Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Wil je meer tips ontvangen over het werven en behouden van donateurs?
Wil je jouw fondsenwervende website effectief inzetten? In dit blog delen we 5 waardevolle tips die jou kunnen helpen om het maximale uit je website te halen. Want met de juiste strategieën en tactieken kun je jouw online fondsenwerving versterken en betrokkenheid creëren bij potentiële donateurs. Met welke tip begin jij?
Door: Samira Huibregtse, Digital Marketeer, Mindwize
Online leadgeneratie zorgt ervoor dat je groeit met jouw goede doel. Het vergroot je mailbestand en levert meer maandelijkse donateurs op. Heb je een interessante brochure of een belangrijke petitie die mensen kunnen ondertekenen? Dan heb je al een goede basis voor leadgeneratie.
Neem als voorbeeld de online fondsenwerving van Trombosestichting Nederland. Zij genereerden hun online leads door middel van een antistollingspas. Iedereen die bloedverdunners gebruikt kan de antistollingspas gratis aanvragen. Met een antistollingspas in je portemonnee kun je wereldwijd in een medische situatie laten zien dat je bloedverdunners slikt. Dat is belangrijk, want dan kunnen de behandelaars daar rekening mee houden.
We zetten deze campagne voor Trombosestichting Nederland uit op Facebook en Google. Geïnteresseerden kwamen via een advertentie terecht op een fondsenwervende website, waarop mensen de antistollingspas gemakkelijk konden aanvragen. Hun gegevens kwamen in onze database terecht. De aanvragers kwamen zo in een e-mail-journey terecht en onze collega’s van Socialcall konden beginnen met bellen.
Trombosestichting Nederland gebruikt de antistollingspas om leads te genereren
Je wilt het liefst dat mensen (maandelijks) gaan doneren. Dus je hebt sterke donatiepagina’s nodig. Hoe doe je dat? Allereerst wil je een pagina waarop doneren het enige is wat je kunt doen. Alle andere afleiding moet weg. Het is bovendien belangrijk om te vertellen waarom doneren nodig is. Wat is de urgentie? Wat wordt er met het opgehaalde bedrag gedaan? Wie help je? Laat dat zien op de donatiepagina.
Maak de donatie daarnaast tastbaar: ‘Met 47 euro geef je een shunt voor de operatie van 1 kind’. Je donateur weet nu wat ze precies geeft. Bied wel de optie om andere bedragen te doneren.
Verder is het belangrijk dat je het donatieformulier in stappen opdeelt, zodat je het doneren laagdrempelig houdt.
Wil je meer weten over effectieve donatiepagina’s en fondsenwervende websites? Lees dan dit blog of download dit whitepaper.
Zorg dat mensen geïnteresseerd blijven in je goede doel nadat ze gedoneerd hebben of een brochure hebben gedownload. Dat doe je met een sterke e-mail-journey. Daarmee houd je iemand die wellicht nog niks over jou weet dichtbij en bouw je een relatie op.
De journey kun je zelf inrichten, je kunt daar alle kanten mee op. Stel, iemand wil meer weten over nalatenschappen en vraagt op je site de brochure aan. Je stuurt die per post met een brief erbij. Daarna stuur je een e-mail en volg je op met telemarketing. Houd alle vormen van contact in dezelfde stijl, zodat het herkenbaar is voor je donateur.
Wie bij Trombosestichting Nederland de antistollingspas aanvraagt, krijgt een mail over hoe je deze pas kan gebruiken. Daarna krijgt je als aanvrager een mail die meer vertelt over de ernst van trombose. En tot slot ontvang je een ervaringsverhaal van iemand met een antistollingspas, inclusief een oproep tot donatie.
In een e-mail-journey kun je verschillende onderwerpen combineren. Heb je bijvoorbeeld meerdere brochures? Dan hoef je niet voor elke brochure een aparte journey te maken. Voor stichting ParkinsonFonds maakten we één e-mail-journey voor 8 brochures die je zowel digitaal als per post kunt aanvragen.
Mensen geven aan mensen, niet aan organisaties. Onthoud dat wanneer je teksten schrijft voor e-mails, landingspagina’s en sociale media. Maak het probleem menselijk en de oplossing tastbaar.
Vertel dus niet hoeveel kinderen een operatie nodig hebben, maar focus op Simon, het jongetje met een waterhoofd dat maar moet wachten op die ene levensreddende operatie. Zo maak je van een abstract en omvangrijk probleem een persoonlijk verhaal dat de donateur iets laat voelen.
Duurzame online fondsenwerving is belangrijker dan ooit. Maar websites staan op servers in datacentra en die verbruiken veel stroom. Dat past niet bij waar je als goed doel voor staat. Laat je website daarom hosten door een partij die zoveel mogelijk gebruikmaakt van groene stroom of die de CO2-uitstoot compenseert zonder dat dit ten koste gaat van mensen in lage- en middeninkomenslanden. Wij hosten onze eigen websites en die van onze klanten bijvoorbeeld bij Go2People, die zijn servers op 100% hernieuwbare energie laat draaien en alle CO2 uitstoot compenseert.
Combineer deze 5 punten en jouw goede doel is verzekerd van een sterke online positie. Met welk punt ga jij aan de slag? Laat het ons weten, we helpen je graag.
Wil je meer tips ontvangen over het werven en behouden van donateurs?