Wil je hulp met het aanvragen van je account of met je advertentiecampagne?
Neem dan contact met ons op.
Iedereen is online. Ook jouw potentiële donateurs. En dus is het een gemiste kans als jij niet online werft.
Je doet misschien al aan Social Media fundraising. Dan verzamel je bijvoorbeeld e-mailadressen met een petitie op Facebook. Dat is een effectieve manier om leads te genereren.
Maar wist je dat je als goed doel ook gratis kunt adverteren via Google Ads?
Iedereen die een website heeft, kan met Google Ads betaald adverteren via Google. Je zorgt daarmee voor meer bezoek en interactie op je website. Maar stichtingen kunnen gratis adverteren met Google Ad Grants.
Google sponsort goede doelen namelijk met een maandelijks advertentiebudget van 10.000 dollar. Dat is ongeveer 329 dollar per dag.
Het mediabedrijf toont je boodschap als iemand zoekt op thema’s waar non-profitorganisaties zoals jij over schrijven.
Google Ad Grants is dus een mooie manier om nieuwe ambassadeurs en donateurs voor jouw goede doel te bereiken.
Ook al is het gratis, maak niet zomaar even een advertentie. Denk er goed over na, zodat je advertentie effectief is.
Wil je dat mensen een online donatie doen, zich aanmelden voor je nieuwsbrief, zich aanmelden als vrijwilliger? Wat vinden ze belangrijk? Met welke boodschap spreek je ze echt aan? Zodra je dat weet, kun je een passende advertentie maken.
Maak een landingspagina, zodat mensen die op je advertentie klikken meteen te zien krijgen wat jij in je advertentie zegt.
Natuurlijk zet je daar een duidelijke call to action op. Je donateurs komen iets doen: downloaden, doneren, aanmelden. Vraag daarom om hun e-mailadres.
Als iemand eenmalig een online donatie doet, stuur je hem een bedankmail. En nog een mail. En nog een. Je online donateur kan een vaste donateur worden, maar alleen als jij het goed aanpakt.
Elke non-profitorganisatie kan een Google Ad Grants-account aanvragen. Je krijgt het advertentiebudget ter beschikking van Google als je aan de eisen voldoet. In elk geval moet je organisatie een eigen website hebben.
Dan kun je gelijk inloggen.
Waarschijnlijk heb je wel een ander account, bijvoorbeeld voor jezelf.
Google bepaalt of je in aanmerking komt voor een Google Ad Grants-account. Beantwoord daarom de vragen op het toelatingsformulier.
Het kan een paar weken duren voordat Google jouw organisatie beoordeelt. Je ontvangt uiteindelijk een e-mail als dat is gebeurd.
Kom je in aanmerking, dan maakt Google 2 gekoppelde accounts voor je aan, voor:
Deze accounts werken samen om je toegang te geven tot de tools en hulpmiddelen van Google.
Je ontvangt voor beide accounts een mail. Klik op de links om de accounts te activeren.
Nu moet je het Google Ad Grant-programma activeren, zodat je het kunt gebruiken. Een activering is een aanvraag voor het Google Ad Grants-programma.
Google geeft natuurlijk niet zomaar iedereen een budget van 10.000 dollar. Je krijgt je subsidie (Grants), zodra Google je organisatie als ‘geschikt’ heeft beoordeeld.
Je moet daarom een formulier invullen. Beantwoord de vragen zo volledig en nauwkeurig mogelijk.
Als je het geschiktheidsformulier hebt ingevuld, controleer het dan goed en klik op activeer subsidie.
Na enkele werkdagen ontvang je een e-mail waarin staat of je de subsidie krijgt.
Nu ben je er. Je ontvangt een uitnodiging voor toegang tot jouw nieuwe Ad Grants-account. Accepteer en je kunt nu echt in je account werken.
Je mag van Google natuurlijk ook betaald adverteren, als je meer wilt dan je met je subsidie kunt. Je moet daarvoor het factureringsprofiel invullen en accepteren. Je ontvangt er een aparte mail over.
De volgende stap is om de juiste zoekadvertenties en campagnes te maken en te onderhouden.
Neem dan contact met ons op.
We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Download de 99 tips en lees meer over:
Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!
Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.