Is direct mail voorbij zijn piek?

Door de toenemende populariteit van online fondsenwerving denken veel fondsenwervers dat direct mail weinig zin meer heeft. Maar uit onderzoek blijkt dat direct mail nog steeds een grote inkomstenbron is. En dat direct mail nog steeds belangrijk is voor het werven van middle en high donors.

Online fondsenwerving is de laatste jaren enorm gegroeid. Maar de kosten voor drukwerk en porto zijn ook flink gestegen. Steeds meer fondsenwervers willen daarom direct mail achterwege laten. Toch heeft direct mail nog steeds de beste retentiewaarde en het zorgt voor een inkomstengroei op de lange termijn. Het zou zonde zijn om daarmee te stoppen.

Stabiele inkomsten op lange termijn

Direct mail is nog steeds belangrijk voor:

  • het werven van middle en high donors
  • het behoud van donateurs
  • inkomstengroei op lange termijn

De beste retentiepercentages van alle kanalen

Analytical Ones is een Amerikaans onderzoeks- en adviesbureau voor non-profitorganisaties. Zij hebben onlangs meer dan 20 organisaties bestudeerd in de categorieën publieke media, voedselbanken en humanitaire missies. Ze wilden meer weten over de herkomst van grote gevers.

En zij ontdekten dat ongeveer 4% van de donateurs die de afgelopen 5 jaar waren geworven via direct mail meer dan $ 1.000 in een jaar gaven!

De aanname de laatste tien jaar is dat donateurswerving via direct mail duur is en op sterven na dood. Maar de gegevens ondersteunen dat niet. Van alle wervingskanalen heeft direct mail nog steeds de beste retentiewaarde. Uit de analyse blijkt ook dat veel direct-maildonateurs die je vandaag werft, zorgen voor een inkomstengroei op de lange termijn.

Dus, als je raad van bestuur en hoofd fondsenwerving de kosten van donateurswerving via direct mail te hoog vinden, of ze denken dat het niet genoeg oplevert? Laat ze dan deze cijfers zien!

Aanpassen aan de nieuwe realiteit

Direct mail wordt moeilijker en duurder. Maar snijden in de werving via direct mail zou een dure fout zijn. Je zal de inkomsten over een paar jaar zien afnemen.
Direct mail heeft juist een toegevoegde waarde naast digitale communicatie. We moeten ons aanpassen aan de nieuwe realiteit. Niet ervan weglopen!

Bron: Jeff Brooks & Analytical Ones.
https://www.futurefundraisingnow.com/future-fundraising/2021/11/the-not-so-secret-source-of-nearly-all-high-end-donors.html 

Wist je dat direct mail de grootste bron is voor grote gevers en legaten?

Ontdek de 5 redenen waarom direct mail zo relevant is!

Whitepaper direct mail

Uit onderzoek blijkt dat direct mail een toegevoegde waarde heeft naast digitale communicatie.

Bij Mindwize houden we van direct mail. Niet alleen omdat het nog steeds effectief is om donaties te werven en donateurs te binden, maar ook omdat het een mooi medium is om emotie en urgentie over te brengen. De feiten van ons onderzoek spreken voor zich.

Download deze whitepaper en ontdek de 5 redenen waarom direct mail zo relevant is!

Download whitepaper

 

Meer fondsenwervings-blogs

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.

Heb je vragen? Neem contact met ons op!