Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wij helpen goede doelen aan meer en betere donateurs
Ook ik was geschokt over het verschrikkelijke ongeluk met een Stint in Oss, waarbij vier kinderen omkwamen. Je kunt je er van alles bij voorstellen en het laat je even niet los. Maar uit deze verschrikkelijke gebeurtenis kunnen wij als fondsenwervers wel iets leren over ons vak en hoe donateurs denken. Een paar dagen na het ongeluk, las ik over een spontane fondswervingsactie. Nick Nietveld, zomaar een Nederlander zoals jij en ik – vond dat er iets gedaan moest worden voor de gedupeerden. Een mooi warmhartig gebaar.
Vanuit het oogpunt van fondsenwerving vond ik dit een interessant fenomeen. Wat beweegt iemand die geen directe link heeft met de slachtoffers in actie te komen? Toen las ik zijn beweegredenen op de website van NOS-site: “Ook ik heb een dochter van 3. Die zit ook regelmatig in zo’n bak, en dan zie je wat er kan gebeuren en dan schrik je je rot.” Dezelfde avond nog besloot hij een actie op te zetten. Zijn doel was om 60. 000 euro op te halen om de kosten te dekken voor onder andere de begrafenis. Ik ben deze actie gaan volgen en algauw bleek dat de opbrengsten het gevraagde bedrag ruim overstegen. Na een paar dagen was er al 100.000 euro binnen, vervolgens stijgend naar 150.000 om te eindigen op 263.855 euro! Er zaten giften tussen van 5.000 euro! Wow, over een succesvolle fondsenwervingsactie gesproken!
Waarom was deze actie zo een succes en wat kunnen wij daar als fondsenwervers van leren? De les zit hem in de commentaren die er werden gegeven. Deze commentaren laten ons echt letterlijk laten zien waarom mensen geven. Hieronder enkele veelgenoemde opmerkingen: “… moeder van twee kinderen.” “Ik als moeder van xx kinderen dit is wel het minste wat ik kan doen. Mijn moederhart is gebroken Ook ik heb een dochter van 3. Die zit ook regelmatig in zo een bat. Als moeder van een zoontje… Een mama…” Ja, ook ik moest denken aan mijn eigen kinderen. Die ook naar de opvang gaan. Ook wel eens in zo een bak zitten.
Een goede fondsenwervingscampagne bevat een aantal vaste elementen. Naast urgentie is betrokkenheid een belangrijk onderdeel voor succes. Mensen geven aan mensen. En mensen geven nog meer aan mensen waarmee ze zich betrokken voelen. In wie zij zich kunnen verplaatsen. Als de personen die je kunt helpen op je lijken, ben je eerder geneigd om in actie te komen of te doneren. In het geval van dit ongeluk: ik ben ook een moeder, een vrouw, een vader, een Nederlander.
In elke fondsenwervingscampagne is het dus belangrijk dat het verhaal dat je vertelt over echte mensen gaat. En is het belangrijk dat je zoekt naar elementen in je verhaal die mensen met elkaar kunnen verbinden. “U als moeder begrijpt…” “Als u kinderen heeft, snapt u hoe deze vader zich voelt….” Enz. Probeer een verhaal te schetsen van een persoon van vlees en bloed. Met angsten, wensen, emoties en gevoelens die lijken op die van ons.
Hoe meer mensen zich betrokken voelen met iemand anders, hoe eerder ze geneigd zijn om in actie te komen. Hoe ruimhartiger ze zijn.
En dat heeft de actie van Nick Nietveld na dit verschrikkelijke ongeluk ons geleerd.
Bas van Breemen – Een vader en een fondsenwerver
Creatief Directeur Mindwize
Wij helpen goede doelen aan meer en betere donateurs