Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.
Het is misschien niet zo sexy als een mooie campagne, maar absoluut noodzakelijk voor fondsenwerving met impact: de juiste data. Elke professionele fondsenwerver weet dat de juiste aanbieding in de juiste vorm essentieel is voor een effectieve campagne. Maar zonder de juiste donateursgegevens sla je alsnog de plank mis.
“Je kunt beter een slechte campagne naar de juiste doelgroep sturen,
dan een perfecte campagne naar de verkeerde doelgroep.”
Een goede fondsenwervingsdatabase voldoet aan de eisen van ons mooie, maar specifieke vak.
Stel je voor: morgen wint jouw data-geek de loterij en besluit per direct te stoppen met werken. Nu is er niemand in de organisatie die weet hoe je toegang krijgt tot je donateursgeschiedenis, wie recent heeft gegeven en hoe je je beste donateurs selecteert voor je volgende campagne.
Natuurlijk heeft jouw data-expert ongekende talenten die jouw stichting nodig heeft, maar je fondsenwerver, donor care team en major donor relatiebeheerder moeten in elk geval de gegevens kunnen benaderen die voor hen relevant zijn.
Een goede fondsenwervingsdatabase registreert per donateur precies:
Dit helpt je om je bestand in te delen in groepen, bijvoorbeeld:
Zo kun je donateurs vragen om iets meer te geven dan hun vorige gift en vraag je een major donor niet te weinig. Een goede database kan je ook helpen om donateurs te behouden die al een tijdje niet hebben gegeven (retentie).
Je weet: het behouden van een donateur is veel goedkoper dan het werven van een nieuwe donateur. Voor een goede relatie met je donateurs is het essentieel dat je hen op de juiste manier bedankt:
“De juiste boodschap
op het juiste moment
aan de juiste doelgroep
via het juiste kanaal.”
Maar je tijd is schaars, die wil je niet hoeven besteden aan het graven naar cruciale data. Met een goede database kun je terugkerende processen segmenteren en automatiseren, zodat je:
Hoe zou het zijn als je resultaten het hele jaar door kunt volgen? Met een goede database krijg je met één druk op de knop inzicht in:
Dan kun je zeggen: “Dit is wat we voorspellen en we liggen op schema of doen het beter/slechter dan voorspeld. Zo kun je gefundeerde beslissingen nemen om je campagnes zo nodig bij te sturen.
Wil je meer weten?
Data zijn onmisbaar voor effectieve fondsenwervingscampagnes. Je moet deze data kunnen benaderen en selecteren, maar ook juist interpreteren en grondig analyseren. Mindwize heeft een team van data-specialisten en data-analisten voor je klaarstaan die 25 jaar fondsenwervingskennis en -ervaring voor je beschikbaar maken in diepgaande analyses, doordachte rapportages en voorspellingen over wat je data-gedreven campagne kan opleveren.
Download hier de brochure voor informatie over de Mindwize CRM database voor effectieve fondsenwervers.
Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.