Zorg dat je donateurs blijven

Cijfers geven aan dat de retentie van donateurs in het afgelopen jaar is gedaald tot iets meer dan 25%. Dat betekent in de praktijk dat bijna drie van de vier donateurs niet meer terugkeren nadat ze hebben gegeven. Is dit cijfer herkenbaar voor jouw organisatie? Zorg er dan voor dat het behoud van je donateurs ook in jouw organisatie een speerpunt wordt. Reken maar dat je inspanningen worden beloond. Als je de retentie van jouw achterban van 25% naar 35% weet te verhogen, vergroot je de waarde van jouw donateurs bestand voor de toekomst met maar liefst 200%!

Vier tips voor het behouden van je donateurs

1. Een donateur is geen geldautomaat

Degenen die jouw organisatie steunen, doen dit omdat ze jouw doel waardevol vinden. Beschouw je donateurs nooit in de eerste plaats als bron van inkomen, maar waardeer hun steun. Als je jouw donateurs in jouw communicatie (brieven, nieuwbrieven, e-mails, telefoontjes, blogposts) vaker om geld vraagt dan je hem bedankt voor zijn steun, zal jouw achterban zich gebruikt voelen. Stuur jouw donateurs tenminste een maal per jaar een vragenlijst, waardoor je hun motivatie om te geven leert begrijpen. Vraag om een reactie op de communicatie die je hen stuurt. Gebruik hun feed back in je toekomstige uitingen.

2. Ga zorgvuldig om met online donateurs

Online donateurs zijn vaak bereid meer te geven dan offline donateurs. Helaas blijken online donateurs ook vaker een eenmalige donatie te geven. Zorg ervoor dat je online fans ook offline benaderd. Opvolging van een online donatie met een bedankbrief of telefoongesprek zorgt ervoor dat de online donateur zich persoonlijk betrokken zal voelen bij jouw organisatie en bereid zal zijn in de toekomst vaker te geven.

3. Besteed aandacht aan je jaarverslag

Het jaarverslag van jouw organisatie is van grote waarde om nieuwe donateurs aan te trekken en bestaande donateurs te bewegen opnieuw te geven. Zorg daarom dat jouw rapport visueel krachtig is vorm gegeven. Dat het duidelijk en leesbaar is en dat het verslag – online – makkelijk gedeeld kan worden. Een organisatie als charity:water gebruikt hun jaarverslag als een krachtig instrument waarbij ze hun verschillende type donateur laten zien en hun belangrijkste fans in het zonnetje zetten.

4. Herken belangrijke momenten in ”donor life cycle”

De Amerikaanse organisatie Non-profit Hub stelt er een aantal gouden kansen zijn om de betrokkenheid van de achterban te vergroten: zorg er bijvoorbeeld voor dat je ieder nieuwe volger van je Facebook of Twitter account persoonlijk bedankt en nodig ze uit om – bijvoorbeeld als vrijwilliger – actief deel te nemen. Reageer op donateurs die plotseling hun giftbedrag verhogen.  Zorg ervoor dat je weet wanneer een donateur een vriend of familielid meeneemt naar een evenement. Leg belangrijke momenten in het leven van je donateur vast en gebruik deze in je communicatie. Zorg ervoor dat je belangrijke donateurs onderdeel maakt van een speciale donor groep en geef hen bepaalde privileges.

Wij houden van resultaat

Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips over het werven en behouden van donateurs ontvangen?

Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief .

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close