Online leads genereren via Instagram – hoe doe je dat?

Instagram is vast niet het eerste wat in je opkomt als je aan online fondsenwerving denkt. Ja, dat sociale medium dat is gebaseerd op het delen van foto’s en video’s. Het platform staat bekend om zijn jonge gebruikers en dat is niet de doelgroep die veel doneert. Toch heeft ook Instagram jouw fondsenwervende aandacht nodig. Want het is zeker de moeite waard als jij meer leads wilt genereren.

Door Samira Huibregtse, Digitaal Marketeer bij Mindwize

Wat laat je als goed doel zien op Instagram?

Een van de positieve punten van Instagram is de visuele aantrekkingskracht. Hoe mooier en indrukwekkender het beeld, hoe meer bereik. Heeft jouw goede doel mooie beelden? Dan is Instagram dus perfect om beeldende verhalen te vertellen.

Daarnaast is Instagram ook dé plek voor interactie met je doelgroep. En laat interactie nou onmisbaar zijn voor een non-profitorganisatie. Je vertelt een verhaal én neemt mensen daarin mee. Je laat hun het probleem dat ze kunnen oplossen vóélen. Op die manier genereer je online leads.

Zit mijn doelgroep wel op Instagram?

Uit het Nationaal Sociaal Media Onderzoek 2023 blijkt dat 7,8 miljoen mensen in Nederland gebruikmaken van Instagram. Dit is meer dan 40% van de totale Nederlandse bevolking. Instagram is vooral populair onder jongeren. Toch worden ook steeds meer ouderen (boven de 50) actief op dit kanaal. Met andere woorden, jouw doelgroep is zeker te vinden op Instagram.

Instagramgebruikers volgens het Nationaal Sociaal Media Onderzoek 2023

4 manieren om online leads te genereren via Instagram

Hoe gebruik je de tools van Instagram nou om leads te genereren?

  1. Met Instagram Stories deel je korte video’s, foto’s en GIFs die 24 uur zichtbaar blijven. Zo deel je op een snelle en persoonlijke manier content met jouw volgers. Blijf hen betrekken bij je goede doel:
    1. Geef updates over acties, nieuwe onderzoeken en reddingsoperaties.
    2. Laat zien waar en waarom hun hulp nodig is.
    3. Combineer dat met een oproep tot donatie of een link naar een landingspagina.

 

  1. Gebruik de stories ook voor advertenties. Je kunt ‘targetten’ op de doelgroep die het best past bij jouw non-profitorganisatie. Je kunt zelfs je doelgroep op Facebook. Met passend beeld, een sterke tekst en een duidelijke call-to-actionknop stuur je gebruikers naar jouw donatiepagina of landingspagina. Instagram geeft advertenties overigens niet alleen weer in de stories. Je vindt ze ook terug in de normale feed.

    Het Franse goede doel G6 gebruikt Instagram stories voor hun advertenties

    Het Franse goede doel G6 gebruikt Instagram stories voor hun advertenties

 

  1. Zet een hashtag-campagne Bedenk een goede, specifieke hashtag en moedig je volgers aan om die te gebruiken. Zo vergroot je de zichtbaarheid van je campagne en komen meer mensen je goede doel tegen.
  2. Voeg een call-to-action toe in je Instagram-biografie. Moedig volgers aan om te doneren of om meer informatie aan te Ook in ‘de link in bio’ kun je veel kwijt. Met een linktree kun je zelfs meerdere links toevoegen aan je Instagram biografie, bijvoorbeeld een donatiepagina en een landingspagina.
Trombosestichting is een van de goede doelen met een donatie-optie op hun profiel

Trombosestichting is een van de goede doelen met een donatie-optie op hun profiel

Hulp bij online leads genereren?

Wil je online leads genereren? Laat Instagram dan onderdeel zijn van je strategie. Gebruik Facebook, Instagram, je website en je direct mail samen om een sterke boodschap neer te zetten. Wil je daar hulp bij? Neem dan contact met ons op.

Neem contact met ons op

Meer fondsenwervingstips