Boeken over fondsenwerving – voor succesvolle fondsenwerving

(3 klassiekers, 3 over neuromarketing en 3 over effectieve creatie)

Kennis en ervaring zijn onmisbaar voor je succes. Als fondsenwerver vind je overal inspiratie. In films, documentaires en in boeken. Ook bij Mindwize halen we onze kennis onder andere uit vakboeken. Deze boeken geven ons elke dag inzichten om voor onze klanten succesvoller te zijn. Dit is onze top 9 boeken over fondsenwerving. Met de bewezen kennis uit deze boeken word je een betere fondsenwerver.

Dit leer je van deze boeken:

  • Waarom en hoe sturen emoties onze beslissingen?
  • Hoe gebruik je marketing en effectieve communicatie om donateursloyaliteit op te bouwen na de eerste gift?
  • Hoe behoud je donateurs?
  • Wat zijn in de praktijk geteste strategieën om meer geld in te zamelen?
  • Hoe vraag je op de juiste manier?

En nog veel meer.

Ontbreekt er volgens jou nog een boek? Laat het ons weten.

Veel leesplezier.

De klassiekers

1. The Fundraiser’s Guide to Irresistible Communications – Jeff Brooks (2012)

In de praktijk geteste strategieën om meer geld in te zamelen.

 

Jeff Brooks is een van Amerika’s beste schrijvers op het gebied van fondsenwerving. Op basis van tientallen jaren ervaring neemt hij je mee langs de strategieën, de schrijfstijl en de ontwerptechnieken van onweerstaanbare fondsenwerving.

Dit boek is een bron van inspiratie. En of je nu nieuw bent in het fondsenwervingsvak of al een veteraan, het geeft een boost aan je zelfvertrouwen, je carrière en je inkomsten.

Bestel hier jouw exemplaar

Fundraisers guide

2. If Only You’d Known, You Would Have Raised So Much More – Tom Ahern (2019)

If only you'd known

Luchtdichte antwoorden op 40 vragen die essentieel zijn voor jouw fondsenwervingssucces.

 

In dit boek vind je antwoorden op vragen als:

  • Hoe oud is de typische donateur?
  • Hoe lang blijven donateurs?
  • Hoe snel moet je een eerste donateur bedanken?
  • Moet je een verzoek opnemen in je bedankbrief?
  • Hoe vaak kun je in één oproep om een gift vragen?
  • Hoe vaak kun je vragen zonder donateurs weg te jagen?
  • Wat is de beste lengte voor een direct-mail-brief?
  • Wat is de belangrijkste reden dat je donateurs verliest?
  • Welke volgorde van bedragen brengt het meeste op, van klein naar groot of van groot naar klein?

Je krijgt 40 definitieve antwoorden, stuk voor stuk afkomstig van de beste fondsenwervers, creatieve bureaus en ervaren onderzoekers uit 7 verschillende landen.

Bestel hier jouw exemplaar

3. Donor Care – John Haydon (2020)

Hoe zorg je ervoor dat donateurs terugkomen na de eerste gift?

 

Dit boek gaat maar over één ding: hoe je marketing en effectieve communicatie kunt gebruiken om donateursloyaliteit op te bouwen na de eerste gift. Bereid je voor op betere resultaten met donateursbehoud, gemiddelde giftgrootte en levenslange waarde van je donateur.

Bestel hier jouw exemplaar

Top 9 boeken voor succesvolle fondsenwerving

Neuromarketing

4. Schrijven voor het Brein – Wim van der Mark en Martin van Kranenburg (2022)

Top 9 boeken voor succesvolle fondsenwerving

Psychologisch beïnvloeden met tekst.

 

Voor fondsenwervers die de volledige kracht van tekst willen benutten.
Na het lezen van dit boek:

  • Weet je hoe het brein scant, leest en tekst verwerkt.
  • Schrijf je tekst die in het onbewuste brein direct binnenkomt en het bewuste brein aanzet tot actie.
  • Pas je bewezen neuromarketingtechnieken toe in tekst.
  • Zijn je teksten vlotter, actiever en persoonlijker.
  • Weet je hoe je de emotie bij jouw lezer wél weet te raken.
  • Weet je wat de Hobson+1 voor jouw omzet kan betekenen.
  • Weet je lezer waarom ze voor jou moeten kiezen en niet voor iemand anders.
  • Kun je als marketeer en ondernemer beoordelen wanneer een tekst goed is én wanneer niet.

 

Bestel hier jouw exemplaar

5. Influence – Robert Cialdini (2007)

De psychologie van het overtuigen.

 

Welke psychologische principes zorgen ervoor dat mensen ‘ja’ zeggen? Het bekende boek Influence legt de 6 universele principes van overtuigen uit. Je leert ook hoe je die principes zelf toepast én hoe je je ertegen verdedigt.

Bestel hier jouw exemplaar

Top 9 boeken voor succesvolle fondsenwerving

6. Emotionraising – Francesco Ambrogetti (2016)

Top 9 boeken voor succesvolle fondsenwerving

Ontdek hoe je de hersenen verbaast, verstoort, verleidt én overtuigt om een goed doel te steunen.

 

Francesco Ambrogetti legt in dit boek uit waarom en hoe emoties onze beslissingen sturen en welke rol ze spelen wanneer we besluiten een goed doel of een organisatie te steunen. Hij doet dat op basis van recente ontdekkingen in de neurowetenschappen, toegepast op marketing en fondsenwerving.

Fascinerende inzichten voor alle fondsenwervers.

Bestel hier jouw exemplaar

Creatie

7. Creative Deviations – John Lepp (2022)

Dit boek gaat over jou en je creativiteit. Het is een anekdotische en doordachte how-to gids die je helpt om creatiever te worden. Boordevol basisprincipes, geheimen, tips en ideeën.

 

Hoe vul je jouw storytelling, fondsenwerving en direct response creatiever in? Hoe bedenk je scherpe en verrassende donateurscommunicatie om beter geld in te zamelen en donateurs te behouden? Dat gaat om grafisch ontwerp, design thinking, storytelling, strategisch denken én… een liefdesbrief aan je donateurs.

Bestel hier jouw exemplaar

Top 9 boeken voor succesvolle fondsenwerving

8. Relationship Fundraising – Ken Burnett (2024)

In 1992 schreef Ken Burnett ‘Relationship Fundraising’. En nu, 32 jaar later, brengt hij de derde en laatste editie van deze klassieker uit. Een volledig herziene en bewerkte editie die als fondsenwerver niet in je boekenkast (of op je e-reader) mag ontbreken.

 

In dit boek leer je hoe goede relaties kunnen worden opgebouwd door middel van marketing; hoe je effectief met donateurs communiceert door middel van direct mail, de pers, televisie, telefoon, persoonlijk contact en nog veel meer.

Bestel hier jouw exemplaar

Lees hier een interview met Ken Burnett over zijn herziene klassieker

9. Direct mail. The REAL digital disruptor… – Malcolm Auld (2022)

Ja, echt waar, direct mail is hip, hot en effectief. Het is het enige medium met een gegarandeerde 100% open rate.

 

Ontdek hoe je direct mail geïntegreerd met digitale kanalen gebruikt om je marketingresultaten te verbeteren. Dit boek staat vol met afbeeldingen, voorbeelden, case studies, tips en adviezen.

Bestel hier jouw exemplaar

Meer informatie over Direct mail vind je in ons whitepaper.

Top 9 boeken voor succesvolle fondsenwerving

Tips voor meer donaties

We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

99 tip voor meer donaties

Download de 99 tips en lees meer over: 

  • Tips voor een succesvolle nieuwsbrief
  • Tips voor een goed verhaal
  • Tips voor het testen van je fondsenwervingsprogramma
  • Tips voor je envelop
  • En nog veel meer…

Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!

Download het boek 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Meer fondsenwervingsblogs