Waarom crowdfunding zo hip is

Veel goede doelen hebben moeite om een project of activiteit te financieren. Crowdfunding kan uitkomst bieden.

Als goed doel kun je kapitaal verwerven door een project op een website aan te bieden en het benodigde bedrag erbij te vermelden. Via de website kan iedereen investeren in het project. Het idee erachter is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren.

Goede doelen kunnen publieksfinanciering gebruiken om projecten te realiseren. Juist in deze tijd, waarin de donateur steeds vaker ad hoc geeft en wil weten wat er met zijn of haar geld gebeurt.

Is crowdfunding ook voor mijn goede doel geschikt?

Crowdfunding werkt alleen bij heel concrete projecten. Ook moet er sprake zijn van een duidelijke urgentie. De doelstelling van het project, de deadline en het streefbedrag moeten haalbaar zijn. Het werkt erg motiverend als je ziet dat een doel echt gehaald kan worden. Het is daarnaast van belang dat je het project een vliegende start kunt geven door je bestaande achterban (online en offline) te motiveren.

Crowdfunding is hard werken

Crowdfunding betekent communiceren. Zowel voor, tijdens als na de campagne moet je blijven communiceren om potentiële donateurs te bereiken, te overtuigen en aan te zetten tot actie. Reageer op vragen en opmerkingen van je doelgroep. Mensen geven niet alleen omdat ze in het project geloven, maar ook omdat ze sympathie hebben voor de personen achter het project.

Zorg dat je het project kort en krachtig kunt beschrijven, wat de oplossing inhoudt en laat de direct betrokkenen vertellen waar de urgentie zit. Doe een concrete oproep om bij te dragen en bedank de donateur bij voorbaat voor zijn of haar bijdrage.

Zorg ervoor dat je verhaal deelbaar is. Door de boodschap krachtig en eenvoudig te houden zorg je ervoor dat deze makkelijk kan worden doorverteld. Een online video is daarbij het meest geschikte middel. Zorg ervoor dat je regelmatig updates over het project deelt via social media of direct mail.

Gebruik een bestaand platform

Het gebruik van een bestaand crowdfundingplatform heeft als voordeel dat je snel een project kan plaatsen en dat alle functionaliteiten voor een dergelijk platform tot je beschikking staan. De meest relevante crowdfunding platforms voor fondsenwervers in Nederland zijn:

1procentclub.nl is een crowdfunding platform voor projecten in ontwikkelingslanden waar supporters naast geld ook tijd en kennis in kunnen brengen.

greencrowd.nl is een crowdfunding platform voor duurzame energieprojecten.

Gofundme 

Fundly 

JustGiving 

FundRazr

Facebook 

Crowdfunding is een zeer interessante manier van fondsenwerven voor zowel kleinschalige initiatieven als voor grote goede doelen. Met crowdfunding haal je niet alleen geld binnen, maar bouw je ook aan de naamsbekendheid van – en sympathie voor – je organisatie en bouw je aan de relatie met je supporters.

Met de juiste aanpak is crowdfunding een effectieve en leuke manier om fondsen te werven en een (nieuwe) doelgroep aan je te binden!

Tips voor het praten met je doelgroep op Facebook vind je hier!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.

Meer fondsenwervings-blogs