Profiteer van meer dan 20 jaar ervaring.

post

Mindwize in de TOP 3 van de Ondernemingsverkiezingen

Tijdens de finale van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland 2016/2017 in de Philharmonie in Haarlem is Mindwize bij de laatste drie geëindigd voor de titel ‘Beste Onderneming van Noord-Holland’. Mindwize in de top 3 Uit honderden inzendingen is Mindwize, met negen andere organisaties, geselecteerd om op het podium te strijden voor één van de drie finaleplaatsen in....

Lees meer

post

Finalist in de Ondernemingsverkiezing van Noord-Holland

Over de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland De titel ‘Beste Onderneming van Noord-Holland’ is dé erkenning voor ondernemerschap in de provincie en omvat tevens een prijzenpakket ter waarde van € 5.000. In 2016/2017 vindt de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland voor de elfde keer plaats. Het is een belangrijk en breed gedragen initiatief om waardering voor ondernemingen in de provincie uit te....

Lees meer

whitepapers

Fondsenwerving trends in 2016

Mindwize en Let’sgroo onderzoeken elke drie jaar samen met Vakblad Fondsenwerving hoe de communicatie en fondsenwervingskanalen zich volgens vakgenoten ontwikkelen. Het onderzoek naar fondsenwerving trends op de particuliere markt geeft zo een beeld van de belangrijke veranderingen in het werven en het geven. Met een enquête, verspreid door het Vakblad, is aan bestuursleden, directieleden, fondsenwervers en communicatiespecialisten van goededoelenorganisaties gevraagd naar hun....

Lees meer

events

IFC 2017

Every year, fundraisers and change-makers from across the world come together at the International Fundraising Congress (IFC) to share, inspire and cross-fertilise thinking and ideas from unlikely places.  Delivered through a richly curated programme, the IFC is a hub for unparalleled learning, networking and opportunities. AMAZING SPEAKERS. GLOBAL DELEGATES. A MILLION IDEAS.   Early birds may get the....

Lees meer

post

Alternatief voor collecteren

Volgens het CBF zijn er verschillende oorzaken voor deze dalende collecte opbrengsten. Zo zouden veel organisaties moeite hebben met het werven van collectanten en wordt er daardoor minder gecollecteerd. Ook zouden Nederlanders minder vaak kleingeld in huis hebben liggen, heeft de crisis invloed op de hoogte van de donaties en wordt er steeds meer via....

Lees meer

workshops

Workshop nalaten 2.0

Gratis workshop Nalaten: Van lead tot legaat. Zo werkt een effectief legatenprogramma. Door Mindwize in samenwerking met Sean Triner – Oprichter Pareto Fundraising Australië. In één middag leer je hoe ook jouw organisatie resultaat kan behalen met een legatenprogramma. Deze middag zit vol met praktische tips over direct mail, telemarketing en face to face bezoeken.....

Lees meer

workshops

Effectieve online marketing

Schrijf je nu in voor de workshop Effectieve Online Marketing voor goede doelen. Wie is jouw online doelgroep? Hoe kan jouw organisatie de juiste personen bereiken, relevant blijven en een digitale relatie met hun opbouwen? Hoe integreer je digitale met traditionele kanalen en behaal je online succes? Een stap-voor-stap handleiding om meer bezoekers te krijgen en....

Lees meer

events

Vakdag Fondsenwerving 2016

De Netwerkdag voor fondsenwervers in de kuip in Rotterdam met kennissessies, ronde tafels en een interactieve beursvloer. Mindwize, Letsgroo, Socialcall en Stopperadvertenties.nl staan ook dit jaar weer met onze stands en medewerkers op de Vakdag Fondsenwerving in Rotterdam. Programma Vakdag Fondsenwerving 2016 08:30 – Open voor bezoekers 09:00 – Eerste presentaties 10:30 – Eerste Rondetafels....

Lees meer

whitepapers

99 tips voor meer donaties

We hebben voor de goede doelen in Nederland het boek 99 tips voor meer donaties gemaakt. Hieronder geven we je alvast de eerste tip. Download hier de whitepaper. Tip 1. Geef je donateurs een goed gevoel. Op basis van een lange ervaring heeft Bas van Breemen, creatief strateeg bij Mindwize, een praktische handleiding geschreven voor....

Lees meer

post

Met goede data bereik je betere resultaten

Voor fondsenwervers is de kwaliteit van data hartstikke belangrijk. Gegevens van donateurs bieden inzicht. Ze geven informatie die je nodig hebt om betere resultaten te boeken. Het is dus zaak om zorgvuldig met data om te gaan. Goed opslaan en regelmatig updaten zijn part of the deal. Donateurs hebben verwachtingen. Maar weet je welke dat....

Lees meer

workshops

Workshop retentie

In drie praktische sessies leer je op deze dag waarom je donateurs weglopen. Waarom dat erg is. En wat je kan doen om ze te behouden zodat je veel meer donaties gaat ontvangen. Hou de site in de gaten. Binnenkort hoor je meer over deze dag.   Wanneer 19 mei a.s. bij ons op kantoor.....

Lees meer

whitepapers

Onderzoek naar geïntegreerde fondsenwerving

Hoe gaan goede doelen om met geïntegreerde fondsenwerving? We namen de proef op de som. We maakten 26 goede doelen blij met een online donatie. Is het een warm, lauw of koud welkom voor donateurs? Daarna volgden we zes maanden lang al hun interacties met ons. Digitaal, live, via mobiel en via telemarketing. De verrassende conclusies....

Download nu

workshops

Effectief fondsen werven met direct mail

Ontdek de gouden formule om effectiever fondsen te werven met direct mail (en email) Deze workshop is voor iedereen die veel zelf on – en offline campagnes maakt of ze moet beoordelen en effectiever wil worden. Vragen, bedanken, betrekken en herhalen. Als jij als fondsenwerver deze stappen goed beheerst word je succesvoller. Je haalt meer....

Lees meer

post

Praten met je doelgroep op Facebook

Online interactie is een rijke informatiebron. Je komt er veel over je doelgroep aan de weet. Toch zien veel fondsenwervers op tegen het starten van een dialoog. Dat is nergens voor nodig. Mensen vinden het meestal heel plezierig om te praten. Samen met Melle Bekker van online marketingbureau Let’s Groo heb ik een aantal praktische Facebook....

Lees meer

post

Waarom crowdfunding zo hip is

Veel goede doelen hebben moeite om een project of activiteit te financieren. Crowdfunding kan uitkomst bieden. Als goed doel kun je kapitaal verwerven door een project op een website aan te bieden en het benodigde bedrag erbij te vermelden. Via de website kan iedereen investeren in het project. Het idee erachter is dat veel particulieren een klein....

Lees meer

post

Uitstekende datakwaliteit voor fondsenwerving

In welke fase jouw organisatie ook zit, 5 de stappen die gezet moeten worden voor het verbeteren van datakwaliteit zijn: 1. Bepaal welke gegevens je nodig hebt Welke gegevens heeft jouw organisatie nodig om het doel te bereiken? Dit kunnen vooralsnog complete adresgegevens (inclusief telefoonnummer en e-mailadressen) zijn. Maar je wilt vastleggen op welke momenten....

Lees meer

post

Crowdfunding voor goede doelen is hip

Is crowdfunding ook voor mijn goed doel geschikt? Crowdfunding werkt alleen bij heel concrete projecten. Ook moet er sprake zijn van een duidelijke urgentie. De doelstelling van het project, de deadline en het streefbedrag moeten haalbaar zijn. Het werkt erg motiverend als je ziet dat een doel echt gehaald kan worden. Het is daarnaast van belang....

Lees meer

post

Vermogende donateurs vinden

Maar liefst 92% van de vermogende Nederlanders blijkt structureel te geven aan goede doelen. Gezondheidszorg, natuurbescherming en armoedebestrijding in het buitenland zijn de favoriete thema’s bij de rijke donateurs. Uit het onderzoek blijkt ook dat de vermogende donateurs willen weten waar hun geld terecht komt. Ze willen zien dat hun gift goed terecht komt en echt....

Lees meer

post

Online succes voor het goede doel

Online marketeers wereldwijd zijn vol bewondering over het enorme succes van de actie. Via Facebook werden er al meer dan 2,4 miljoen video’s gedeeld. De ALS association maakt vandaag bekend dat er dankzij de virale video’s in de Verenigde Staten tussen eind juli en 24 augustus al 70,2 miljoen dollar is opgehaald. In dezelfde periode....

Lees meer

post

International Fundraising Congress 2014

Zoals elk jaar wordt het International Fundraising Congress gehouden in het NH Leeuwenhorst Hotel, in Noordwijkerhout, van 14-17 oktober 2014. ‘s werelds meest toonaangevende congres waar excellentie, innovatie en inspiratie samenkomen in fondsenwerving. Het International Fundraising Congres biedt op één locatie alles wat je nodig hebt op het gebied van fondsenwerving. Ook deze 34ste editie belooft....

Lees meer

post

Zorg dat je donateurs blijven

Vier tips voor het behouden van je donateurs 1. Een donateur is geen geldautomaat Degenen die jouw organisatie steunen, doen dit omdat ze jouw doel waardevol vinden. Beschouw je donateurs nooit in de eerste plaats als bron van inkomen, maar waardeer hun steun. Als je jouw donateurs in jouw communicatie (brieven, nieuwbrieven, e-mails, telefoontjes, blogposts) vaker om geld....

Lees meer

post

Samenwerken voor meer donaties

Nederlanders zijn in 2013 ondanks de economische recessie meer gaan geven aan het goede doel. Vooral de grotere goede doelen blijken te profiteren van de toegenomen vrijgevigheid. Brancheorganisatie VFI (Vereniging van Fondsenwervende Instellingen) publiceerde cijfers waaruit blijkt dat de inkomsten afgelopen jaar met meer dan 5% zijn toegenomen. Het zijn vooral de grote doelen die....

Lees meer

post

Forum internationaal fondsenwerven

Het forum behandelt vragen als:  Wat zijn de verschillen tussen de non-profit wereld in Europa en in de Verenigde Staten? Welke rol spelen de historische en culturele verschillen? Best Practices: wat werkt er goed in Europa? Wat kunnen Amerikanen leren van Europa, en andersom. Het forum wordt georganiseerd door The International Network for Fundraising Agencies.....

Lees meer

post

Succesvolle nieuwsbrief maken

Jouw adresbestand met donateurs (je housefile) is de levensader van je organisatie. Ga zorgvuldig met je adresbestand om.  Voorkom dat je donateurs het gevoel krijgen dat ze voor jou slechts een ”portemonnee” zijn. Stuur niet te vaak brieven en wissel verzoeken om een donatie af met een nieuwsbrief en bedankbrieven. Behandel je donateurs met respect en zij....

Lees meer

post

Vier feiten over het gebruik van direct mailings voor fondsenwerving

Vier waarheden over direct mailing 1. Jouw bestaande donateurs verdienen post Je kunt direct mail inzetten voor het benaderen van twee doelgroepen: je housefile (bestaande donateurs) en je prospectfile (adressen die je koopt of huurt en die niet, of niet recent een donatie aan jouw organisatie hebben gemaakt). Iedere non profit organisatie, groot of klein,....

Lees meer

post

Waarom direct mail blijft

De papieren brief lijkt zijn glans te hebben verloren. Toch zien wij bij Mindwize dagelijks in de praktijk dat direct mail verre van afgeschreven is. We behalen met DM prachtige resultaten voor onze klanten en we zien dat online marketing en direct mailing elkaar uitstekend kunnen aanvullen. Waarom direct mail blijft 1. Meer impact Direct mail....

Lees meer

post

Meten van je online prestaties

Er zijn tientallen online hulpmiddelen beschikbaar om je site te verbeteren, nieuwe donateurs te vinden en de wensen van je achterban te achterhalen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je de juiste gereedschappen gebruikt. Uit alle aanbod van online tools selecteerden wij 5 onmisbare. Je begrijpt dat we daarbij niet om de hulpmiddelen van Google heen kunnen… 5....

Lees meer

post

Respons killers bij direct mailing: inhoud en opmaak van je brief

7 fouten die je kunt maken in je DM brief Gebruik exotische lettertypes Je brief is geen reclamefolder. Een persoonlijke boodschap is niet gebaat bij – bijvoorbeeld – een letter font in de vorm van een bananenschil. Gebruik voor je brief een standaard lettertype zoals Times of Courier. Varieer veel in de opmaak van je....

Lees meer

post

Respons killers bij direct mailing: de adressering

Je kunt veel fouten maken bij het opzetten van een DM campagne. Zowel bij het adresseren, het gebruik van de envelop, de opzet van je brief, het gebruik van illustraties, de opzet van je folder of nieuwsbrief of de aanpak van de ”call to action” kun je fouten maken die de respons beïnvloeden. Op ons....

Lees meer

post

E-mail marketing trends voor 2014

De belangrijkste trends in e-mail marketing voor 2014 1. Mobiel Ruim de helft van e-mail nieuwsbrieven wordt geopend op een mobiel apparaat. Je moet zorgen dat je content geschikt is voor het lezen op een smart Phone of tablet. Korte teksten, duidelijke links en calls to action. Gebruik een opmaak in 1 kolom en fonts....

Lees meer

post

Maak je website persoonlijk

Een van de beste bezochte pagina’s op veel websites is de ‘over ons’ pagina. Bezoekers willen graag weten wie de drijvende kracht achter een organisatie vormen. Met een goede invulling van de ‘over ons’pagina kun je ervoor zorgen dat je bezoeker een completer beeld krijgt van jouw achtergrond, doelen en ambities. En zich daardoor meer....

Lees meer

post

Cause marketing voor goede doelen

Cause marketing: “Doing well while doing good” Cause marketing is relatief nieuw. In 1976 wilde de Marriot Corporation op een betaalbare manier bekendheid geven aan hun nieuwe entertainment centrum. Ze gingen daarvoor een samenwerking aan met March of Dimes, een liefdadigheidsorganisatie die tot doel heeft de gezondheidsomstandigheden van baby’s te verbeteren. March of Dimes wilde met deze....

Lees meer

post

Jonge donateurs werven

Donateurs in 6 segmenten Bindinc heeft in juni een onderzoek laten doen naar de kenmerken van ruim 1.500 donateurs in Nederland. De onderzoekers concluderen dat de donateurs in 6 segmenten te verdelen zijn: 13%: Royale babyboomer (40-60 jaar), geeft € 497 per jaar 12%: Welwillende AOW-er (50-70 jaar), geeft € 77 per jaar 25%: Loyale....

Lees meer

post

Links verzamelen voor vindbaarheid

Linkprofiel Maar voor zoekmachine optimalisatie moet je zorgen dat je een gevarieerd profiel aan links opbouwt. Je moet op zoek naar links op verschillende soorten sites. Niet alleen overzichtspagina’s, maar bijvoorbeeld ook op blogs of in reacties op blogs. Linkteksten schrijven Voor het schrijven gelden een aantal eenvoudige regels die we hieronder geven. Door je....

Lees meer

post

Schrijven voor de rechter hersenhelft

Brieven en berichten (online en offline)  worden door de ontvanger in eerste instantie niet echt gelezen. De inhoud wordt “gescand”. Het scannen van je bericht is een proces van de rechterhersenhelft. De rechterhersenhelft is de kant van de emotie. De rechterhersenhelft herkent niet meer dan 200 verschillende woorden. Dit zijn woorden die als een beeld in....

Lees meer

post

De kracht van foto’s in direct mailing

Tips voor het gebruik van foto’s in direct mailing Een foto in een direct mailing heeft een onderschrift. Altijd. Zorg ervoor dat de foto laat zien dat het probleem echt bestaat. Foto’s van mensen of dieren werken beter dan foto’s van objecten. Zorg dat je foto ”oogcontact” maakt. Kies voor een foto waarop het slachtoffer de....

Lees meer

post

ANBI status behouden

Door de ANBI (algemeen nut beogende instelling) –status kunnen donateurs hun giften aftrekken bij de fiscus. De staatssecretaris van Financiën vindt dat de instellingen hun huishoudboekje op orde moeten hebben en de doelen van de organisatie duidelijk moeten zijn. Ze zijn verplicht om al deze informatie via internet aan het publiek te vertellen. Verplicht op....

Lees meer

post

Facebookposts die interactie uitlokken

Tips voor meer interactie op je Facebook pagina 1. Stel een vraag Het ligt voor de hand, maar toch wordt deze simpele regel heel vaak vergeten. Door geen vraag in je post te stellen, ontneem je je fans een voor de hand liggende kans om te reageren. Zorg dat je vraag laagdrempelig is. Op makkelijke....

Lees meer

post

Giro NL08 INGB0000000555

Europa werkt toe naar één Europese betaalmarkt: de Single Euro Payments Area (SEPA). Hierbinnen bestaan geen verschillen meer tussen binnen- en buitenlandse betalingen in de Europese Unie. Dit betekent dat ook in Nederland iedereen vanaf 1 februari 2014 alleen nog Europese betaalvormen mag gebruiken. Het 9 cijferige rekeningnummer en de oude Postbanknummers gaan verdwijnen en....

Lees meer

post

Trouwe donateurs kun je verdienen

Trouwe donateurs zijn het mooiste dat jouw organisatie kan hebben. En trouwe donateurs kun je verdienen door 2 zaken steeds voor ogen te houden 1. Voer de dingen uit die je donateur verwacht 2. Zorg dat je donateur weet dat je naar hem luistert Hoe eenvoudig bovenstaande lijkt, we weten in de praktijk dat de juiste uitvoering van....

Lees meer

post

Tips voor de perfecte bedankbrief

1. Stuur snel Heb je een donatie ontvangen? Hoe eerder je bedankt, hoe beter. Stuur je bedankt brief bij voorkeur binnen 48 uur. Donateurs willen niet alleen het gevoel krijgen dat hun gift wordt gewaardeerd, ze willen ook zeker weten dat hun donatie is aangekomen. 2. Wees vriendelijk Schrijf de bedankt brief op een manier....

Lees meer

post

Waarom je altijd zou moeten testen

Door te testen maak je de beste keuze Met meer dan twintig jaar ervaring in het maken van direct mailings voor goede doelen hebben we geleerd dat het strategisch belang van testen groot is. Een van de belangrijkste voordelen van direct mail is de meetbaarheid. Als je het goed aanpakt, weet je door te testen....

Lees meer

post

Speeddaten op de vakdag Fondsenwerving

Kom jij ook naar de Vakdag Fondsenwerving, a.s. donderdag in De Kuip in Rotterdam? En ben jij op zoek naar meer donateurs? Of wil je meer donaties van je bestaande donateurs? Wil je het effect van je direct mailingen verbeteren? Meer bezoek en conversies op je website? Kom dan speeddaten met Mindwize! Tijdens de vakdag....

Lees meer

post

Testen van je direct mailing: 8 variabelen

1. Doelstelling van je mailing Wil je met je mailing eenmalige gif­ten werven? Wil je dat bereiken met een eenmalige machtiging of wilt u de ontvanger laten geven met een acceptgiro? Of wil je een stap verder gaan en de ontvanger overtuigen een machtiging tot wederopzegging te verlenen? Of geef je de (potentiële) donateur de....

Lees meer

post

Belastingvoordeel zonder notaris

In Nederland geven we met elkaar meer dan 4 miljard euro aan goede doelen. Een flink deel daarvan wordt gegeven door donateurs die ”hun” doel jarenlang trouw blijven. Als je als donateur zeker weet dat je de komende 5 jaar structureel aan een organisatie blijft geven, kun je deze gift (ook als het om een....

Lees meer

post

Checklist voor online donatieknop

Groot en duidelijk Deze tip ligt voor de hand, maar kijk vandaag nog eens kritisch naar jouw donatiebutton. Kun je hem als bezoeker binnen een seconde vinden? Kleur Oranje en rood blijken voor webshops de meest gebruikte kleur voor de bestelknop. Kies in ieder geval een kleur die afwijkt van je huisstijlkleur(en). Geef een reden....

Lees meer

post

Donateurs werven in december

  Stuur kerstkaarten Zorg ervoor dat de directeur van jouw organisatie een kerstkaart stuurt aan medewerkers, leveranciers en vrijwilligers. Een persoonlijke, handgeschreven boodschap werkt 1000 x beter dan een voorbedrukt kaartje. Donatie als kerstgeschenk Stuur een brief aan je bestaande donateurs waarin je hen vraagt om aan hun vrienden een donatie als kerstgeschenk te geven.....

Lees meer

post

Gratis professionele Google maps software voor goede doelen

De technologiereuzen Microsoft en Google zijn genereus voor goede doelen. Al eerder las je op ons blog over de software die Microsoft gratis ter beschikking stelt. Ook Google biedt gratis software voor goede doelen. Google Earth Outreach ondersteunt non-profitorganisaties met gratis softwarelicenties voor de zakelijke versies van hun kaartenprogramma’s. Non-profitorganisaties die hiervoor in aanmerking komen, kunnen....

Lees meer

post

Zoekmachine optimalisatie voor goede doelen: 7 tips

7 tips voor een site die goed gevonden wordt 1. Zorg voor structuur Zorg ervoor dat de informatie op je site op een logische manier is ingedeeld. Het grootste deel van je bezoekers zal niet via de homepage op jouw site binnenkomen. De structuur van jouw site moet het voor bezoekers mogelijk maken om op....

Lees meer

post

Wanneer lanceer je jouw Pietitie?

Toen de VN deze week adviseerde dat Nederland er verstandig aan zou doen om het Sinterklaas feest te verbieden, lanceerden 2 jongens uit Roosendaal Pietitie.nl. In minder dan een dag tijd hadden ze bijna 650.000 steunbetuigingen via Facebook ontvangen. Inmiddels staat de teller op 1,8 miljoen. Volgens Fanrise is het daarmee de snelst groeiende Facebookpagina....

Lees meer

post

Website geschikt voor senioren maken: een must voor goede doelen

Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het aandeel ouderen dat internet gebruikt nog steeds sterk groeit. Eind 2012 was al meer dan 75% van de 65-75 jarigen online actief. Dat is bijna een verdubbeling vergeleken met 2006. Nieuw in de statistieken van het CBS is de groep 75-plussers. Van deze groep blijkt in....

Lees meer

post

Frisse ideeën voor je direct mailing

De crisis, die in 2008 begon, lijkt over zijn dieptepunt heen. Huizenprijzen dalen niet meer, de werkeloosheid in Europa groeit niet meer en consumenten beginnen langzaam weer vertrouwen te krijgen in hun (financiële) toekomst. Marketing is meer dan ooit nodig, maar vraagt in tijden van recessie wel een andere aanpak. Ook in de wereld van fondsenwerving.....

Lees meer

post

Donateurs raken met geur

Millward Brown is een van de grootste marktonderzoeksbureaus ter wereld. Uit een van hun onderzoeken blijkt dat het prikkelen van de zintuigen een aantoonbaar effect heeft op het opbouwen van naamsbekendheid, het vergroten van merkentrouw en het overhalen tot een aankoop. Vooral het inzetten van geur zou goed werken. Geur is de krachtigste drager van herinneringen.....

Lees meer

post

Tips voor het schrijven van een brief om donateurs te werven

1. De doelgroep van je brief Voor wie schrijf je je brief? Gaat het om de werving van prospects (potentiële donateurs) of schrijf je een brief naar contacten die eerder aan jouw organisatie hebben gedoneerd? De doelgroep bepaalt de belangrijkste onderdelen van de je brief. Onderdelen van een brief aan potentiële donateurs Wie ben je,....

Lees meer

post

Goede doel van het jaar

Nominaties ANBO MAX Goede Doelen prijs 2013 Afgelopen week hebben ANBO en MAX de genomineerden voor de prijs van 2013 bekendgemaakt. Het thema voor dit jaar is Dierenwelzijn. Daarvoor zijn een vijftal goede doelen geselecteerd Brooke Hospital for Animals Brooke Hospital for Animals geeft gratis diergeneeskundige hulp aan werkdieren in arme landen, met eigen klinieken....

Lees meer

post

De juiste doelgroep vinden voor een koude mailing? Listbroking via Mindwize

20 jaar ervaring Al 20 jaar verzorgt Mindwize Listbroking voor een diversiteit aan goede doelen en heeft op deze manier al menig organisatie van de grond af opgebouwd. In de loop van de jaren hebben we gezien hoe direct mail een steeds belangrijker aandeel heeft gekregen in de opbouw van een loyaal donateursbestand. Een solide....

Lees meer

post

Donateurs werven? Wees persoonlijk en relevant

Je doelgroep groeit In 2012 waren er volgens het CBS in Nederland meer dan 2,7 miljoen 65-plussers. Dat is 16% van de totale bevolking. In 2060 is 26% van de bevolking 65-plus, ofwel 4,7 miljoen mensen. Er zijn twee redenen voor deze groei. Ten eerste is direct na de Tweede Wereldoorlog een groot aantal kinderen geboren, nu....

Lees meer

post

Goede doelen kunnen hun campagnes met online versterken

  De drempel om online geld uit te geven wordt steeds lager. Ook jouw organisatie kan hiervan profiteren. Zorg dat potentiële donateurs hun weg naar jouw website vinden om daar een online donatie te doen. Natuurlijk kun je daarvoor online marketing inzetten, maar vergeet ook je ”offline” inspanningen niet. Een belangrijk deel van het bezoek....

Lees meer

post

Waarom geven we aan goede doelen

Nederland is een land van donateurs. Wereldwijd staat ons land op de 6e plaats van landen met de meeste gulle gevers. Alleen in de Verenigde Staten, Ierland, Australië, Nieuw Zeeland en Groot Brittannië wordt nog meer gedoneerd. De Nederlandse donateurs hebben veel keuze. In ons land zijn er bij de belastingdienst ruim 40.000 stichtingen geregistreerd....

Lees meer

post

Grote gevers werven

Mindwize heeft een aanpak ontwikkeld en getest waarmee eenvoudig en op korte termijn een rendabel grote gever programma is op te starten: Het Grote Gever Groeimodel. Dit succesvolle model is bij meerdere stichtingen geïmplementeerd met als gevolg een structurele upgrading van de middle donors en vermogende donateurs. Veel organisaties weten met deze aanpak een aanzienlijke inkomstengroei over meerdere jaren....

Lees meer

post

Gratis Microsoft Office 365 voor goede doelen

Bill Gates heeft een vermogen van rond de 70 miljard dollar en is daarmee een van de rijkste mensen ter wereld. Gates is de oprichter van softwaregigant Microsoft, maar tegenwoordig leeft hij als filantroop. Samen met zijn vrouw Melinda runt Bill Gates een eigen goed doel: de Gatesfoundation. Gratis software voor goede doelen Ook Microsoft....

Lees meer

post

Ex-donateurs terugwinnen

Als wij vragen waarom iemand zijn machtiging heeft stopgezet krijgen we vaak als antwoord: “Ik kon het financieel niet meer opbrengen” of “Ik kon niet alles steunen” of “Ik heb gekozen voor een ander goed doel”. Win back De achterliggende reden waarom trouwe donateurs vertrekken, is vaak een gebrek aan aandacht. Maar het is niet te laat. Door het gesprek....

Lees meer

post

Kwaliteit van je Adwords

Eén van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle Adwords of Grants campagne in Google is de kwaliteitsscore van je advertenties. Google zegt een optimale ”gebruikservaring” van haar diensten na te streven. En dat geldt ook de advertenties. Bij het tonen van jouw advertenties maakt de zoekmachine een schatting van de waarde van jouw advertentie voor....

Lees meer

post

Tips voor het gebruiken van je envelop

Het woord envelop, afgeleid van het Franse woord envelopper betekent omhullen of omsluiten. De eerste briefomslagen waren de lemen omhulsels uit 3000 voor Christus, waarin de Assyriërs en Egyptenaren hun kleitabletten verpakten. Later werd ook leer gebruikt om op perkament geschreven brieven tijdens vervoer te beschermen. Met de komst van papier werden brieven doorgaans gevouwen, zodat....

Lees meer

post

Succesvol adverteren in Facebook

Heeft jouw organisatie een eigen Facebookpagina en wil je meer fans? Dan is het de moeite waard om een prijsvraag te organiseren of te gaan adverteren op Facebook. Helemaal nu Facebook haar richtlijnen voor promotie heeft aangepast. Officieel verbood Facebook om ”like en win” acties te organiseren zonder gebruik te maken van een app. Vanaf....

Lees meer

post

Transparantie noodzaak voor goede doelen

PricewaterhouseCoopers, afgekort PwC, is een internationaal accountants- en belastingadviseursbedrijf. PwC heeft onderzoek gehouden naar de factoren die van invloed zijn op het donateursvertrouwen. Ruim 2200 Nederlanders werden ondervraagd en maar liefst 60% daarvan gaf aan dat ze bereid is meer geld te geven aan goede doelen die transparant zijn. ‘Goede doelen moeten duidelijk zijn over....

Lees meer

post

7 regels voor het maken van goede advertenties

7 regels voor het maken van goede advertenties 1. Maak specifieke advertentiegroepen Bij het opbouwen van je Adwords campagne moet je zorgen dat iedere advertentiegroep is toegespitst op één product of dienst van jouw organisatie. Een goede leidraad daarbij is dat iedere landingspagina in je site een eigen advertentiegroep heeft. 2. Kies de juiste zoekwoorden....

Lees meer

post

Kratje cola voor het goede doel

Of je nu in een dorpje in Zuid Sudan, een tentenkamp aan de grens met Syrië of een afgelegen klooster Nepal bent, overal ter wereld is één artikel altijd verkrijgbaar: een flesje cola. De bekende Amerikaanse frisdrankfabrikant heeft daarmee haar distributie beter op orde dan TNT, UPS, FedEx en DHL bij elkaar. En waarom zou....

Lees meer

post

7 tips voor mobiele emailmarketing

Onderwerp Mobiele apparaten knippen de onderwerpregel vaak af bij 15 karakters. Zorg dus voor een korte, duidelijke onderwerp beschrijving. Pre-header De eerste regel van de tekst in je nieuwsbrief wordt op een mobiel apparaat ”ter promotie” van je nieuwsbrief gebruikt. Kies dus zorgvuldig de eerste woorden in je nieuwsbrief. Tekstlengte Schermen van mobiele apparaten zijn....

Lees meer

post

Klassieke muziek voor het goede doel

AMREF Flying Doctors is een onafhankelijke organisatie die zich inzet voor een betere gezondheid in Afrika. AMREF wil dat een goede gezondheid voor alle Afrikanen toegankelijk wordt en werkt daarvoor samen met de lokale bevolking, voert lobby en overleg met instanties en regeringen. Dit jaar organiseert het AMREF voor de 3e keer de Kenya Classic. Van....

Lees meer

post

Charity Awards 2013

Maar liefst 240 goede doelen hebben zich ingeschreven voor de derde editie van de NRC Charity Awards. Goede doelen die staan ingeschreven bij de Kennisbank Filantropie konden tot 6 juli hun beste advertentie insturen. Een publieks- en een vakjury zullen een prijs toekennen ter waarde van maximaal € 300.000. Iedereen die via de site nrccharityawards.nl een....

Lees meer

post

Je donateurs zijn oud – omhels ze!

Nieuw onderzoek laat zien dat het misschien niet zo slim is om op zoek te gaan naar jongere donateurs. We hebben de discussie met goede doelen vaak meegemaakt, en hij zal nog vaker langskomen. Over dat “onze donateurs te oud zijn”, en “dat we nu echt meer tijd en geld moeten steken in het vinden van jonge donateurs”.....

Lees meer

post

Online overtuigen

Robert Cialdini is psycholoog en professor marketing aan de Universiteit van Arizona. Uit zijn onderzoek kwamen vijf wetenschappelijke principes om mensen te overtuigen. Deze principes zijn van toepassing in de wereld van e-commerce, maar kunnen ook door goede doelen uitstekend gebruikt worden. 1. Voor wat hoort wat Mensen gaan over tot actie als er iets....

Lees meer

post

Voordelen van een insert campagne

Een insert campagne heeft een aantal belangrijke voordelen: Je bereikt een selectieve en effectieve verspreiding van je boodschap voor relatief lage kosten De lezer bepaalt zelf wanneer hij de boodschap tot zich neemt. Hierdoor wordt reclame sneller als positief ervaren Abonnees van een tijdschrift hebben een grote belangstelling voor ”hun” blad en zullen jouw boodschap....

Lees meer

post

De basis van online marketing

SEO, CPM, affiliate marketing, retargeting, dynamic banners, Adwords, A/B testen, email marketing, leadgeneratie…. het kan je al snel gaan duizelen als je begint met internetmarketing. Je eerste zorg is een sterke basis. Je website is de basis van je online marketing inspanningen. Jouw website moet qua vormgeving en structuur gebaseerd zijn op het doel dat jouw....

Lees meer

post

3 manieren om zelf nieuwe email adressen te verzamelen

Email marketing is een betaalbare, efficiënte manier om je doelgroep te bereiken. Het uitbreiden van je email bestand zou ook voor jouw organisatie een belangrijke doelstelling moeten zijn. Er zijn heel veel manieren om nieuwe email adressen te verzamelen. Hieronder onze top 3 Landingspagina Zorg voor een landingspagina (www.mijnorganisatie.nl/nieuwsbrief)  waar je bezoekers zich kunnen inschrijven voor....

Lees meer

post

Bedank je donateurs

Onze tips om je donateurs te bedanken: Bedank snel Bedank voor iedere donatie zo snel mogelijk, het liefst binnen enkele dagen. Laat zien dat je om je nieuwe vriend geeft en dat je zijn donatie waardeert. Bedank vaak De eerste periode na het ontvangen van een donatie zijn je wittebroodsweken. Kom in je eerste paar....

Lees meer

post

Waarom e-mail marketing werkt

Met de opkomst van social media als Twitter en Facebook lijkt het alsof er minder interesse is voor ”traditionele” online marketing. Dat is niet terecht. E-mail marketing is een krachtige, persoonlijke vorm van online marketing, die toegankelijk en beschikbaar is voor alle soorten bedrijven en organisaties, van éénmanszaken tot multinationals. We zetten hieronder 5 redenen....

Lees meer

post

Bos voor iedereen

In Vlaanderen vermindert zowel de oppervlakte als de kwaliteit van de bossen. Natuurpunt, de vereniging voor Natuur en Landschap in Vlaanderen, startte de campagne Bos voor Iedereen om geld in te zamelen om zoveel mogelijk nieuwe, natuurlijke bossen aan te leggen in Vlaanderen. Alle Vlamingen kunnen helpen door een bomenpakket te kopen en je bomen....

Lees meer

post

Deelname aan Google Grants verlengen

Google is deze maand begonnen met het ‘opschonen’ van hun bestand van deelnemers aan Google Grants. Ze willen zeker weten dat jouw organisatie nog steeds voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een Grants en dat je campagne correct is ingericht en actief wordt onderhouden. Daarbij gelden de volgende regels: •Je advertenties....

Lees meer

post

Bier voor het goede doel

Kessennuma en Ichinoseki zijn kleine steden in het noorden van Japan die door de Tsunami in maart 2011 werden verwoest. Another Coffee, een kleine koffiezaak in Kessenuma en Sekinoichi, een bierbrouwerij in Ichinoseki, hebben met het brouwen van koffiebier een originele manier gevonden om geld in te zamelen voor slachtoffers van deze natuurramp. Door koffiebonen....

Lees meer

post

Hoe vaak kun je een nieuwsbrief sturen?

Mindwize verzorgt de verzending van email nieuwsbrieven voor verschillende organisaties. We gebruiken hiervoor Clang, een ‘’state of the art’’ e-mail marketing platform. Met Clang bieden we professionele organisaties dé oplossing voor alles wat nodig is voor e-mailmarketing én gepersonaliseerde pagina’s. Met deze alles-in-één software kunnen we campagnes creëren, segmenteren, beheren en analyseren. Clang verzamelt waardevolle klantgegevens....

Lees meer

post

Tips voor het gebruik van stockfoto’s

  Krachtig, overtuigend beeldmateriaal is van groot belang om het werk van jouw organisatie te laten zien. Maar soms heb je geen goede beelden tot je beschikking om op je website of in je drukwerk te gebruiken. Je kunt dan gebruik kunt maken van stockfoto’s. Stock is de uit het Engels afkomstige benaming voor een....

Lees meer

post

Schets de oplossing, niet het probleem!

De ene ramp is de andere niet. Dat bleek duidelijk toen in 2010 in een paar weken tijd tweetal verschillende drama’s plaatsvonden..

Lees meer

post

Retargeting voor goede doelen

Wat is Retargeting? Met retargeting zorg je ervoor dat bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht, opnieuw worden bereikt via beeld of tekstadvertenties op websites van derden. Hoe werkt het? Een bezoeker van jouw site leest een aantal pagina’s en bezoekt je donatieformulier, petitie pagina of leadformulier maar doet geen online conversie. Na....

Lees meer

post

Nieuwe functionaliteiten van Gmail

In de nieuwe Gmail, die vanaf deze maand wordt uitgerold, is sprake van 5 inboxen, herkenbaar aan ‘tabs’. De belangrijkste van deze vijf ‘tabs’ is de primaire box. Hier komen de berichten die Google ”…what you really, really want…” noemt. Berichten van familie, vrienden en collega’s. Deze box wordt direct bij het openen van Gmail....

Lees meer

post

Groei in online doneren

In de Verenigde Staten is volgens Philanthtopy.com in 2012 een groei van 14 procent in het aantal online donaties te zien. Ook in Nederland zijn goede doelen websites steeds meer gericht op het werven van online donaties. Is jouw website klaar voor de toekomst? Hieronder 5 tips die ervoor zorgen dat je meer online donaties....

Lees meer

post

Testen om te voorspellen

Mindwize heeft meer dan 15 jaar ervaring in het werven van donateurs voor stichtingen. In al die jaren hebben we meer dan 400 miljoen direct mailingen verstuurd. We hebben daarmee geleerd welke technieken de respons op jouw brief kunnen verhogen. In deze rubriek ”Tips voor meer donaties” geven we je tips voor direct mail, maar....

Lees meer

post

Meer openheid voor goede doelen

In juli vorig jaar riep het CDA op tot meer openheid van goede doelen. Dit zou moeten gebeuren door middel van het publiceren van gegevens op hun website. Volgens het Reformatorisch Dagblad heeft de staatssecretaris van Financiën op 28 mei j.l. bekendgemaakt welke gegevens dit moeten zijn en heeft hij voorgesteld om dit wettelijk te verplichten. Als....

Lees meer

post

Tips voor de kijkfase van je Direct mail

Mindwize heeft meer dan 15 jaar ervaring in het werven van donateurs voor stichtingen. In al die jaren hebben we meer dan 400 miljoen direct mailingen verstuurd. We hebben daarmee geleerd welke technieken de respons op jouw brief kunnen verhogen. In deze rubriek ”Tips voor meer donaties” geven we je tips voor direct mail, maar....

Lees meer

post

Hard of zacht?

Het is niet vanzelfsprekend alle e-mail nieuwsbrieven die jij verstuurt, ook de inbox van je abonnees bereiken. Deliverability is daarom een belangrijk aandachtspunt in e-mailmarketing. Wordt de e-mail afgewezen door de ontvangende server, dan het dat een bounce. Je berekent het totaal aantal bounces door het aantal afgeleverde mails af te trekken van het aantal verstuurde e-mails. De bounce....

Lees meer

post

Wie leest jouw e-mail?

Wist je dat e-mailings van goede doelen een gemiddelde open ratio van 24% hebben? En een gemiddelde bounce ratio van 4%? En wist je dat de meeste e-mailings om een uur ‘s nachts worden verstuurd? Hoor jij eigenlijk bij de 7 van de 10 goede doelen die zijn e-mailings gepersonaliseerd én gesegmenteerd versturen? E-mail marketing....

Lees meer

post

Google Grants beheren

Tussen 2001 en 2008 werkte Sheryl Sandberg voor Google. Zij is de bedenker van het Grants charity programma van Google. Deelnemers aan Google Grants ontvangen een tegoed voor het gratis weergeven van AdWords-advertenties op Google.nl. Hoewel Sheryl inmiddels bij Facebook werkt, is het Google Grants programma nog springlevend.  Sinds de lancering 2003 zijn er dankzij....

Lees meer

post

Haring voor het goede doel

Van oorsprong was de jaarlijkse vlaggetjesdag de dag waarop vissersschepen in de havens van IJmuiden, Scheveningen en Vlaardingen met vlaggetjes werden versierd. Dat gebeurde op de zaterdag, voorafgaand aan Pinksteren. Op de dagen direct volgend op Pinksteren voeren de eerste schepen uit om te gaan vissen op haring. Tegenwoordig is de komst van de Hollandse Nieuwe....

Lees meer

post

Online bestedingen nemen toe

Volgens een onderzoek van Thuiswinkel.org is ondanks de aanhoudende crisis het aantal consumentenbestedingen in 2012 opnieuw gegroeid. De online omzet in Nederland steeg met 9 procent naar een totale jaaromzet van 9,8 miljard euro.In 2012 deed de gemiddelde consument ruim 8 bestellingen online zodat in er in totaal 88 miljoen keer op ”bestel” werd geklikt.....

Lees meer

post

Kopen voor het goede doel

Viviane van den Bichelaer is oprichtster van Goedmarkt. Zij bedacht dat er in het Nederlandse midden- en klein bedrijf ruim 1 miljoen ondernemers zijn. Ondernemers die – naast het opbouwen van een succesvolle onderneming – best hun maatschappelijke verantwoordelijkheid willen nemen. Met het sponsoren van een goed doel. Met het opzetten van Goedmarkt.nl heeft Viviane....

Lees meer

post

Donatie aftrekken van de belasting

Moet u uw aangifte 2012 nog doen? Een schenking aan een goed doel mag worden opgevoerd als aftrekpost voor uw inkomstenbelasting. De belastingdienst heeft daar wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo moet de schenking zijn gedaan aan een goed doel met het ANBI keurmerk. ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. De belastingdienst heeft daarvoor....

Lees meer

post

Facebook gooit de timeline op zijn kop

 Afgelopen  week heeft Facebook de grootste verandering ooit aangekondigd in de manier waarop de newsfeed op jouw profiel wordt getoond. Goede doelen die Facebook gebruiken om met hun achterban te communiceren gaan deze verandering merken. Subfeeds De huidige news feed die je op je profiel ziet, bestaat uit updates van mensen, plaatsen, pagina’s, apps, etc. waarmee jij....

Lees meer

post

Donateurs behouden met online

De Radboud Universiteit heeft onderzoek gedaan naar de loyaliteit van donateurs van een aantal grote doelen.  Ruim 2.000 donateurs hebben een vragenlijst ingevuld en ruim dan 80% heeft er vertrouwen in dat het geld op de juiste wijze wordt besteed. Goede doelen worden beoordeeld als bekwaam, welwillend en integer. Ook over de terugkoppeling vanuit het goede doel....

Lees meer

post

Mag ik een foto van uw kinderen zien?

In Nederland hebben ruim 7,5 miljoen mensen een profiel op Facebook. Facebook blijkt met meer dan 140 miljard foto’s ook het grootste fotoalbum ter wereld te zijn. Volgens het 1000memories blog is daarmee 4% van alle (!) foto’s die ooit zijn genomen, op Facebook te vinden. . Eigenlijk is dit cijfer heel bijzonder als je....

Lees meer

post

Hoe(veel) geeft Nederland aan goede doelen?

Sinds 1993 wordt door de werkgroep Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit van Amsterdam een studie gemaakt van filantropie, het vrijwillig ter beschikking stellen van geld (en goederen) aan doelen van het algemeen nut. In maar twee landen ter wereld wordt de omvang van deze filantropische geldstroom macro-economisch in kaart gebracht. Jaarlijks verschijnt in de....

Lees meer

post

Waarom online fondsenwerving geen keuze is

Online fondsenwerving is de snelst groeiende vorm van fondswerving en is de ideale aanvulling op je direct mail strategie. Online marketing voor een non-profit is zeer vergelijkbaar met wat een commercieel bedrijf doet. Je hebt een aantrekkelijke website nodig die gemakkelijk vindbaar is voor mensen die zoeken via het internet. Je site moet bezoekers uitnodigen om hun....

Lees meer