je massa communicatie (1-to-all). Maar te weinig geven om de 1-op-1 behandeling te krijgen van je grote gever manager. Dit noemen we de ‘missing middle’. En dat is zonde, want de donateurs in deze groep heeft het vermogen om meer te geven dan ze nu doen.
ParkinsonFonds vroeg ons om deze groep trouwe donateurs te inspireren om een grotere bijdrage te doen. Zodat er meer geld naar hersenonderzoek kon gaan. En er eerder een doorbraak gevonden wordt.
Onze strategie
Het begint met een speciale selectie in het donateursbestand van ParkinsonFonds op basis van RFM en LTV.
Vervolgens ontwikkelden we een gepersonaliseerd voorstel voor de donateur. Daarin belichtten we het onderzoek van verschillende kanten en maakten we duidelijk dat het een speciale actie is, buiten de reguliere giftvraag om.
Met dit soort campagnes zien we de kracht van direct mail echt naar voren komen.
We ontwikkelden een direct mail pakket dat opvalt in de brievenbus. Dit krijgt de donateur niet elke dag. Uitgangspunt is om een zo persoonlijk mogelijk pakket te maken. Dat zie je in alle onderdelen van het pakket terug.
De donateurs ontvingen een:
- A4-envelop met echte postzegels
- A4-brief met handgeschreven teksten
- Map + projectvoorstel waarin probleem en oplossing worden uitgelefd. Natuurlijk ook gepersonaliseerd.
- responskaart
- Involvement onderdeel.

Met dit soort campagnes zoeken we altijd naar een bijzonder onderdeel dat de donateur dichter bij het probleem brengt. In dit geval een hersenscan van iemand met Parkinson.
Het resultaat
Ons doel is bereikt. Het gemiddelde giftbedrag was 3 keer hoger dan bij een campagne die ParkinsonFonds normaal doet.
De vervolgstappen
Enige tijd later werd de mailing opgevolgd met een opvolgmailing. Vaak zie je dat je dan nog de helft van de respons van de hoofdmailing krijgt.
Over Stichting ParkinsonFonds en Mindwize
Stichting ParkinsonFonds en Mindwize werken al meer dan 20 jaar succesvol samen. Mindwize bouwt groeiplannen en werft crossmediaal fondsen om fundamenteel onderzoek naar de ziekte van Parkinson mogelijk te maken.
Dankzij de inzet van direct mail, telemarketing, deur-aan-deurdonateurswerving, online en stopperadvertenties voor Stichting ParkinsonFonds is het donateursbestand in de afgelopen 20 jaar gegroeid naar zo’n 95.000 actieve donateurs.
Daarnaast maakt Stichting ParkinsonFonds gebruik van het CRM-systeem van Mindwize, waardoor fondsenwervende campagnes gemakkelijk kunnen worden ingericht en gemonitord.