Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wij helpen goede doelen aan meer en betere donateurs
Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.
Zes dingen die we als fondsenwervers kunnen leren van de campagnes tijdens de Amerikaanse congresverkiezingen.
Nu het stof in Amerika is neergedaald en de kampen nog verder uit elkaar lijken te staan, wilde ik eens kijken naar de communicatie tijdens de campagnes.
Uit het verleden weet ik dat je veel kunt leren van deze communicatie. Er is een groot budget te besteden, er is een grote doelgroep. En, voor ons belangrijk, er wordt uitgebreid getest. Direct marketing en fondsenwerving in optima forma. Een gratis inspiratiebron voor onderwerpregels en envelopteksten.
Uit alle e-mail uitingen die ik de maanden in aanloop naar de verkiezingen heb ontvangen, heb ik een aantal tips gehaald waar wij als fondsenwervers iets van kunnen leren.
Tips voor een goede onderwerpregel:
Deze werd veruit het meeste ingezet
Deze tip werkt zeker voor mensen waar je al een band mee hebt. Een persoonlijk verzoek van iemand die je kent werkt dan sterk (al heten we natuurlijk niet allemaal Barack Obama).
Mensen direct vragen kan op verschillende manieren.
Ik ben nodig
I need your help / I need your help (Florida recount) / I need your help to fund emergency digital ads
Ik word gevraagd
I am asking for your help /Obama: I am personally asking for your support/ I am asking you directly/ I am asking you today/ I am asking you to make a contribution/ What I am asking you right now, Bas
Ik ben onderdeel van een team:
Can you chip in / Join me in the final push, Bas/ I am counting on you, Bas/ Join me on team ’18, Bas
Urgentie is een van de belangrijkste onderdelen van actiematige communicatie. Het helpt je om op te vallen tussen alle andere communicatie. Een deadline helpt om mensen aan te zetten tot actie i.p.v. je boodschap ter zijde te leggen.
“We need your help: Make an urgent donation to help fund our emergency response fund and… / Before midnight tonight/ I have an urgent request/ We have three days left: / In three days, we have a change to…/ 100 hours/ This is it – our last chance to make an impact/ Can you donate before tonight’s deadline? / Last chance:
Het opnieuw aanschrijven van mensen die niet meer doneren is een effectieve tactiek.
Nog beter is om te voorkomen dat mensen stoppen met geven (binnen een jaar nog een keer geven). Een goede (neuro) manier is om mensen aan te herinneren aan hun vorige gedrag. Hier zijn wat tactieken om dat te doen.
Can you chip in for the first time this year right now?/ You haven’t donated yet this year -> can you chip in today?/ Look at your official supporter record/ Your supporter record: / Can you make your first contribution of 2018 today?/ You haven’t donated yet this year -> Can you contribute before Friday’s deadline?
Directeur, oprichter, arts, autoriteit werkt om je betrouwbaar te maken. Maar ook om mensen zich belangrijk te laten voelen.
Met bekende personen moet je wat voorzichtiger zijn. Ik heb een onderzoek gezien dat laat zien dat een bekende persoon het beste werkt als hij of zij een persoonlijke band met de organisatie heeft (Maarten van der Weijden en KWF).
Joe Biden: we literally couldn’t have done it without you, Bas/ President Obama on the midterms: / John Kerry: I am asking you one last time/ Madeleine Albright: I’m worried: / Barack Obama. I’m personally asking for your support/ I’m am counting on you / FW: I’m counting on you (de email van Obama ge-forwarded)
Om straks een grotere stap te vragen
Een effectief neuromarketing principe is om mensen eerst een kleine stap te laten doen voordat je een grotere stap vraagt (mensen willen graag consistent gedrag vertonen).
Dit principe kennen ze in Amerika ook:
Can you chip in today?/ volunteer this weekend / get involved this weekend / Have you signed President Obama’s birthday card? / Will you contribute $3 at this critical moment / Can you attend a GOTV ecent? / Confirm your polling place before Tuesday
Vooral succes, belangrijke momenten, records willen ze niet missen:
This year’s voter turnout may break records (but only with your help): / 14 supporters from San Antonio -> will you be one of them? / Our party needs grassroots donors from San Antonio / We’re 83,47% to goal – can you help? / Can you chip in to help the DNC reach 50 million voters by Nov 6? / Bas: ready to make history with us? / Stacy + Andrew + Beto + Phil + Bas /
Dit waren 6 tips voor een goede onderwerpregel. Onderwerpregels die je meteen kunt toepassen in je eigen communicatie.
Mijn grootste conclusie uit al deze onderwerpregels: je kunt maar beter direct zijn in wat je wilt.
Succes
Bas
PS: ben je geïnteresseerd in de email achter de onderwerpregel? Mail me even op: bas.van.breemen@mindwize.nl en ik deel de email met je.
Bas van Breemen
Senior Strateeg
We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Download de 99 tips en lees meer over:
Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!
Wij helpen goede doelen aan meer en betere donateurs
Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.