Hoe kun je als goed doel online leads genereren via Facebook?

Als fondsenwerver kun je heel goed online leads genereren via Facebook. In dit artikel lees je hoe je dat doet.

Geschreven door Samira Huibregtse, Digital Marketeer bij Mindwize

Waarom zou je Facebook gebruiken om nieuwe leads te genereren?

Facebook is nog steeds een van de populairste sociale-media-platforms in Nederland. Er zitten 10,3 miljoen Nederlanders op Facebook. 6,9 miljoen zelfs elke dag. Dat maakt het platform ideaal om als fondsenwerver op zoek te gaan naar nieuwe leads.

Facebook wordt vooral gebruikt door mensen vanaf 25 jaar. Als je op jongeren focust, is Facebook niet het beste platform dat je kunt gebruiken.

Leeftijd van alle gebruikers op Facebook

Leeftijd van alle gebruikers op Facebook

 

Wat is een online lead eigenlijk?

Je hebt bezoekers op je website of Facebookpagina en je hebt leads. Een lead is een bezoeker met de potentie om donateur te worden.

Een lead is iemand die oprecht interesse heeft in jouw goede doel. Dat weet je, omdat hij zijn gegevens achterlaat in ruil voor relevante informatie.

Bijvoorbeeld:

  • hij abonneert zich op je nieuwsbrief
  • hij downloadt een brochure
  • hij ondertekent een petitie

2 manieren om voor online leads genereren via Facebook

Heb je een nieuwsbrief die je graag wilt verspreiden, een interessante whitepaper, of  wil je handtekeningen verzamelen voor een petitie? Dan moet je een leadformulier hebben en dan kun je dit koppelen aan je Facebook-advertenties.

1. Met het Facebook-leadformulier (‘leadform’)

Het leadformulier van Facebook zelf heeft een paar handige dingen. Ten eerste blijft de gebruiker binnen Facebook en dat zorgt voor meer leads. Want hoe vaker iemand moet klikken, hoe sneller iemand afhaakt. Ten tweede worden de gegevens van de gebruiker automatisch ingevuld in het formulier. Een lead hoeft dan alleen nog zijn gegevens te controleren.

Je hebt als fondsenwerver niet zoveel opties voor invulvelden en de opmaak, maar dit is dus wel een simpele en makkelijke manier van online leadgeneratie.

2. Online leadgeneratie met je eigen formulier

Met een formulier op je eigen website verwelkom je potentiële leads in jouw eigen omgeving. Je bepaalt helemaal zelf welke invulvelden erop moeten en het kan volledig in je eigen huisstijl. Maar de gebruiker verlaat Facebook, moet vaker klikken en zelf (deels) zijn gegevens invullen.

 

3 voorbeelden van succesvolle online leadgeneratie-campagnes

Bij deze 3 campagnes hebben we het Facebook-leadformulier gebruikt.

Stichting AMBER Alert Europe: oproep om te tekenen

5 minuten geleden zag je jouw kind nog op de draaimolen, maar nu zie je hem nergens meer. Het is de angst van elke ouder. Daar speelde Stichting AMBER Alert Europe op in met deze online leadgeneratie campagne. De stichting riep op om samen kindvermissingen te voorkomen. Een lead hoefde alleen nog zijn gegevens te controleren om te tekenen.

   

KNGF Geleidehonden: online leads genereren met een quiz 

Hoe goed ken je ons goede doel? Voor KNGF Geleidehonden maakten we een quiz. Mensen konden zo op een speelse manier kennismaken met de organisatie.

   

Orbis International: geef een berichtje van steun

Ieder kind verdient goed zicht en iedereen heeft steun aan een lief berichtje. Het kleine meisje Marla had slechte ogen en heeft veel baat bij een bril. Orbis International vroeg om een lief berichtje voor haar achter te laten. Er stond zelfs al een berichtje klaar dat je zo kon insturen.

 

Ook online leads genereren via Facebook?

Zoals je ziet, kun je met het leadformulier alle kanten op. Daarmee biedt Facebook veel kansen voor fondsenwervers om online leads te genereren. Heb je hier hulp bij nodig? Download dan deze whitepaper of neem contact met ons op.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Meer fondsenwervingstips