3 gratis tools voor online fondsenwerven– hoe gebruik je Facebook, Google en Instagram?

Door Samira Huibregtse, Junior Digital Marketeer, Mindwize

Google, Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, WhatsApp. Er zijn zoveel online platformen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hoe begin je dan met online fondsenwerven? Gelukkig hebben de populairste kanalen gratis tools voor goede doelen.

In dit blog lees je wat de 3 meest interessante tools zijn en hoe je die inzet voor je online fondsenwerving.

1. Je krijgt 10.000 dollar advertentiebudget met Google Ad Grants

Ken je Google Ad Grants? Dit is Google Ads, maar dan gratis en alleen voor non-profits en goede doelen. Met het betaalde Google Ads kun je op verschillende manieren advertenties inzetten. Van search campaigns, die tussen de zoekresultaten komen, tot display-advertenties die op andere websites getoond worden.

Online Fondsenwerven met Google Grants

Een voorbeeld van een Google Grants advertentie van Eye Care Foundation.

Met Google Ad Grants krijg je van Google een advertentiebudget van 10.000 dollar. Dat kun jij inzetten om meer bereik te genereren. Perfect voor online fondsenwerving dus. Er is wel een belangrijk verschil met de betaalde versie. Google Ad Grants kun je alleen gebruiken voor zoekadvertenties via Google, je advertentie komt niet op andere websites.

Wat wordt je strategie?

Je krijgt een flink budget dus, maar je hebt een beperkter bereik dan met Google Ads. Juist daarom heb je een goede strategie nodig. Wil je meer nieuwsbriefabonnees? Wil je dat je brochure vaker wordt gedownload? Zoek je vrijwilligers? Pas daar je strategie op aan.

Account aanmaken?

Je moet wel voldoen aan een aantal eisen als je gebruik wilt maken van Google Ad Grants. Wil je weten hoe je een account aanmaakt? Lees dan deze blog.

2. Werf online donateurs op Facebook

Ook Facebook heeft acties ondernomen om online fondsenwerving makkelijker te maken. Je krijgt van Facebook helaas geen budget, maar met de tools ben je alsnog verzekerd van extra donaties.

Als fondsenwervende organisatie kun je gebruikmaken van:

  • een donatieknop
  • pagina-inzamelacties
  • ‘doneren op je verjaardag’

De resultaten kun je terugzien in het Facebook-account van je www.facebook.com/nonprofit-manager/

In plaats van cadeaus, vroeg deze persoon voor zijn verjaardag om een donatie aan Trombosestichting Nederland

In plaats van cadeaus, vroeg deze persoon voor zijn verjaardag om een donatie aan Trombosestichting Nederland.

Donatieknop

Je kunt de donatieknop toevoegen aan jouw pagina, berichten en live video’s. Dat is een makkelijke manier voor mensen om te doneren én ze blijven binnen Facebook, wat de drempel om te doneren laag houdt.

Pagina-inzamelacties

Is er onlangs iets in het nieuws gekomen dat past bij jouw organisatie? Ben je bezig met een interessant evenement of wil je inhaken op een bijzondere dag? Dan kun je daar via Facebook een inzamelactie aan koppelen. Ook blijft het  binnen Facebook, waardoor men laagdrempelig en in enkele stappen een bijdrage kan doen.

Doneren op je verjaardag

Is iemand bijna jarig, maar wil hij of zij geen cadeaus? Dan kan hij of zij als Facebookgebruiker een donatieactie starten. Je fans en volgers kunnen daarmee bijdragen aan jouw goede doel.

Vrienden van deze Facebookgebruiker krijgen een notificatie over de inzamelingsactie. Zo wordt de naam van jouw organisatie ook nog eens verspreid.

3. Doneren met Instagram

Ook Instagram biedt je manieren om makkelijk online fondsen te werven.

Live donaties

Live video’s werken goed op Instagram als het gaat om bereik en bekendheid. Combineer je dit met live-donaties, dan sla je twee vliegen in één klap.

Tijdens een Instagram Live kun je een donatieknop toevoegen aan jouw live video. Zo zie je in realtime hoeveel mensen hebben meegedaan met de inzamelingsactie. Deze manier van online fondsenwerven kun je goed inzetten tijdens een speciaal event.

Donatiesticker

Een andere manier waarop je donateurs kunt genereren met Instagram, is door het gebruik van de donatiesticker. Deze kun je zelf aan jouw eigen story toevoegen, maar fans en volgers kunnen de sticker zelf ook gebruiken.

Wanneer Instagramgebruikers deze sticker kiezen, krijgen ze eerst een overzicht te zien van de goede doelen die zij volgen. Maar ze kunnen ook zoeken naar andere fondsenwervende organisaties. Daarna kunnen zij een doelbedrag instellen en dit delen in de story. Zo zien hun volgers ook dat ze kunnen doneren, waardoor de naam van jouw goede doel wordt verspreid.

Donatieknop

Een andere, redelijk simpele manier van online fondsenwerven op Instagram is een donatieknop op jouw pagina zetten. Dit werkt ongeveer hetzelfde als de donatieknop op Facebook. Ook hier blijf je binnen de omgeving van Instagram, waardoor dit een laagdrempelige en eenvoudige manier van doneren is.

De donatieknop op de Instagrampagina van Simavi

De donatieknop op de Instagrampagina van Simavi.

Wil je hulp met online fondsenwerven?

Zoals je ziet, zijn er veel manieren van gratis online fondsenwerven waarmee jij jouw goede doel kunt laten groeien.

Wil jij hulp bij een van de drie opties? Of heb jij een ander platform op het oog en kom je daar niet helemaal uit? Wij helpen jou graag. Download de whitepaper over leadgeneratie (met drie praktijkvoorbeelden) of neem contact met ons op.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Meer fondsenwervingsblogs