Doneren tijdens moeilijke tijden – 9 tips voor fondsenwervers

Oorlog, inflatie, stikstofcrisis, geannuleerde vakanties, (opnieuw) stijgende coronacijfers en stijgende prijzen. Een mens zou er moedeloos van worden.

Maar dat hoeft niet. Want kijk maar eens naar de coronacrisis.

Corona kreeg de inkomsten van goede doelen er niet onder. Veel organisaties hebben tijdens de coronacrisis goede fondsenwervingsjaren gehad. Ook organisaties waarvan het werk niets met de pandemie te maken had.

Geven blijkt relatief robuust te zijn, zelfs in moeilijke tijden.

Dit komt deels doordat donateurs over het algemeen ouder zijn. Zij hebben een vast pensioen en wat lagere kosten voor levensonderhoud; ‘jongeren’ worden vaker getroffen door economische neergang doordat banen verloren gaan. Lonen onder druk komen te staan.

En dit komt voor een ander deel omdat mensen op zoek zijn naar controle in deze onzekere tijden.

En één manier waarmee ze dat doen is door aan goede doelen te geven. Daarmee kunnen zij een beetje controle uitoefenen over de problemen in de wereld. Door een gift te doen voor wat zij belangrijk vinden, maken ze de wereld een beetje beter.

Hier 9 tips voor fondsenwerving tijdens moeilijke tijden

1. Zij geeft om iets dat zij belangrijk vindt

Dat betekent dat zij -jouw donateur- haar prioriteiten al lang geleden heeft bepaald. Al voordat zij aan jouw organisatie begon te geven. En al voor deze crisis.
De pandemie heeft de omstandigheden veranderd, maar niet haar prioriteiten.

2. Erken haar situatie en vertel waarom zij belangrijk is

Natuurlijk. Dit is een onzekere tijd. Voor jouw organisatie. En ook voor haar. Door dat te benoemen laat je zien dat je haar begrijpt.
Dat kan bijvoorbeeld op deze manier:

Beste <naam>,

Je kunt er niet omheen. Onze wereld lijkt op dit moment soms een donkere plek. Oorlog die lang gaat duren, record inflatie, acute stikstofcrisis, geannuleerde vakanties, stijgende coronacijfers en stijgende prijzen. Een mens zou er moedeloos van worden. Je hebt het gevoel dat je alle controle kwijt bent.

Toch voel ik mij ook hoopvol. Wilt u weten waarom?
Omdat ik weet dat ik altijd kan rekenen op compassievolle mensen zoals u. En dat is ongelooflijk waardevol. ….

Na je geefoproep:
“Natuurlijk, als het nu niet het goede moment is voor u om een gift te doen, begrijp ik dat helemaal. De stijgende kosten van voedsel en gas treffen ons allemaal op dit moment. Maar als u wel in staat bent om iemand in nood te helpen, wilt u dan steunen vandaag?
Ik ben zo blij dat ik goede mensen zoals u ken.”

3. Het gaat (meer dan ooit) om haar impact – niet die van jou

Het is meer dan ooit belangrijk dat je haar laat zien dat zij met haar gift echt een impact maakt. Dat ze met haar gift iets kan doen in deze onzekere wereld. Dat ze met haar gift goed kan doen voor wat zij belangrijk vindt.

4. Laat de beslissing om te geven bij haar liggen

De huidige stijging van de kosten voor levensonderhoud hebben natuurlijk ook gevolgen voor je donateurs. En dat betekent dat ze wat vaker keuzes moeten maken.Op het eerste gezicht lijkt het niet logisch dat je donateurs je geld geven dat ze zelf zo hard nodig hebben. Een veelgehoord argument is dan ook:

“Hoe kan ik op dit moment aan mijn donateurs een donatie vragen? Ze hebben andere dingen aan hun hoofd. Ze hebben het zelf moeilijk. Laat ik ze maar even niet lastigvallen met een donatieverzoek…”

Maar, dit is de verkeerde gedachte. Die je beter om kunt draaien. Leg de beslissing bij haar. Zij is zelf wel in staat om te bepalen of ze meer, minder of niet kan geven. Geen verzoek sturen, betekent zeker geen inkomsten.

5. Richt je op je waardevolle donateurs

Het is verstandig om je aandacht wat meer te richten op de waarde van donors en minder op de kwantiteit/respons. Het zijn je beste donateurs die bij je zullen blijven in moeilijkere tijden.

6. Pas op dat je donateurs niet wegschrijft als ‘gestopte donateurs’

Misschien is haar situatie wel deze: ik wil wel blijven geven, maar het lukt nu gewoon even niet. Zodra het weer kan, ben ik er weer.

7. Blijf in beeld, ook al geeft zij minder of minder vaak

Wat we hebben geleerd van de coronacrisis, is dat stichtingen die hun handen in de lucht gooiden, stopten met het mailen van hun donateurs. Stopten met het vinden van nieuwe donateurs. Het moeilijk hadden om weer op gang te komen.

Stichtingen die bleven communiceren met hun donateurs, die zich richtten op het maken van sterkere donoraanbiedingen, hun aanbod herstructureerden voor donateurs die het moeilijker hadden, hard werkten om nieuwe donateurs te (blijven) bereiken… kwamen er zelfs sterker uit, en waren in staat om te groeien en de wereld te veranderen.

8. Test met geefladders

Het doel moet zijn om de donateur tijdens deze crisis erbij te houden i.p.v. die gemiddelde donatie vast te houden.

Test met je geefladders. Dat kan overigens twee kanten op gaan. Want er zijn ook donateurs die minder getroffen worden door de crisis. En die willen misschien wel meer geven omdat ze snappen dat de situatie van jouw organisatie moeilijk is. Mensen willen helpen.

9. Promoot andere manieren van geven, die niet nu meteen pijn doen in de portemonnee

Sommige donateurs zullen echt minder kunnen geven. Dit is het moment om ze te laten zien dat ze ook op andere manieren betrokken kunnen blijven:

  • Legaten
  • Jaarmachtiging met terugbel-belofte
  • Donatie verdeeld over drie maanden (met automatische stop)

Tips voor meer donaties

We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

99 tip voor meer donaties

Download de 99 tips en lees meer over: 

  • Tips voor een succesvolle nieuwsbrief
  • Tips voor een goed verhaal
  • Tips voor het testen van je fondsenwervingsprogramma
  • Tips voor je envelop
  • En nog veel meer…

Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!

Download het boek 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Meer fondsenwervingstips