Met deze donor journey werf jij nieuwe donateurs

Hoe maak je van een potentiële donateur een echte donateur? Een van de beste manieren is om een goede donor journey op te zetten aan de hand van het See Think Do Care-model (STDC).

Door Samira Huibregtse, Digital Marketeer, Mindwize

Wat is het See Think Do Care-model en hoe gebruik je deze donor journey?

Het STDC-model is een 4-fasen-model om van een potentiële donateur een echte donateur te maken. De bedenker is Avinash Kaushik van Google, hij is ook auteur van onder meer Web Analytics 2.0. Het model speelt goed in op onze gedragspatronen in het huidige digitale tijdperk.

Hoe zet je het STDC-model in voor jouw goede doel?

Je gebruikt dit model om de donor journey uit te stippelen. Dat is de reis die je potentiële donateur aflegt voordat zij daadwerkelijk donateur wordt. Je speelt daarbij in op de behoeftes in de verschillende fases van de donor journey.

  • Fase 1: See – je potentiële donateur maakt kennis met jouw goede doel
  • Fase 2: Think – ze gaat over overwegen: ‘Word ik donateur?
  • Fase 3: Do – ze doet een donatie
  • Fase 4: Care – je onderhoudt na de donatie een goede relatie met haar

Fase 1: See (kennismaken)

De donor journey in de See - fase: Google Display advertenties van Trombosestichting Nederland

Display-advertenties voor Trombosestichting Nederland

 

In deze fase werf je nog niet, maar probeer je zoveel mogelijk de juiste mensen te bereiken. Dat kan heel goed met Google Display-advertenties. Dat zijn online advertenties met een call-to-action (een oproep tot actie), die mensen naar een landingspagina leidt. Uiteraard richt je je op een doelgroep die past bij jouw goede doel.

Bij Mindwize zetten we online én offline manieren in om zoveel mogelijk bereik te genereren. Offline met stopperadvertenties en online met Google Ads.

Fase 2: Think (overwegen)

Met de antistollingscampagne van Trombosestichting werden gegevens van potentiële donateurs verzameld

Met de antistollingscampagne van Trombosestichting werden gegevens van potentiële donateurs verzameld

Het primaire doel in deze fase is leads werven. In deze fase van de donor journey zijn mensen nog niet bereid meteen te doneren, maar ze zijn wel geïnteresseerd genoeg om hun telefoonnummer of e-mailadres achter te laten.

Je focust op de mensen die je advertentie hebben gezien en die nu meer willen weten over je campagne, petitie of event. Dat doe je bijvoorbeeld met Google Ad Grants (dat is Google Adwords voor goede doelen). Daarmee kom je hoog op de zoekpagina wanneer iemand informatie over je goede doel opzoekt. Maar je kunt ook een Facebookcampagne inzetten waarbij iemand een brochure kan aanvragen of een petitie kan tekenen.

Mensen die hun gegevens achterlaten zijn leads die je kunt benaderen met een reeks e-mails die je van tevoren hebt opgesteld (marketing automation flow).

Antistollingspas voor Trombosestichting Nederland

In plaats van een brochure of petitie, gebruikte Trombosestichting Nederland in deze fase de antistollingspas. Deze pas is bedoeld voor mensen die bloedverdunners gebruiken en bevat medische gegevens die belangrijk zijn voor behandelaars over de hele wereld. Om deze pas aan te vragen, moet je je e-mailadres invullen en, als je dat wilt, ook je telefoonnummer.

Fase 3: Do (doneren)

De marketing automation flow staat centraal in de derde fase van de donor journey. Het doel is om je leads te overtuigen donateur te worden.

Met de e-mails in je marketing automation flow kun je je potentiële donateur uitleggen wat jouw organisatie doet en waarom je haar hulp nodig hebt.

Je kunt je in deze fase daarnaast ook richten op mensen die al eens op jouw Facebookpagina of website zijn geweest of die bij een eerdere campagne hun e-mailadres aan je gaven. Deze warme doelgroep kun je opnieuw aanspreken (retargeten). Omdat ze al geïnteresseerd zijn, zullen ze na een advertentie sneller overwegen een donatie te doen.

Een stukje uit een opvolgmail van Trombosestichting Nederland

Een stukje uit een opvolgmail van Trombosestichting Nederland

Fase 4: Care (onderhouden)

Ook de laatste fase van de donor journey verdient al je aandacht. Want een goede relatie met je donateurs is cruciaal. En als je dat goed doet worden ze je ambassadeurs.

Ook nu is een goede marketing automation flow belangrijk om je donateur op de hoogte en betrokken te houden. Maar ook met bijzondere acties houd je je donateur warm. Zo blijft ze betrokken en je bedankt en beloont haar voor alles wat ze voor je doet.

Om de donateur te bedanken voor haar inzet tijdens de Wereld Trombose Dag, kreeg zij een kwartetspel als ze meer dan €50,- opgehaald had in haar collectebus.

Om de donateur te bedanken voor haar inzet tijdens de Wereld Trombose Dag, kreeg zij een kwartetspel als ze meer dan €50,- opgehaald had in haar collectebus.

 

Maar je moet de behoeftes van je donateur kennen

Verdiep je daarin. Dan weet je waarmee jij je potentiële donateur aanzet tot de gewenste actie in elk van de 4 fases.

De experts van Mindwize hebben er ruim ervaring in en we hebben veel kennis voor je paraat. Die delen we graag met je.

Dus: wat kun je doen?

Bedenk of jij het STDC-model wilt inzetten voor je donateurswerving.

En wil je vervolgens meer weten of wil je hulp bij het uitwerken van een donor journey of advertentie-campagne? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Meer fondsenwervingsblogs