Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs
Als mensen hun post of e-mail gaan bekijken zijn er twee fases: een scanfase en een leesfase. We scannen dus voordat we lezen. Dat is de grootste les uit jaren van oogcamera-onderzoek. Als mensen de scanfase niet doorkomen, heb je geen enkele kans dat ze je brief of mail gaan lezen. Ook is bekend dat iedereen dit ongeveer op dezelfde manier doet, het gaat onbewust en vanzelf. Iets waar wij in ons vak dus rekening mee te houden.
De scanfase duurt maar enkele seconden. Wil jij weten hoe je in die korte tijd je boodschap kunt overbrengen? Hieronder volgt een aantal tips over hoe je in die korte tijd je boodschap kunt overbrengen.
Als je naar jouw tekst kijkt, heb je dan zin om eraan te beginnen of presenteer je een ‘Muur van tekst’? Wissel af in regellengte en alineagrootte. Dat maakt de tekst prettiger leesbaar.
Tekst die uitgevuld of in het midden uitgelijnd is, is veel moeilijker te lezen.
Woorden met alleen KAPITALEN kosten meer moeite om te lezen.
Het ziet er vaak mooi uit, maar is moeilijk leesbaar. Eén zin kan, een hele brief niet.
Gebruik het met mate. En let op: oudere mensen (onze hoofddoelgroep) hebben problemen met het contrast en dus de leesbaarheid.
Gebruik:
om de lezer te sturen in de kijkfase.
Gebruik een handgeschreven tekstje, een onderstreping, een pijltje. Alles wat je brief een persoonlijkere uitstraling geeft. Ja, dat kan ook in een e-mail.
Liever een verzonnen handtekening die herkenbaar past bij de naam, dan een echte, onleesbare handtekening.
Let er maar eens op in boeken en kranten. Ze gebruiken allemaal een lettertype met een ‘schreef’, omdat dit veel prettiger leesbaar is. Een voorbeeld: de Arial is een lettertype zonder schreef, de Times is een lettertype met ‘schreef’.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schreef
Fondsenwervingbrieven worden vooral gelezen door senioren. Zorg dat je tekst leesbaar is (minimaal corps 12). Liever twee kantjes in corps 12 dan corps 9 op één kantje proppen.
Als je alleen naar je highlights kijkt, vertellen die dan je verhaal: probleem, noodzaak, oplossing en impact?
We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Download de 99 tips en lees meer over:
Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!
Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs