Bellen voor goede doelen - interview met Thea

Is bellen voor goede doelen moeilijk? Niet als je het aan Thea vraagt. “Voor elk probleem vind ik wel een oplossing. Klachten, boze mensen? Oh, heerlijk.”  Thea werkt al 13 jaar als beller bij Socialcall en belt donateurs namens onder meer Amref Health Africa, Artsen zonder Grenzen en Eye Care Foundation.

“Een ‘nee’ ombuigen naar een ‘ja’, dat vind ik heel leuk om te doen”

Je betrokkenheid als beller gaat verder dan om een structurele gift vragen. Je bent ook bezig om de organisatie beter te maken. Klachten? Boze mensen aan de lijn? Oh, heerlijk. Want dat worden blije donateurs als je ze goed helpt.

Veel mensen die ik bel, hoor je denken: daar heb je ze weer. Ze worden natuurlijk heel vaak gebeld. Ik veer met ze mee en zeg: ‘Nou, ik begrijp het. Er zijn veel goede doelen en die weten u allemaal te vinden. Dat zegt iets positiefs over u: u hebt het hart op de goede plek.’

Kijk, wat belangrijk is in dit werk, is dat je meevoelt met de persoon die je aan de telefoon hebt. Je moet inlevingsvermogen hebben.

Ik sprak laatst een meneer die echt boos was dat ik belde. Dat brengt mij niet van mijn stuk, daar kan ik juist iets mee. Ik zei: ‘Meneer, ik hoor dat u boos bent en wat ontzettend fijn dat u mij aan de telefoon hebt, want u kunt het nu aan iemand kwijt.’ Daardoor werd hij rustig. Van daaruit kun je een gesprek voeren. Je brengt iemand dan in een andere vibe.

Door een ‘nee’ heen breken vind ik de leukste uitdaging aan dit werk. Ik kan denken: nou ja, jammer. Maar dat zit niet in mij. Ik wil weten: wat zit erachter, waarom zegt iemand ‘nee’? Mensen zijn vaak bang dat ze geen baas meer zijn over hun eigen geld. Ik leg ze dan uit dat ze zelf de regie kunnen houden over hun donatie omdat ze deze op elk gewenst moment kunnen stopzetten.

Ja, ik kom er altijd wel uit met mijn woorden. Mensen vinden mij vaak verbaal sterk en overtuigend. Ik voel me ook zelfverzekerd in mijn gesprekken. Daar zit kennelijk mijn kracht.

Als mensen echt niet willen doneren aan een campagne, bedank ik ze. Want bij hun vorige donatie hebben ze er wel voor gezorgd dat bijvoorbeeld één persoon weer kan zien, weer kan werken en dat zijn kinderen daardoor weer te eten hebben. Ik sluit altijd positief af.

Bellen is veel meer dan alleen bellen. Wij zijn ook ambassadeurs van de organisatie.

Zo verhoog jij de conversie van jouw telemarketingcampagnes! Download de whitepaper.

Meer over telemarketing voor goede doelen


Stel een vraag
?

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.