Succesvol adverteren in Facebook

Heeft jouw organisatie een eigen Facebookpagina en wil je meer fans? Dan is het de moeite waard om een prijsvraag te organiseren of te gaan adverteren op Facebook. Helemaal nu Facebook haar richtlijnen voor promotie heeft aangepast.

Officieel verbood Facebook om ”like en win” acties te organiseren zonder gebruik te maken van een app. Vanaf nu mag dat ook zonder. Je mag van Facebook een actie organiseren waarbij je fans op een bericht moeten reageren of het bericht moeten liken om kans te maken te winnen. Het oproepen om het bericht te sharen mag nog steeds niet.

Om nieuwe fans te verzamelen blijft het dus belangrijk om je acties ook via advertenties te promoten. Daarvoor biedt Facebook verschillende advertentievormen:

1. ‘Reguliere’ Facebook Advertenties

Facebook advertenties bestaan uit een afbeelding (100*72 pixels), een titel (max. 25 karakters) en een tekst (max. 90 karakters). Advertenties verschijnen aan de rechterkant op de desktop versie van Facebook. Dus op profielen, op fanpagina’s, bij applicaties en bij foto’s. Ze verschijnen niet in het nieuwsoverzicht van gebruikers. De link in je advertentie kan naar de Facebookpagina gaan waarvan jij de beheerder bent, een evenement of een externe website.  Reguliere advertenties zijn heel geschikt om een fanbase op te bouwen.

2. Gesponsorde verslagen (sponsored stories)

Gesponsorde verslagen zijn digitale ”mond tot mond” reclame. Met sponsored stories worden acties van een Facebook gebruiker omgezet in een betaald verslag (sponsored stories). Die acties kunnen zijn: een gebruiker ”liked” jouw Facebookpagina of een update van die pagina.  leuk, een bezoeker gebruikt je Facebook app of game, vult een poll in of neemt deel aan je evenement. Het gegenereerde gesponsorde verslag wordt vertoond aan de vrienden van de gebruiker. Je betaalt dus voor extra zichtbaarheid van de interacties op je Facebookpagina. Oftewel: als adverteerder pak je een bestaand verslag (bijvoorbeeld iemand die jouw pagina ‘leuk vind’) en betaal je voor extra zichtbaarheid.
Gesponsorde verslagen zijn vooral geschikt als je al een flinke fanbase hebt. Maar zorg wel dat je een tijdslimiet verbindt aan het sponsoren. Want je wilt je fans en hun vrienden niet irriteren!

3. Bericht boosten

Met ”bericht boosten” kun je een bericht van je Facebookpagina promoten. Met de hoogte van het budget (vanaf € 5) bepaal je hoeveel mensen je wilt bereiken. Ook kun je kiezen of je je bericht wilt promoten onder je fans en hun vrienden of een door jou af te bakenen doelgroep. Berichten die op deze manier gepromoot worden verschijnen in het nieuwsoverzicht (zowel desktop als mobiel) van (een deel van) jouw fans en vrienden van jouw fans die het bericht nog niet organisch hebben gezien.

Mindwize helpt goede doelen bij het werven en behouden van donateurs. Offline en online. Wil jij meer weten over adverteren binnen Facebook? Neem vandaag nog contact met ons op.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.

 

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close