Het nut van een warm welkom en persoonlijk bedanken
Belangrijk bericht voor alle fondsenwervers die nog twijfelen over het nut van een warm welkom en persoonlijk bedanken.
Tussen al het nieuwsgeweld was het een klein bericht op de NOS-nieuwssite dat opviel.
“Burgemeester stuurt al 14 jaar een handgeschreven kaartje naar elke baby in zijn gemeente.”
Het viel op omdat het een belangrijke les voor fondsenwervers bevat.
Een persoonlijke investering in welkom heten en bedanken levert ontvanger en verzender heel veel op.
Te veel goede doelen zien het bedanken van hun donateurs nog steeds als een noodzakelijke kostenpost in plaats van een investering in een duurzame relatie.
Ze bedanken niet voor elke gift. Sturen misschien eens per jaar een algemeen kaartje. En verwachten dat de donateur dan wel weer een nieuwe gift wil geven.
Inmiddels weten slimme goede doelen wel beter.
Zij hebben het boek ‘Thankology’ van Lisa Sargent gelezen.
En beseffen dat goed bedanken niet alleen netjes is. Maar een investering die zich dubbel en dwars terugverdient.
Maar goed.
Voor alle twijfelaars en managers die nog steeds geen bedankprogramma op hebben gezet. Lees het verhaal van burgemeester Jos Hessels.
De burgemeester van de Limburgse gemeente Echt-Susteren stuurt al ruim veertien jaar een handgeschreven kaartje naar elke baby die in zijn gemeente wordt geboren.
“Ik schrijf ze echt allemaal zelf, en laat dat niet aan mijn secretaresse over.”
De les voor fondsenwervers: Je donateurs merken het als je ze behandelt als een kassa. En laten dat weten door te stoppen met geven. Maar ze merken het ook als ze zien dat je aandacht aan ze geeft. En betalen dat terug met donaties.
- Hoeveel bedank- en welkomstkaartjes schrijft jouw directeur eigenlijk?
De burgemeester vertelt verder:
“Toen ik zelf in 1965 ter wereld kwam, kreeg ik zo’n persoonlijke felicitatiekaart met exact dezelfde tekst van de burgemeester van het dorp waar ik geboren ben. Dat kaartje heb ik altijd bewaard in mijn geboortealbum en is voor mij heel dierbaar.”
De les voor fondsenwervers: de impact van echt persoonlijke aandacht moet je niet onderschatten. Die blijft jaren voortduren. Het is een krachtig wapen in een wereld waarin geautomatiseerd en onpersoonlijk de norm is.
- Hoe persoonlijk klinkt jouw welkom en bedank-communicatie eigenlijk?
De burgemeester vertelt in het bericht dat veel ouders het gebaar waarderen.
“Ik word er regelmatig op aangesproken. En daar doe je het voor.”
De les voor fondsenwervers: donateurs waarderen persoonlijke aandacht. En laten dat aan je weten door berichtjes en meer donaties. De onderzoeken in Thankology laten zien dat je meer donateurs vasthoudt en meer donaties krijgt.
En wat zo mooi is: je donateur krijgt een goed gevoel. Maar ik beloof je dat jij (of je directeur) ook een goed gevoel krijgt van de waardering van je donateurs.
- Welke dag in de week ga jij met je team bij elkaar zitten en persoonlijke bedankkaartjes schrijven (ja, ook je directeur doet mee!).
“Ik ben nu veertien jaar burgemeester hier, dus alle jongeren die ik op straat zie en spreek, hebben ooit een kaart van mij ontvangen.”
De les voor fondsenwervers: een warm welkomstkaartje naar nieuwe donateurs is je beste kans op een langdurige relatie.
Ons advies voor slimme fondsenwervers (en hun managers en directeuren):
- Koop het boek ‘Thankology’ van Lisa Sargent.
- Stop met het verzinnen van excuses over kosten en tijdgebrek.
- Koop een stapel wenskaarten.
- Prik een vaste dag in de week om persoonlijke kaartjes te schrijven.
- Bekijk na een paar maanden je donateursdata en ontdek dat persoonlijk bedanken een investering is en niet een kostenpost.
Hoe welkom is jouw donateur? Wij hebben een mystery-onderzoek gedaan onder 52 goede doelen.
Download hier het mystery-onderzoekSucces met fondsenwerven. De wereld heeft je meer dan ooit nodig.