Facebook stopt met donatiemogelijkheden: wat kun je nu nog doen met Facebook?

Ontdek een nieuwe manier voor fondsenwerven met social media

Haalde jouw organisatie voorheen geld op met ‘Facebook-donaties’ ? Dan brengen we belangrijk nieuws: vanaf 1 juli 2024 zal dit niet langer mogelijk zijn. Dit betekent dat jouw non-profitorganisatie alternatieve inkomstenbronnen moet vinden. Deze blog helpt je om je fondsenwerving met social media op een andere manier in te zetten nu ‘Facebook- donaties’ stoppen.

Meta heeft jarenlang tools aangeboden voor fondsenwerving, zoals de verjaardagsdonaties. Maar Facebook stopt per 1 juli 2024 met deze donatiefuncties. Uitbetalingen kun je tot uiterlijk 15 juli verwachten. De reden van deze wijziging lijkt verband te houden met nieuwe Europese wetgeving.

Gelukkig zijn er andere manieren om Facebook en Instagram te blijven gebruiken voor jouw goede doel.

De toekomst van Facebook zonder donaties

Dat de ‘Facebook-donaties’ weggaan, betekent niet dat het platform niks meer met fondsenwerving wil doen. Op dit moment lijkt Facebook namelijk wel te kijken naar andere manieren, zoals meer mogelijkheden voor een donatieknop of links aantrekkelijker maken. Een goede landingspagina is dus ontzettend belangrijk. Investeer hier daarom nu in, zodat je voorbereid bent op de toekomstige mogelijkheden.

Ben je klaar om deze nieuwe mogelijkheden te verkennen en je fondsenwerving met social media naar een hoger niveau te tillen, zoals we dat deden voor Destiny Rescue?

Gebruik Facebook voor het genereren van leads

Facebook en Instagram zijn perfect voor het genereren van leads. De essentie? Mensen betrekken bij je goede doel en trouwe donateurs van hen maken. Heb je een nieuwsbrief die je graag wilt verspreiden, een interessante whitepaper, of wil je handtekeningen verzamelen voor een petitie? Dit kun je gaan inzetten voor een leadgeneratie. Door gebruik te maken van Facebook-formulieren of eigen landingspagina’s verzamel je contactgegevens, die je vervolgens kunt gebruiken om leads om te zetten in donateurs.

Overweeg je een LeadGen-campagne voor jouw goede doel, maar weet je niet waar te beginnen?

Neem dan contact met ons op

Campaign Control Center: meer dan alleen een donatiepagina

Met Campaign Control Center kun je landingspagina’s creëren die aansluiten bij jouw campagnedoelen. Of het nu gaat om het delen van een brochure, het verzamelen van handtekeningen of direct focussen op donaties, alles is mogelijk met dit fondsenwervingsplatform. Campaign Control Center is zelfs te koppelen aan een persoonlijke QR-code, wat ook handig kan zijn voor jouw direct-mail-campagnes. Mindwize kan jou hierbij helpen.

Wil je meer weten over Campaign Control Center? 

Neem dan contact met ons op

Een sterke basis zonder Facebook-donaties

Het stoppen van de ‘Facebook-donaties’  biedt nieuwe kansen om jouw fondsenwervingsstrategie met social media te vernieuwen en te versterken. Focus op leadgeneratie en platforms zoals Campaign Control. Zo leg je een solide basis voor de toekomst van jouw non-profitorganisatie.

Neem vandaag nog contact op met Mindwize, en samen zorgen we ervoor dat jouw goede doel blijft groeien.

Meer fondsenwervingstips