Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs
De kracht van direct marketing, en dus ook van fondsenwerving, is dat je kunt testen. Testen laat je zien wat werkt en wat niet werkt voor je organisatie. Het vertelt waar en hoe je je geld het meest effectief kunt inzetten. Een mening of smaak zijn vaak geen goede raadgevers. Met testen krijg je zekerheid. Meten is weten. Test altijd maar één ding tegelijk om zeker te weten waar het verschil in respons vandaan komt. Waar moet je nog meer op letten en wat kun je eigenlijk allemaal testen?
“Ik geloof niet in een cadeau meesturen.” “Mijn donateurs lezen geen brief van twee pagina’s.” Dit zijn uitspraken vanuit het buikgevoel. Testen helpt om deze buikgevoelens te bevestigen of weg te nemen.
Test altijd maar één ding tegelijk om zeker te weten waar het verschil in respons vandaan komt.
Wat kun je testen?
En nog veel meer…
Testen helpt om toekomstige acties voor jouw organisatie te voorspellen. Het laat je zien wat werkt en wat niet werkt voor je organisatie. Het vertelt waar en hoe je je geld het meest effectief kunt inzetten.
Een test is alleen betrouwbaar als je met voldoende aantallen test. Op internet vind je voldoende rekentools. Zoek op de term: ‘A/B test calculator’ of op ‘direct mail calculator’.
Neem een succesvol pakket van een aantal jaar geleden, update deze en verstuur het. Je zult verbaasd zijn…
Registreer je testresultaten. Zo blijft de kennis binnen het bedrijf. Het is zeer kostbaar om elke keer opnieuw het wiel uit te vinden of als iemand met die kennis weggaat.
Als je iets nieuws wilt testen in je werving, test dan altijd ten opzichte van de mailing die tot nu toe het beste resultaat voor je heeft opgeleverd (je controle-mailing). Van je controle-mailing kun je redelijk voorspellen wat deze gaat doen en zo weet je ook precies hoeveel beter je nieuwe mailing het doet. Door te testen probeer je je controle-mailing beter te maken of te verslaan (‘beat the control’).
Het mooie van e-mailmarketing is dat je vrijwel meteen resultaat hebt. Test twee onderwerpregels op een klein bestand en gebruik de onderwerpregel met het beste openingspercentage voor de rest van het bestand.
Grote kans dat de meest aantrekkelijke openingsregels voor een e-mail ook de meest aantrekkelijke zin is voor je envelop. De onderwerpregel van een e-mail is in feite wat de enveloptekst is voor een direct mailing. E-mail is vele malen goedkoper om te testen.
We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Download de 99 tips en lees meer over:
Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!
Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs