Online overtuigen

Met jouw website wil je je doelgroep informeren, verleiden en in beweging krijgen. Bijvoorbeeld door bezoekers aan te sporen om zich in te schrijven voor je digitale nieuwsbrief, zich aan te sluiten bij je social media of een online donatie te doen. Het gaat om het bereiken van conversies. En dat realiseer je als je bezoekers weet te overtuigen.

Robert Cialdini is psycholoog en professor marketing aan de Universiteit van Arizona. Uit zijn onderzoek kwamen vijf wetenschappelijke principes om mensen te overtuigen. Deze principes zijn van toepassing in de wereld van e-commerce, maar kunnen ook door goede doelen uitstekend gebruikt worden.

1. Voor wat hoort wat

Mensen gaan over tot actie als er iets extra’s te verdienen valt. Een cadeautje, korting, een informatieve whitepaper of toegang tot exclusieve content. Bedenk welke incentive bij jouw organisatie en doelgroep past en zet deze in.

2. Advies van anderen

Positieve beoordelingen van bepaalde producten door bestaande klanten kunnen zeer overtuigend zijn. Met het plaatsen van testimonials van bestaande donateurs op jouw website kunnen twijfelaars over de streep getrokken worden.

3. Schaarste

Een product of dienst wordt als waardevol beschouwd als deze bijna op is. Gebruik dit principe door op jouw website een digitale meter in te zetten om te laten zien of een bepaald project van jouw organisatie bijna gerealiseerd kan worden.

4. Waardering/sympathie

Een bericht van een vriend wordt eerder geopend dan een mail van een bedrijf of onbekend persoon. Geef trouwe donateurs de (online) kans om jouw organisatie aan te bevelen bij hun vrienden en familie.

5. Gezag

Een enquête of formulier van een gerenommeerde instantie wordt eerder ingevuld dan een vragenlijst van een onbekende bron. Zorg ervoor dat jouw organisatie is aangesloten bij bekende ”keurmerken” voor goede doelen zoals ANBI en CBF.

Mogen wij bekijken of bezoekers op jouw website voldoende worden aangemoedigd om te converteren? Met de rapportage van onze vrijblijvende quickscan van je site krijg je zeker een aantal ideeën voor verbetering. Neem vandaag nog contact met ons op.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.

 

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close