Tips voor het gebruik van stockfoto’s

 

shutterstock_55735777

Krachtig, overtuigend beeldmateriaal is van groot belang om het werk van jouw organisatie te laten zien. Maar soms heb je geen goede beelden tot je beschikking om op je website of in je drukwerk te gebruiken. Je kunt dan gebruik kunt maken van stockfoto’s.

Stock is de uit het Engels afkomstige benaming voor een (handels) voorraad. De term stock wordt ook gebruikt voor de digitale voorraad van kunst. Er bestaan zogenaamde stockfotografie-websites waar je de (eenmalige) rechten voor het gebruik van een afbeelding kunt kopen. Grote stockfoto sites zijn o.a. iStockphoto, Big Stock Photo, Punchstock en Shutterstock. Sites waar je gratis stockfoto’s kunt downloaden zijn o.a.: sxc.hu, unprofound.com, Morguefile.com en Freeimages.com.

doneer stockfotoMaar pas op: stockfoto’s kunnen er te algemeen of zelfs ”nep” uitzien. Bij het kiezen van stockfoto’s voor jouw organisatie zijn er een aantal zaken waar je op moet letten.

Onze tips voor het gebruiken van stockfoto’s:

  1. Gebruik geen stockfoto’s met een daarin een testimonial of een quote verwerkt. Dat komt je geloofwaardigheid niet ten goede.
  2. Gebruik beelden van echte mensen in een natuurlijke omgeving (geen witte achtergronden).
  3. Gebruik geen willekeurige beelden die niets met je doel of organisatie te maken hebben.
  4. Kies bij het downloaden voor de hoogst mogelijke beeldkwaliteit als je de afbeelding ook in drukwerk wilt gebruiken. Een foto met een lage resolutie zal er in print nooit goed uitzien.
  5. Probeer niet om zelf afbeeldingen te wijzigen tenzij je dit met de juiste software goed kunt. Je publiek zal een slecht gemanipuleerde afbeelding altijd herkennen.
  6. Kies voor royalty-vrije afbeeldingen om de kosten zo laag mogelijk te houden.
  7. Lees de voorwaarden voor het gebruik van stockfoto’s goed door. Sommige sites stellen zeer specifieke eisen aan het gebruik van afbeeldingen.
  8. Kies voor beelden waarin mensen actief zijn met iets dat het doel van jouw organisatie benadrukt.
  9. Kies voor afbeeldingen met veel contrast in kleuren. Dit soort beelden trekken de aandacht en zijn beter te zien voor mensen met slechte ogen.
  10. Voorkom dat je beelden kiest waar mensen gekleed zijn volgens de laatste mode. Je riskeert daarmee dat je foto’s in korte tijd verouderd lijken.
  11. Kies voor afbeeldingen van mensen van verschillende leeftijden, geslacht en ras. Daarmee weerspiegel je onze samenleving en zul je een zo breed mogelijke doelgroep aanspreken.

Hulp nodig bij het vormgeven van jouw landingspagina, nieuwsbrief, direct mail of advertentie? Neem vandaag nog contact met ons op!

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close