Social media in 2024: welke zijn voor jou als fondsenwerver echt interessant?

Sociale media blijven populair en ook jouw doelgroep zit daar elke dag op. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter (X) en TikTok hebben meer Nederlandse gebruikers dan vorig jaar. Maar welke platforms zijn voor jou als fondsenwerver nou echt interessant?

Mensen vanaf 40 jaar gebruiken nog evenveel verschillende sociale media als vorig jaar

Mensen vanaf 40 jaar gebruiken nog evenveel verschillende sociale media als vorig jaar

In totaal zijn nu 14,3 miljoen Nederlanders actief op sociale media (vorig jaar 14,1 miljoen). Gemiddeld zitten we 2 uur per dag op sociale media. Jongeren het langst: 168 minuten. En jouw doelgroep, 65-plussers: 83 minuten.

Geschreven door Samira Huibregtse, online marketeer bij Mindwize

Facebook: populair bij mensen boven de 55

Facebook verliest veel populariteit onder tieners en twintigers, maar bij mensen boven de 55 is Facebook nog steeds een van de populairste sociale media van Nederland. Sterker nog, deze leeftijdsdoelgroep steeg met 4% afgelopen jaar. Meer Nederlanders zijn Facebook gaan gebruiken: 10,1 miljoen. Dat is 3% meer dan vorig jaar. Meer dan de helft (6,6 miljoen) checken Facebook dagelijks.

Facebook en Instagram zijn populaire sociale-mediakanalen

Instagram: populair onder wat jongere doelgroep

Instagram is net als Facebook een van de populairste sociale-mediakanalen. Dit platform blijft ook groeien. Ook hier is het aantal Nederlandse gebruikers met 3% gestegen, tot 8 miljoen. Instagram is voornamelijk populair onder een wat jongere doelgroep. Tieners zijn daar slecht te vinden, maar vooral mensen van 20 t/m 39 jaar zijn Instagram dagelijks meer gaan gebruiken.

Mensen boven de 20 jaar gebruiken Instagram steeds meer

Mensen boven de 20 jaar gebruiken Instagram steeds meer

Twitter / X: flink meer dagelijkse gebruikers

Twitter heeft een turbulent jaar achter de rug. Niet alleen de eigenaar, maar ook de naam van dit sociale-mediaplatform veranderde. Dat leidde tot een herinrichting van X, zoals het nu heet. Toch is het aantal Nederlandse gebruikers met 4% gestegen. Ook opmerkelijk: het aantal mensen dat X dagelijks gebruikt nam met 22% toe tot 1,3 miljoen Nederlanders.

TikTok: populair onder tieners

TikTok is vooral populair onder tieners. Het aantal gebruikers steeg met 6% tot 4,3 miljoen. Het platform blijft in Nederland flink groeien en is een van de populairste apps als je kijkt naar dagelijks gebruik: zo’n 2,6 miljoen Nederlanders openen TikTok elke dag. Dit is 5% meer dan vorig jaar.

LinkedIn: grootste groei

Je verwacht het misschien niet, maar LinkedIn groeide het meest: met een half miljoen gebruikers. Daar zijn nu 5,5 miljoen Nederlanders actief. Dat is 10% meer dan vorig jaar. Ook het dagelijks gebruik is hier met 20% flink gestegen.

LinkedIn groeide met een half miljoen gebruikers

LinkedIn groeide met een half miljoen gebruikers

Dus: op welke social media moet jij je als goed doel focussen in 2024?

Jouw doelgroep zit op Facebook

We weten al dat de oudere doelgroep sneller doneert en laat Facebook nou net populair zijn onder de 55-plussers. Facebook is dus voor jou dé plek om leads te genereren met advertenties. Denk aan petities die mensen kunnen tekenen of brochures die ze kunnen downloaden. Wil je weten hoe je Facebook het best kunt inzetten voor jouw goede doel? Lees dan dit blog.

Zo bereik je je doelgroep ook op Instagram

Wist je dat je automatisch op Instagram kunt adverteren als je een campagne doet op Facebook? Het algoritme van Facebook verdeelt het budget dan automatisch tussen beide platformen om de beste resultaten te behalen. Zo kun je op Instagram toch jouw doelgroep bereiken, ook al is Instagram voornamelijk populair onder jongeren. Meer weten over leadgeneratie op Instagram? Lees dan dit blog.

Wees ook zichtbaar op LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk platform. Mensen gebruiken LinkedIn voornamelijk om te netwerken en voor vakgerelateerde activiteiten. Maar dat betekent niet dat je LinkedIn als goed doel dan maar moet negeren. Want je doelgroep zit daar ook. Zij willen op LinkedIn alleen geen petities en downloads van je zien, maar bijvoorbeeld wel belangrijk nieuws over onderzoek of wetenschappelijke bevindingen.

Facebook en Instagram blijven voor goede doelen de belangrijkste kanalen, ondanks de opkomst van platforms zoals X en TikTok. Je kunt X en TikTok wel gebruiken om je verhaal te delen, maar voor leadgeneratie moet je je focussen op de platforms waar je de meeste impact kunt maken: daar waar jouw doelgroep zit.

Bronnen:

Wil je weten hoe je social media in 2024 het best kan inzetten?

Neem dan contact met ons op!

Meer fondsenwervingstips