HomeCampagnesDonateurswervingscampagne voor Destiny Rescue
Donateurswervingscampagne voor Destiny Rescue
Campagne ‘Kindermisbruik is niet OK’
Destiny Rescue wilde het aantal maandelijks geworven donateurs substantieel en duurzaam verhogen, om zo meer programma’s te kunnen financieren om kinderuitbuiting een halt toe te roepen. We ontwikkelden voor hen een wervingscampagne die bestaat uit 2 stappen.
De aanpak: 2-staps donateurswerving
Met het 2-stapsmodel voor donateurswerving hebben we al veel organisaties geholpen om hun wervingsprogramma uit te breiden en diverser te maken. Dat model bestaat uit:
Stap 1 – Online leadgeneratie. Verzamel leads met een actie die past bij het goede doel of het project. Denk aan een petitie, enquête, quiz of download.
Stap 2 – (Telefonische) conversie. Maak van leads toegewijde donateurs door met hen in gesprek te gaan, telefonisch en online.
Bij elke stap is het belangrijk dat je zorgt voor een goede supporter-journey.
Destiny Rescue was al actief op digitale kanalen, maar de wervingsresultaten konden beter.
De campagne: hoe effectief
Als goed doel wil je natuurlijk maximaal rendement op je investering (ROI) en zo min mogelijk risico. Het is beter om niet meteen al je investeringen in één campagne-idee te steken, maar eerst te testen wat het meest effectief is.
Een brainstorm met Destiny Rescue leverde meer dan 50 ideeën op. We selecteerden een top 3 en werkten die alle drie uit voor een testcampagne. Zo ontdekten we welk campagne-idee het beste aansloeg bij de doelgroep.
Als je test, krijg je data. En op basis van die data kun je beslissen welk idee je verder uitrolt en hoe.
De testcampagne liet een duidelijke winnaar zien: de campagne ‘Not OK’.
Om leads te genereren maakten we gebruik van een call-to-action en retargeted adverteren. Voor de conversie hebben we de leads gemaild en gebeld.
Zo zag de supporter-journey eruit:
De resultaten
Om de ROI en de kosten per donateur te optimaliseren, rolden we de campagne zo lang mogelijk uit. De campagne ‘Not OK’ liep van september 2021 tot januari 2023, meer dan 12 maanden. We lasten enkele pauzes in om ‘campagnemoeheid’ bij de doelgroep te voorkomen. Ook bedachten we steeds nieuwe invalshoeken en benaderden we de doelgroep op verschillende manieren.
In deze periode zijn in totaal 489 nieuwe maandelijkse donateurs en 102 eenmalige donateurs geworven
ROI: 1,04
“Wij zijn ontzettend blij met de resultaten van deze campagne. We moesten ons vaste donateursbestand uitbreiden om de groeiende behoefte aan onze activiteiten te kunnen financieren. We werven nu maandelijks donateurs met een break-even van 13 maanden en vergroten hiermee onze online community en impact. We gaan zeker nog eens zo’n 2-staps wervingscampagne doen.”
Geoff Harrison, Executive Marketing Manager van Destiny Rescue
Over Destiny Rescue
Destiny Rescue redt kinderen van (online) seksuele uitbuiting en mensenhandel. Ze helpen deze kinderen ontsnappen en vrij te blijven. Er zijn reddings-, re-integratie- en preventieprogramma’s in meerdere landen. De agenten van Destiny Rescue gaan vaak undercover in bordelen, bars en op straat om kinderen te vinden die seksueel worden uitgebuit en ze helpen bij rechtszaken. Destiny Rescue werft fondsen en creëert bewustzijn in de VS, Australië en Nieuw-Zeeland.
Zo zet jij leadgeneratie effectief in!
Leer van drie succesvolle praktijkvoorbeelden
Vandaag bekijk je een video op Facebook over dierenleed. Morgen zie je een advertentie van een goed doel voor dierenrechten om een petitie te tekenen, brochure te downloaden of een quiz te doen – iets waarmee de organisatie aan jouw contactgegevens kan komen. Hiermee ben jij een lead geworden. Het goede doel kan jou bereiken. Met een vraag, een aanbod of een dienst.
In deze whitepaper lichten wij wat praktijkvoorbeelden van online leadgeneratie voor je uit.
Ben je geïnteresseerd in donateurswerving voor jouw organisatie? Neem contact met ons op
We horen graag meer over jouw organisatie, behoeften en ambities om je inkomsten, donateursbestand en online community te laten groeien. Neem vrijblijvend contact op!