Je donateursgegevens zijn je meest waardevolle bezit

Je donateursgegevens zijn je meest waardevolle bezit

Het is misschien niet zo sexy als een mooie campagne, maar absoluut noodzakelijk voor fondsenwerving met impact: de juiste data. Elke professionele fondsenwerver weet dat de juiste aanbieding in de juiste vorm essentieel is voor een effectieve campagne. Maar zonder de juiste donateursgegevens sla je alsnog de plank mis.

“Je kunt beter een slechte campagne naar de juiste doelgroep sturen,
dan een perfecte campagne naar de verkeerde doelgroep.”

Een goede fondsenwervingsdatabase voldoet aan de eisen van ons mooie, maar specifieke vak.

 

Een goede fondsenwervingsdatabase…

… is toegankelijk (niet alleen voor je data-expert)

Stel je voor: morgen wint jouw data-geek de loterij en besluit per direct te stoppen met werken. Nu is er niemand in de organisatie die weet hoe je toegang krijgt tot je donateursgeschiedenis, wie recent heeft gegeven en hoe je je beste donateurs selecteert voor je volgende campagne.

Natuurlijk heeft jouw data-expert ongekende talenten die jouw stichting nodig heeft, maar je fondsenwerver, donor care team en major donor relatiebeheerder moeten in elk geval de gegevens kunnen benaderen die voor hen relevant zijn.

… helpt je om meer donaties op te halen

Een goede fondsenwervingsdatabase registreert per donateur precies:

  • op welke campagnes zij (het zijn vaker vrouwen) heeft gegeven;
  • via welk kanaal;
  • wat het donatiegedrag is.

Dit helpt je om je bestand in te delen in groepen, bijvoorbeeld:

  • het onderwerp waarop je donateurs graag geven,
  • het gemiddelde bedrag dat ze hebben gegeven;
  • wat hun laatst gift was.

Zo kun je donateurs vragen om iets meer te geven dan hun vorige gift en vraag je een major donor niet te weinig. Een goede database kan je ook helpen om donateurs te behouden die al een tijdje niet hebben gegeven (retentie).

… helpt je betere relaties op te bouwen en bespaart je tijd en geld

Je weet: het behouden van een donateur is veel goedkoper dan het werven van een nieuwe donateur. Voor een goede relatie met je donateurs is het essentieel dat je hen op de juiste manier bedankt:

“De juiste boodschap
op het juiste moment

aan de juiste doelgroep
via het juiste kanaal.”

Maar je tijd is schaars, die wil je niet hoeven besteden aan het graven naar cruciale data. Met een goede database kun je terugkerende processen segmenteren en automatiseren, zodat je:

  • gevers automatisch, snel en op de juiste manier kunt bedanken;
  • nieuwe major donors de volgende dag een persoonlijk telefoontje kunt geven.

… helpt je beter plannen en voorspellen

Hoe zou het zijn als je resultaten het hele jaar door kunt volgen? Met een goede database krijg je met één druk op de knop inzicht in:

  • je lopende campagnes;
  • hoe donateurs zich door de donateurspiramide bewegen;
  • wat de geefpotentie is van een individuele donateur.

Dan kun je zeggen: “Dit is wat we voorspellen en we liggen op schema of doen het beter/slechter dan voorspeld. Zo kun je gefundeerde beslissingen nemen om je campagnes zo nodig bij te sturen.

 

Wil je meer weten?

Data zijn onmisbaar voor effectieve fondsenwervingscampagnes. Je moet deze data kunnen benaderen en selecteren, maar ook juist interpreteren en grondig analyseren. Mindwize heeft een team van data-specialisten en data-analisten voor je klaarstaan die 25 jaar fondsenwervingskennis en -ervaring voor je beschikbaar maken in diepgaande analyses, doordachte rapportages en voorspellingen over wat je data-gedreven campagne kan opleveren.

Download hier de brochure voor informatie over de Mindwize CRM database voor effectieve fondsenwervers.

Download 

Meer fondsenwervings-blogs

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.