Consumententrends
van 2020

 

De consumententrends van 2020

In deze digitale tijd is persoonlijke aandacht soms ver te zoeken. Mailboxen lopen vol, mailtjes worden vluchtig gescand en soms niet eens geopend. De digitale verzadiging zorgt ervoor dat je op zoek moet naar andere manieren om op te vallen. In dit whitepaper van Post NL (december 2019) lees je alles over de vijf consumententrends van nu en hoe je die met aandacht kunt beïnvloeden.

Klik op de pijltjes om de 5 trends te lezen

Trend 1: CEX-up

Ondanks dat de term CEX (Customer EXperience) al twintig jaar oud is, is het nog altijd een van de grote marketingtrends.

Consumenten zullen naar verwachting steeds meer op zoek gaan naar een diepere grondslag dan alleen fun. Niet voor niets is storytelling een term die de laatste jaren in marketing overal opduikt. Speel hierop in door op zoek te gaan naar de Netflix-serie van jouw merk of organisatie. Compleet met helden, helpers en tegenstanders.

Empathie en creativiteit komen weer meer naar de oppervlakte: van digitale transformatie naar aandachtstransformatie. Direct mail biedt een uitgelezen kans om je verhaal te vertellen je van je sympathieke kant te laten zien.

Trend 2: Emotronica

Status en bezit zijn langzaam maar zeker steeds minder een maatstaf voor succes. Emotioneel welzijn is aan een opmars bezig. Gezondheid, zowel geestelijk als mentaal, is belangrijker dan status.

In het verlengde daarvan ligt de trend dat steeds meer consumenten op zoek zijn naar merken die het achterste van hun tong laten zien. Merken mogen activistisch zijn en móeten zelfs maatschappelijke betrokkenheid tonen.

Trend 3: Het echtgevecht

Mensen in een organisatie spelen steeds meer de rol van merkambassadeur. Hun betrokkenheid en geloof in de organisatie voelen echt en geven je een beeld van hoe de organisatie achter de schermen daadwerkelijk opereert.

In een wereld waarin we instagram-posts van influencers steeds meer in twijfel trekken, ontstaat meer waardering voor eerlijke manieren van communiceren. De brievenbus wordt ervaren als betrouwbaar. Met direct mail kom je letterlijk bij de mensen thuis en kun je een boodschap uitdragen die mensen als echt ervaren.

Trend 4: Oorverdovend tastbaar

Luisteren in plaats van kijken, die trend zien we ook terug in de opmars van podcasts. Een podcast is niet alleen een vorm van ‘slow’ communicatie met diepgang over een bepaald onderwerp. Het biedt ook een manier om de ogen te ontlasten.

Een zintuig waar merken nog weinig mee bezig zijn, is de tast. Om een totaalbeleving te creëren, zullen merken naar verwachting toch steeds meer op zoek gaan naar manieren om het lijf meer bij het merk te betrekken.

Technologie wordt steeds slimmer in het bedienen van alle zintuigen, maar het is geen voorwaarde.

Trend 5: (W)ik

De digitalisering heeft ons leven absoluut gemakkelijker gemaakt. Het heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat we op alle mogelijke manieren in contact met elkaar kunnen komen. We kunnen daten en chatten met elkaar en zelfs met virtuele anderen.

Hoe voer je een goed gesprek van mens tot mens met je doelgroep? Direct mail is een manier om persoonlijk contact met je potentiële klanten te onderhouden. Dus waar ga jij je aandacht op richten?

Waar richt jij je aandacht op?

 

 

Direct Research heeft in opdracht van PostNL een kwantitatief online onderzoek gehouden onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder. Hen werd onder meer gevraagd wat ze precies verstaan onder aandacht. In de resultaten zien we enkele trends terugkomen:

  • 76% van de Nederlanders ervaart minder persoonlijke aandacht. Via de deurmat kun je aandacht geven. Direct mail is persoonlijk en komt écht binnen.
  • Voor die smartphone hebben we té veel aandacht, vindt maar liefst 87% van de Nederlanders.
  • Face-to-face wordt door bijna iedereen genoemd als mogelijkheid om elkaar persoonlijk te ontmoeten.
  • Ook telefonisch contact wordt veel genoemd (door 62%).
  • Daarna volgt het sturen van een kaartje, genoemd door 47% van de Nederlanders.
  • Een kaartje wordt veel meer als een blijk van aandacht gezien dan een WhatsAppbericht (genoemd door 23%) of een e-mail (11%).
  • Slechts 5% vindt social media een goede manier om persoonlijk te communiceren.
  • 67% geeft aan dat digitale aandacht ten koste gaat van persoonlijke aandacht.
  • Maar liefst 79% vindt dat digitale middelen zorgen voor snel en vluchtig


Conclusie: aandacht met direct mail

De afgelopen twintig jaar hebben we als samenleving enorme stappen gezet op het gebied van efficiëntie en effectiviteit. Dat blijkt nogal eens ten koste te gaan van de personal touch. En dat terwijl iedereen het druk heeft en zijn aandacht en tijd over steeds meer activiteiten moet verdelen. Hoe val je als merk of organisatie dan nog op?

In de digitale overload van commerciële boodschappen is de brievenbus uitgegroeid tot een exclusief marketingkanaal. Het is een plek waar veel te winnen valt. Direct mail wekt nieuwsgierigheid op en wordt als persoonlijk ervaren. Direct mail heeft een plek in huis: op de mat of op de keukentafel bij de koffie.

Een plek in de handen van (potentiële) donateurs!

 

Download hier de volledige whitepaper van PostNL

Download whitepaper

 

Bron: Post NL Whitepaper: Consumententrends die om aandacht vragen (december 2019)

Laatste nieuws