Fondsenwerving tijdens een crisis?

Fondsenwerving tijdens crisis: blijf vragen, blijf bedanken, maar wees relevant.

Het is begrijpelijk dat je je nu zorgen maakt over je donateurs en je fondsenwerving. Ten eerste wil je weten: gaat het goed met ze? En ten tweede: zullen ze je wel blijven steunen?

Wat in normale tijden geldt, geldt nu ook: blijf werven en houd vast aan de fondsenwervingsprincipes die werken. Maar er zijn belangrijke waarden die nu extra belangrijk zijn in je fondsenwerving. Als je deze waarden niet al in je fondsenwerving had ingebouwd, dan moet je dat nu echt gaan doen. Je donateurs zullen nog meer van je gaan houden.

Lees hieronder 3 redenen om je donateurs nu extra te koesteren.

 

Contact met je donateurs is belangrijker dan ooit 

Ten tijde van een crisis zijn het altijd je beste donateurs die bereid zijn te helpen. Alleen al daarom is het belangrijk hun nu te laten zien dat je ze dankbaar bent. En hoeveel het betekent wat zij doen om de wereld een beetje beter te maken.

Doordat mensen nu afstand van elkaar moeten houden, voelen veel mensen zich nu vaker eenzaam. Zeker onze doelgroep. Een luisterend oor is belangrijker dan ooit. Met campagnes waarin je je donateurs vraagt hoe het met ze gaat, ben je er voor de mensen die er altijd voor jou zijn geweest. Stuur een e-mail of kaartje, bel hen op. Vraag hoe het gaat. Nu is de tijd. Je donateurs zullen nog meer van je gaan houden!

Bovendien: ook donateurs die nu niet kunnen doneren, zijn blij dat je om hen geeft en ze hebben blijvend een goede herinnering aan je. Dat is donor care, ofwel zorg voor je donateurs.

Manager Socialcall: “We voegen nu iets extra’s toe aan onze telefoongesprekken met donateurs: aandacht. Meer nog dan we altijd al deden. Dat betekent: een luisterend oor en heel veel empathie. En dat geeft warme gesprekken en hoge donaties.”

Doneren geeft donateurs het gevoel deel van de oplossing te zijn

Je donateurs staan nog steeds achter de missie van je organisatie. De omstandigheden zijn weliswaar veranderd, maar hun passie voor je missie is niet opeens weg. Het is hoe zij in het leven staan. Dat verandert niet zomaar.

Het grote verschil is dat je je fondsenwerving nu moet plaatsen binnen de context van de coronavirus-crisis. Donateurs willen zich nu verbonden voelen met anderen, elkaar steunen en ze zijn bezorgd over de kwetsbaren. Veel mensen voelen zich machteloos en willen graag iets doen. Door te doneren krijgen zij het gevoel deel van de oplossing te zijn. Dat is misschien wel de belangrijkste waarde waarop je nu in je fondsenwervingsplannen moet inhaken.

Omdat er zoveel gebeurt, moet je snel to the point komen. Dit is altijd belangrijk, nu des te meer. Geef daarom aan het begin van je brief of e-mail antwoord op deze vragen: Waarom schrijf je mij vandaag? Waarom is dit voor mij belangrijk? Wat kan ik doen? En hoe helpt dit om juist nu de wereld een betere plek te maken?

Donateurs willen de kans krijgen om te doneren

We weten het uit het verleden en zien het ook nu weer uit de eerste resultaten van onze klanten: mensen blijven geven.

Natuurlijk zijn er mensen die niet in staat zullen zijn om te doneren. Maar ons advies is om in ieder geval de keuze bij je donateur te leggen. Dus blijf vragen en geef je donateurs de kans zelf de beslissing te nemen om wel of niet te geven.

In roerige tijden geeft doneren mensen een gevoel van controle. Dat werkt krachtig. Dat moeten we niet vergeten.
Tot slot: hou vast aan je fondsenwervingsplannen. Blijf vragen, blijf bedanken, maar wees relevant.

En let op je gezondheid.

Hulp nodig met je communicatie in deze tijd?

We geven je graag advies hoe je in dezen het beste je donateurs kunt benaderen. We helpen je graag!
Vul hier je naam en e-mail-adres in en we nemen z.s.m. contact met je op.

Meer fondsenwervings-blogs

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke maand fondsenwerving tips in je inbox.