1. De doelgroep van je brief
Voor wie schrijf je je brief? Gaat het om de werving van prospects (potentiële donateurs) of schrijf je een brief naar contacten die eerder aan jouw organisatie hebben gedoneerd? De doelgroep bepaalt namelijk de belangrijkste onderdelen van je brief.
Voorbeelden van onderdelen om een donatie brief te schrijven voor potentiële donateurs
- Wie ben je, wat doe je?
- Wat wil je?
- Waarom zou de prospect jou vertrouwen?
- Waarom is jouw organisatie van belang?
- Wat heb jij te betekenen voor de potentiële donateur?
- Waarom vraag je nu om actie?
Voorbeelden van onderdelen om een donatie brief schrijven voor bestaande donateurs:
- Wat heb je met de vorige donatie gedaan?
- Ben je dankbaar?
- Wat wil je nu?
- Kun je bewijzen dat je goed werk levert?
- Leg opnieuw uit wie je bent?
- Waarom vraag je nu om actie?
2. Wees persoonlijk
Donateurs werven doe je met een persoonlijke brief. Dit kun je op verschillende manieren doen. Gebruik bijvoorbeeld de naam van de ontvanger en kies voor persoonlijke voornaamwoorden als jij en ik. Daarnaast moet je je focussen op de kenmerken van de lezer: ”als een ouder weet jij ook…” of ”als inwoner van…” Als laatste, gebruik handschrift in je brief voor de laatste persoonlijke touch.
3. De inhoud telt
Je brief is geen brochure. Beschouw daarom jouw fondsenwervende brief als een schriftelijke vorm van een gesprek met je donateur. De opbouw en inhoud van je brief bepalen namelijk het succes. Gebruik onderstaande checklist om de inhoud van je brief te controleren en zo donateurs te werven.
Checklist voor een goede wervende donatie brief
- Is je openingszin kort en duidelijk?
- Is je brief persoonlijk? Gebruik zoveel mogelijk ”jij en ik”
- Is de reden van je brief duidelijk? ”Ik schrijf je deze brief omdat…”
- Wat is de belofte die je kunt maken?
- Heeft de brief urgentie? Waarom schrijf je nu?
- Vraag. Vraag. Vraag. Gebruik ten minste drie momenten in je brief om te vragen om een donatie.
- Staat je (potentiële) donateur centraal in je brief? Hij is de held van jouw verhaal!
Lees ook onze 30 tips voor een direct mail brief!
Wij houden van resultaat
Mindwize is een fondsenwerving bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.
Tips voor meer donaties
We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Download de 99 tips en lees meer over:
- Tips voor een succesvolle nieuwsbrief
- Tips voor een goed verhaal
- Tips voor het testen van je fondsenwervingsprogramma
- Tips voor je envelop
- En nog veel meer…
Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!