Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.
Oorlog, inflatie, stikstofcrisis, geannuleerde vakanties, (opnieuw) stijgende coronacijfers en stijgende prijzen. Een mens zou er moedeloos van worden.
Maar dat hoeft niet. Want kijk maar eens naar de coronacrisis.
Corona kreeg de inkomsten van goede doelen er niet onder. Veel organisaties hebben tijdens de coronacrisis goede fondsenwervingsjaren gehad. Ook organisaties waarvan het werk niets met de pandemie te maken had.
Geven blijkt relatief robuust te zijn, zelfs in moeilijke tijden.
Dit komt deels doordat donateurs over het algemeen ouder zijn. Zij hebben een vast pensioen en wat lagere kosten voor levensonderhoud; ‘jongeren’ worden vaker getroffen door economische neergang doordat banen verloren gaan. Lonen onder druk komen te staan.
En dit komt voor een ander deel omdat mensen op zoek zijn naar controle in deze onzekere tijden.
En één manier waarmee ze dat doen is door aan goede doelen te geven. Daarmee kunnen zij een beetje controle uitoefenen over de problemen in de wereld. Door een gift te doen voor wat zij belangrijk vinden, maken ze de wereld een beetje beter.
Dat betekent dat zij -jouw donateur- haar prioriteiten al lang geleden heeft bepaald. Al voordat zij aan jouw organisatie begon te geven. En al voor deze crisis.
De pandemie heeft de omstandigheden veranderd, maar niet haar prioriteiten.
“Beste <naam>,
Je kunt er niet omheen. Onze wereld lijkt op dit moment soms een donkere plek. Oorlog die lang gaat duren, record inflatie, acute stikstofcrisis, geannuleerde vakanties, stijgende coronacijfers en stijgende prijzen. Een mens zou er moedeloos van worden. Je hebt het gevoel dat je alle controle kwijt bent.
Toch voel ik mij ook hoopvol. Wilt u weten waarom?
Omdat ik weet dat ik altijd kan rekenen op compassievolle mensen zoals u. En dat is ongelooflijk waardevol. ….
Wat we hebben geleerd van de coronacrisis, is dat stichtingen die hun handen in de lucht gooiden, stopten met het mailen van hun donateurs. Stopten met het vinden van nieuwe donateurs. Het moeilijk hadden om weer op gang te komen.
Stichtingen die bleven communiceren met hun donateurs, die zich richtten op het maken van sterkere donoraanbiedingen, hun aanbod herstructureerden voor donateurs die het moeilijker hadden, hard werkten om nieuwe donateurs te (blijven) bereiken… kwamen er zelfs sterker uit, en waren in staat om te groeien en de wereld te veranderen.
Test met je geefladders. Dat kan overigens twee kanten op gaan. Want er zijn ook donateurs die minder getroffen worden door de crisis. En die willen misschien wel meer geven omdat ze snappen dat de situatie van jouw organisatie moeilijk is. Mensen willen helpen.
Sommige donateurs zullen echt minder kunnen geven. Dit is het moment om ze te laten zien dat ze ook op andere manieren betrokken kunnen blijven:
We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Download de 99 tips en lees meer over:
Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!
Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.