Schrijven voor de rechter hersenhelft

Brieven en berichten (online en offline)  worden door de ontvanger in eerste instantie niet echt gelezen. De inhoud wordt “gescand”.

Het scannen van je bericht is een proces van de rechterhersenhelft. De rechterhersenhelft is de kant van de emotie. De rechterhersenhelft herkent niet meer dan 200 verschillende woorden. Dit zijn woorden die als een beeld in de hersenen zijn opgeslagen. De naam van de ontvanger bijvoorbeeld. Voordat je kon lezen, wist je al hoe je voornaam eruit zag. ”Gratis” is ook een woord waarvoor je je linkerhersenhelft niet nodig hebt.

Lezen is een proces van de linkerhersenhelft. Hiermee worden tekstblokken gelezen en analyseert de ontvanger de boodschap. Daardoor wordt het totaalplaatje waargenomen.

Als de ontvanger jouw brief ontvangt, scant hij deze eerst met zijn rechter hersenhelft.  Het scannen vindt plaats volgens bepaalde universele regels.

Eyetracking

Een onderzoek van Jakob Nielsen illustreert dit mooi met onderstaande ‘eyetracking map’ van een webpagina. Links waarbij de rode gebieden de meest bekeken en de blauwe gebieden de minst bekeken onderdelen zijn. Grijze gebieden werden helemaal niet bekeken. Links is de ”over ons” pagina van een website. In het midden een productpagina van een e-commerce site en rechts een resultaatpagina na een zoekopdracht op Google. Zoals je ziet kijkt de gemiddelde ontvanger je brief in een  ”F-structuur”. Dit is ook de manier waarop jouw brief wordt gelezen.

 

Schrijf voor de rechterhersenhelft

Het “echte” lezen van je brief of webpagina begint pas als je hem binnen de ”F” emotioneel weet te raken. Houd bij het schrijven van een webpagina of een brief de volgende punten in gedachten:

  1. Ga ervan uit dat ontvangers je boodschap scannen volgens de ”F-vorm”
  2. De eerste 2 paragrafen moeten de belangrijkste informatie bevatten: wat wil je van de ontvanger?
  3. Open iedere paragraaf met woorden die de rechterhersenhelft raken

Wij houden van resultaat

Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook

 

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close