Donateurs werven? Wees persoonlijk en relevant

Goede doelen zijn voor een belangrijk deel van hun donaties afhankelijk van donateurs van boven de 65 jaar. In Nederland is deze doelgroep hard aan het groeien.

Je doelgroep groeit

In 2012 waren er volgens het CBS in Nederland meer dan 2,7 miljoen 65-plussers. Dat is 16% van de totale bevolking. In 2060 is 26% van de bevolking 65-plus, ofwel 4,7 miljoen mensen. Er zijn twee redenen voor deze groei. Ten eerste is direct na de Tweede Wereldoorlog een groot aantal kinderen geboren, nu bekend als de babyboom generatie. En de tweede reden? We worden steeds ouder! De afgelopen 50 jaar is onze levensverwachting met gemiddeld 7 jaar toegenomen. Mannen worden nu gemiddeld 78,1 en vrouwen 82,0 jaar. Deze levensverwachting zal de komende jaren naar verwachting verder stijgen.

Maar hun loyaliteit daalt

De groei van het aantal oudere mensen betekent voor jouw organisatie helaas niet een automatische groei van het aantal toekomstige donaties.

Waarom niet? De babyboom generatie die na de oorlog is opgegroeid, kenmerkt zich door een hoge mate van plichtsbesef, loyaliteit, samenhorigheid en trouw aan traditionele gezag instituten zoals de kerk. Deze kenmerken zorgen ervoor dat goede doelen in deze doelgroep trouwe donateurs kunnen werven.

De hoge moraal van de huidige generatie 65-plussers zal worden verdrongen door een focus op status, kwaliteit van leven en persoonlijke ontwikkeling.

Wees persoonlijk en relevant

Voorheen was het voldoende om een brief te verzenden en daarin om een donatie te vragen. De nieuwe donateurs worden overladen met communicatie. Online en offline. Nu moet worden ingezet op een strategie waarin een persoonlijke benadering met relevante informatie van groot belang is.

Gebruik enquêtes, telefoongesprekken en digitale media (email, social media) om de kenmerken van de individuele leden van je doelgroep te achterhalen. Met welk thema of welk specifiek project kun je ze het beste benaderen?

Met de inzet van telemarketing, email marketing en landingspagina’s op je website – in combinatie met DM – kun je je doelgroep heel persoonlijk aanspreken.

Wij houden van resultaat

Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close